• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro - Sheet x openen o.b.v. dropdown menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aardbei1

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2017
Beste forumgangers,

Ik ben bezig om een Excel te bouwen dat één van de sheets uit het Excel (een checklist) als apart nieuw Excel opent.
Daarvoor wil ik een dropdown menu gebruiken het juiste item te selecteren en vervolgens een macro gebruiken om de sheet die correspondeert bij dit item in een apart Excel te openen.
Hierbij loop ik tegen twee problemen aan:

Dropdown menu
Binnen de excel bestaan er een aantal hoofdcategoriën met daarbij hun eigen subcategoriën.
Nu wil ik twee dropdown menu's maken, waarbij de eerste de hoofdcategorie laat zien en de tweede de subcategoriën (items) van de gekozen hoofdcategorie.
Bestaat er een formule om een de gegevens in het oranje dropdownmenu in cel D11 afhankelijk te maken van de geselecteerde categorie in cel D9?
Ik dacht aan een formule zoals in E11 staat, maar krijg hem niet werkend.

Macro
Vervolgens wil ik op een knop met een macro drukken, waarna ik het tabblad ItemX (De waarde in cel D11 in het voorbeeldbestand) in een nieuw tabblad geopend krijg. Workflow: Klik uitvoeren -> open tabblad "D11" in een nieuw venster.
Ik heb zelf iets in de trend van de volgende macro in mijn hoofd, maar kom er niet uit:
Sub Knop1_Klikken()
Workbooks.Open.Sheets(=Invulblad!"D11")
End Sub

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes,

Aardbei1

Bijlagen

Het antwoord op vraag 1 kan je eenvoudig vinden door op getrapte validatie te zoeken.

Voor vraag 2 denk ik dat je dit bedoelt.
Code:
Sub Knop1_Klikken()
  If Not IsError(Evaluate("'" & Range("D11").Value & "'!A1")) Then Sheets(Range("D11").Value).Copy
End Sub

Het antwoord op vraag 1 kan je eenvoudig vinden door op getrapte validatie te zoeken.

Voor vraag 2 denk ik dat je dit bedoelt.
Code:
Sub Knop1_Klikken()
  If Not IsError(Evaluate("'" & Range("D11").Value & "'!A1")) Then Sheets(Range("D11").Value).Copy
End Sub

Beste VenA,

Hartelijk dank, het werkt!
In mijn bestand loop ik nu tegen het volgende aan:

Op verzoek van een collega heb ik een corresponderende code die ook als tabbladnaam is opgenomen. Echter krijg ik nu de foutmelding (zie ook Voorbeeld Excel overzicht v.2):
Fout 9 tijdens uitvoering:
Het subscript valt buiten het bereik

Vervolgens staat bij de foutopsporing Sheets(range("D12").Value).Copy in geel gearceerd.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Bijlagen

Dan moet je er tekst van maken anders ga je opzoek naar het indexnummer.
Code:
Sheets(CStr(Range("D12").Value)).Copy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan