Formulierveld automatisch vullen met veld in subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Hallo,

Ik heb in een database een formulier gemaakt met daarin een subformulier.
Om diverse berekeningen te kunnen doen moet ik een formulierveld handmatig vullen met de waarde van een veld in het subformulier.
Het formulierveld Bedrag_Factuur dient gevuld te worden met de waarde van de som in het subformulier.
Als ik dit handmatig doe werkt alles perfect.

Nu had ik de volgende code bedacht om het veld automatisch te vullen:
Code:
Private Sub Bedrag_Factuur_Focus()
    Me.Bedrag_Factuur.Value = som([Prijs])
End Sub

Ik krijg dan de foutmelding "Sub of Function is niet gedefinieerd"
Het mooiste is als het formulierveld gevuld wordt op het moment dat ik het formulier open.

Kan dit? en hoe moet ik dit dan opnemen in een script?
Wie kan mij helpen?

Groet,
Ton

Hallo,
je kan een domein functie gebruiken: Me.bedrag_factuur = Dsum("[Prijs]","[Naam van de tabel of query die het veld prijs bevat]", "[factuurID] = " & me.txtfactuurID)

het laatste deel is maar een voorbeeld en gaat ervanuit dat het PK veld van de tabel factuur de naan factuurID heeft en numeriek is, en dat de factuurID zich op het formulier bevindt in een tekstvak dat txtfactuurID heet.

Vriendelijke groeten

Kan veel simpeler: maak in je subformulier in de voettekst een veld (met SOM) dat het totaal optelt, en zet in je hoofdformulier een verwijzing naar het veld in het subformulier. Dan wordt alles netjes ‘opgehaald’ uit het subformulier en hoef je geen rare formules (Dfuncties zijn raar) te gebruiken.

Kan veel simpeler: maak in je subformulier in de voettekst een veld (met SOM) dat het totaal optelt, en zet in je hoofdformulier een verwijzing naar het veld in het subformulier. Dan wordt alles netjes ‘opgehaald’ uit het subformulier en hoef je geen rare formules (Dfuncties zijn raar) te gebruiken.

Hallo octafish
Ik heb in het subformulier het veld =som([prijs]) staan. Hoe verwijs ik in het formulier naar dit veld?

Dat veld van jou heeft een naam; je formulier heeft een naam. Als je middels de functie <Opbouwen> naar de formulierengroep van je db gaat, en je klikt op <Geladen formulieren>, dan zie je daar ook je subformulier staan. Klik je die ook uit, dan zie je de lijst met velden. Daar pak je het totaalveld uit. Als je slim bent, heb je de standaardnaam veranderd naar iets logisch als txtSubtotaal. Maar de naam is uiteraard niet interessant. Dat veld zet je dan in de formule. Dan krijg je iets als:
PHP:
[frml Status].Form![o_OpdrachtenID]
En dat is alles.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan