• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beoordeling van prestaties gebaseerd op 3 levels en gewichten

• Onderwerp starter Onderwerp starter wise
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wise

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2006
Hallo,

Ik zit nu al een hele tijd te stoeien om een kleine (pre)calculatie te maken van prestaties/beoordeling.

Er wordt in dit bestand gebruik gemaakt van een 2-voudige index (te weten: 130 - 100 - 70) Deze zijn zeg maar de limieten. 130 als maximaal haalbare en 70 als minst haalbare. Alles daartussen dient due berekend te worden per doelstelling.
Verder is het zo dat er per doelstelling een gewicht aanhangt; omdat nu eenmaal sommige doelen belangrijker zijn dan andere. Onder aan de streep moet dus een getal uitkomen, verdeeld over alle 5 de doelen, tussen de 130 - 70.

Nu ben ik zelf al een tijd aan de slag geweest en dacht eindelijk een correcte formule gevonden te hebben. Deze heb ik bij doel 1 gebruikt en hier komt dan ook de juiste waarde uit. Echter wanneer ik deze toepas op de volgende doelen werkt het niet correct. Ik heb dan ook achter elke cel een commentaar ingevoegd om aan te duiden wat er mis is.

Hopelijk kan een van jullie Excel profi's mij helpen??!

Bijgevoegd het bestand waar het om gaat.

Alvast bedankt voor enige hulp!!

Grtzz WiSE

Bijlagen

Zie bijlage met daarin 2 opties:
1. Per "goal" een aparte formule die de score berekend;
2. Een lange formule die met alle opties (op- en aflopende scores, tekstwaarden, percentages en getallen) rekening houdt.

Opmerkingen:
1. Het rijtje bij goal 3 moet -10%/-5%/0% zijn neem ik aan? Er stond 5%. Gewijzigd.
2. De -10% in C6 en -5% in F6 waren ingevoerd als tekstwaarde ('-teken ervoor). Gewijzigd.
3. Heb aangenomen dat 70 en 130 de minimale en maximale scores zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie bijlage met daarin 2 opties:
1. Per "goal" een aparte formule die de score berekend;
2. Een lange formule die met alle opties (op- en aflopende scores, tekstwaarden, percentages en getallen) rekening houdt.

Opmerkingen:
1. Het rijtje bij goal 3 moet -10%/-5%/0% zijn neem ik aan? Er stond 5%. Gewijzigd.
2. De -10% in C6 en -5% in F6 waren ingevoerd als tekstwaarde ('-teken ervoor). Gewijzigd.
3. Heb aangenomen dat 70 en 130 de minimale en maximale scores zijn.

Hallo AlexCEL,

Hartstikke bedankt voor je hulp! Ik denk dat de tweede optie de beste is, aangezien de doelen elk jaar veranderen en ik niet kan garanderen dat de types dezelfde blijven. 1 formule voor allen is hierbij voor mij de oplossing.

Verder kloppen all je aannames. Het enige waar ik nog tegen aanloop, en dat is op dit moment nog discutabel intern, is dat index 130 (beste performance) meteen het maximale resultaat voor die doelstelling is. Voor de slechtste prestatie kan het echter zo zijn dan men ervoor kiest om als de doelstelling zelfs op slechtste niveau (index 70) gehaald is dat het resultaat dan "0" moet zijn of 70 of wellicht toch een gecalculeerde waarde tussen 70 - 0. Nu blijft deze echter minimaal op 70 staan, ook al is het behaalde resultaat slechter dan de index 70 aangeeft. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg?!

Zou het mogelijk zijn om dit middels een extra variabele af te dekken? Een cel waarbij ik bijvoorbeeld per doel aan moet geven welke type beoordeling het is? Bijv.
1) Pragmatisch: Waarbij er alsnog een gecalculeerde waar tussen 70 - 0 wordt geteld
2) Strikt: Waarbij alles slechter dan de bij index 70 gedefinieerd resulteert in 0
3) Begrenst: Waarbij toch waarde 70 wordt gebruikt bij slechte score dan bij index 70 gevraagd (zoals je nu hebt).

Excuses dat ik hier nu pas mee kom, maar helaas is dit pas deze week duidelijk geworden. Ik hoop dat je me met deze laatste stap ook nog zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank!

Groet WiSE

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan