• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumnotatie maanden-jaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrits

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Besturingssysteem
WINDOWS 10
Office versie
Prof. plus 2021
IK geef aan in excel :

(voorbeeld) kolom A : 104 maanden (is) kolom B : 8,7 jaar waarbij ik 104 deel door 12 om de jaar-notatie te krijgen.

Is er ook een formule om de jaren,in dit geval,weer te geven als 8 jaar 8 maanden?
bij voorbaat dank.

Dat zal zoiets worden.

Code:
=INTEGER(A1/12)& " jaar en " & REST(A1;12) & " maand(en)"

met het getal 104 in cel A2 wordt de formule:

EN:
Code:
=INT(A2/12)&" jaar "&MOD(A2;12)&" maanden"

NL:
Code:
=INTEGER(A2/12)&" jaar "&REST(A2;12)&" maanden"

dank voor de reacties.

ik ben een eenvoudige gebruiker :)

integer zegt mij, in deze context ;), niet zo veel.

wilt u zo aardig zijn om een excel-blad te maken waarin deze formule is verwerkt?

en hoe kun je deze formule naar beneden kopiëren ?

regel 1 :104 maanden = 8 jaar 8 maanden
regel 2 :201 maanden = 16 jaar 9 maanden

nogmaals dank bij voorbaat.

Dat Excelblad kun je zelf maken lijkt me.

1. In nieuw blad, typ in A1: 104 en in A2: 201
2. Kopieer de formule uit #2 (of #3) in B1
3. Trek formule door naar beneden (muis ingedrukt houden op kleine zwarte vierkantje rechts onderaan de cel).

I.p.v. INTEGER mag je ook gebruiken de functie GEHEEL.

Is toch niet zo moeilijk om zelf te doen? Je zet in A1 je getal, en in A2 deze formule, die je zo kan kopiëren:
PHP:
=INTEGER(A1/12)& " jaar en " & REST(A1;12) & " maand" & ALS(REST(A1;12)<>1;"en";"")
Ik heb er nog een kleine toevoeging bijgezet die het probleem van het meervoud (maand of maanden) oplost. Eerst zelf proberen :).

Bij deze het gevraagde bestandje..

heb nog een 2e variant gemaakt voor als de feitelijke waarde in A kolom 104 maanden is (En als tekst wordt gezien)

Bijlagen

AlexCEL

Ik citeer:
- een voorbeeldbestandje zegt meer dan duizend woorden- :-)

Waar, maar dit is wel erg basis.... letterlijk 2 cellen invullen en gegeven formule erachter kopieren.

Ik citeer ook (Octafish):
Eerst zelf proberen :D

Maar je hebt geluk, het voorbeeldje staat al hierboven. Succes ermee.

Roel Jongman

Dank !!!
Van vragen wordt ik wijs !

Van vragen wordt ik wijs !
Van antwoorden zelf uitproberen word je nog veel wijzer.... Je hebt mazzel dat er in het Excel forum een aantal helpers nogal 'trigger happy' is om de antwoorden gelijk voor je te maken, zonder je de tijd te geven om het eerst zelf te proberen. Ik denk dat je daar niet wijzer van wordt, hooguit luier :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan