Na herinstalatie win 10 vreemde riedeltjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
Omdat ik bepaalde storingen had heb ik afgelopen zomer win 10 opnieuw geinstaleerd met behoud van bestanden. Moest dus alle programma's herinstaleren, wat geen probleem was. Echter ik heb nadien last van riedeltjes die lijken uit windows te komen en wel een uur aan kunnen houden. Ik kan verder niet ontdekken wat de pc aan het doen is en alles lijkt te werken. Het geluid op te nemen met audacity lukt niet dus het komt niet door de versterker heen. Iemand die weet wat het is en of ik het ergens uit kan schakelen?

Het riedeltje van 'USB ingeplugd'?
En met welke frequentie?
Neem het anders met je telefoon op en zet het op YouTube.

Laatst bewerkt:
Dat is het aansluit/afkoppel geluid van een USB apparaat.
Begin eerst eens te kijken in je apparaatbeheer of je daar geen vraag- of uitroeptekens hebt staan.

Kan het een USB hub zijn met op elke uitgang een schakelaar?

Ik heb in appaatbeheer een melding dat een verzoek voor appaatdescriptor is mislukt ivm een stuurprogrammafout.

Laatst bewerkt door een moderator:
Koppel eens al je USB-apparaten los, en kijk welke de veroorzaker is.
Geregeld heb ik het ook, maar niet achter elkaar. Misschien iets wat er niet goed in zit, om half door Windows te worden gedetecteerd?

Laatst bewerkt:
Kan het een USB hub zijn met op elke uitgang een schakelaar?

Toch niet één van J.I.P.(€ 1,95 bij Ali en € 13,- bij Bol) ? De meeste apparaten die je daarop aansluit beginnen te mekkeren dat ze rechtstreeks op een USB aangesloten moeten worden.
Haal die in ieder geval maar eens los.

O ja, USB apparaten installeer/sluit je voor de eerste keer aan, op een USB poort op de computer, niet op een Hub.

Laatst bewerkt:
Het is een PORT heeft 4 uitgangen en op elke uitgang een schakelaar. Ik heb het ding bij een kleine Chinese winkel vandaan. Aangesloten is o.a een audioversterker die ik gebruik om naar de muziek op de HD te luisteren. Moet schakelbaar zijn omdat ik anders elke keer dat ik de pc gebruik ook die versterker aan moet zetten. Daarnaast heb ik op een andere poort een stick met files die niet door derden ingezien mogen worden. USB apparaten de eerste keer aansluiten op een poort? Is dat om de driver beter te instaleren?

De Chinese USB hub is niet de oorzaak. Volledig afgesloten riedelt het vrolijk door. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ook eventuele andere USB apparaten allemaal ontkoppelt?
Stopt het geluid dan?
Zo niet, moet je toch even vermelden welk merk en type pc / moederbord hebt (moederbord kun je achterhalen met Speccy )

Ik ben systematisch bezig beurtelings alles af te sluiten. Op dit moment heb ik een externe HD afgekoppeld (ding was 12 jaar geleden eg modern) en hoor op dit moment geen riedeltjes.

Het bleek niet een oude HD. Heb nu het toetsenbord afgesloten gehad en ben meer dan een uur verstoken geweest van begelijdende riedels. Het is een draadloos miditoetsenbord met een op een USB poort aangesloten zendertje. Het merk is rapoo. Hetzelfde ding heb ik onder meerdere namen op internet gezien.

Dat kan aan het USB energiebeheer liggen.
Ga naar Apparaatbeheer, en haal bij de USB hubs het vinkje "de computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" weg.

Dat vinkje was uitgeschakeld en bovendien is dat vakje grijs (onbruikbaar). Omdat de muis bij dezelfde hardware hoort ook die gecontroleerd maar hetzelfde resultaat. Volgens energiebeheer werken de beide apparaten correct. Wat opvalt is dat ne een paar uur opnieuw inschakelen die riedels weg lijken te blijven. Stuurprogramma updaten was niet nodig daar de meest recente in gebruik is.

Het is in elk geval een door de pc gestuurd signaal maar het komt niet uit de pc zelf. Naast de riedeltjes komt er af en toe een slepend geluid die ik ook met het opstarten hoor. Het lijkt op het geluid die een printer maakt als die aan het opwarmen is. Dat opstartgeluid hoorde ik al bij de vorige pc (een win 7 toestel). Voor mijn gevoel komt het uit de monitor, een Philips. Achter de monitor staat het modem, van KPN. Alle andere apparaten staan op moment van opstarten altijd uit. Echter na het een paar uur afsluiten van het toetsenbord is het probleem al een stuk minder erg geworden en ik heb al door dat het geen werk van kwaadwilligen is (hackers of zo)

Of het de oplossing is weet ik nog niet maar de USB verbinding (vermoedelijk de uitgang) van een seagate HD Zat wat ruim. Zo ruim dat het hele apparaat uit de configuratie wegviel.

Eigen keuze uiteraard, maar ik zou er nooit voor kiezen om een ext. HDD altijd aangesloten te laten, zeker niet als je deze maar sporadisch gebruikt.
Het up- en downspinnen van de scijf verkort onnodig de levensduur, zeker als je hem dan vervolgens niet gebruikt.
Ik zou hem pas aansluiten als je hem nodig hebt, maar dat is je eigen keuze uiteraard.

Ik dacht dat die moderne externe schijven bijna onverslijtbaar waren. Ik heb het ding voor muziekopslag, zal er rekening mee houden.

Alles slijt, zeker datgene wat over bewegende delen beschikt.
SSD's "slijten" ook omdat het geheugen gebonden is aan een max. aantal "overschrijvingen".
Niets heeft het eeuwige leven.

Ik heb het ding achter een USB port met schakelaar gezet en al de hele middag geen last ven het harmonieorkest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan