• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand lijkt niet te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een groot bestand in Excel 2010 (> 72.000 rijen; 2.000 kolommen, 6 tabbladen - bestand bevat privacygevoelige data en commerciële, beveiligde macro's, dus kan het helaas niet delen). In de laatste opgeslagen versie heb ik (per abuis) de kolom laten staan waarin per regel wordt geteld hoe vaak deze waarde voorkomt in de tabbladen 1 en 2. Het maken van deze formule vergde veel rekenkracht van de computer - de 4 processoren stonden hard te loeien). Nu ik dit bestand weer wil openen, lukt dit niet. Na het laden van de sheet verschijnt de muiscursor als een blauw rondje, komt er een "waas" voor Excel te hangen en kan ik vervolgens niets.

In een eerdere versie van dit bestand zit echter de rekenkolom (volgens mij) niet, maar ook daar slaat na het laden vast.

Als ik (op een leeg werkblad) in Excel via Bestand - Opties - Formules aangeef dat formules niet automatisch berekend moeten worden, geldt dat volgens mij alleen voor nieuwe bestanden; niet voor reeds opgeslagen bestanden.

Welke opties heb ik nog?

Alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Guido

Maak eens een nieuw document met dit in de ThisWorkbook sectie:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Application.Calculation = xlCalculationManual
End Sub

Sla op als bijvoorbeeld ManualCalculation.xlsm in deze map:
Code:
%AppData%\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART

Sluit Excel en open dan het probleem document.
Deze zou nu moeten openen met berekenen ingesteld op handmatig.

@edmoor, dankjewel voor je reactie.
Ik ben nog vergeten een klein detail te vermelden. Alhoewel het wellicht voor zich spreekt, vraagt Excel na het openen van het bestand: "Bepaalde actieve inhoud is uitgeschakeld", waarbij ik de mogelijkheid krijg om deze in te schakelen.
De macro heb ik gemaakt en Excel is afgesloten. Ik neem aan dat je met het openen van het probleemdocument bedoelt dat ik het moet openen vanuit de Verkenner. Doe ik dat, dan zie ik nog steeds de muiscursor als een blauw rondje en weigert Excel verder alles...

Zorg er dan voor dat macro's uitgevoerd mogen worden.
Dat doe je in het Vertrouwencentrum.

Je hebt een fout gemaakt in het laatst opgeslagen document. Nu neem ik aan dat je natuurlijk bij een dergelijke groot en belangrijk document voldoende systeem/datakopieën hebt gemaakt. Dus het is een kwestie van minuten om weer het oude document zonder de fout te herstellen en/of het systeem te herstellen.

Laatst bewerkt:
Het is me gelukt!
De gewraakte kolom met de totalen is verwijderd en ik heb weer een actueel bestand!
En ja, ik heb regelmatige backups!

Vriendelijke groet,
Guido

Puur beginnersgeluk!;):d:d:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan