Beeldscherm in DOS te groot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Mijn beeldscherm in Windows staat afgesteld op 1920x1080, dat werkt okay
Maar bij controle maatregels enz. start ik toch ook regelmatig op in DOS i.v.m. b.v. het Terughalen van een Backup (TeraBytes Image & Backup)

En in DOS zijn de afbeeldingen beeld veels te groot, waardoor ik niet bij een paar knopen kan komen.

Ik gebruik als Videokaart Nvidia Geforce 710 met dus resolutie 1920x1080

Ik zie niet zo gauw instellingen voor DOS.

MVG
Dukkel

Bedoel je de ouderwetse DOS 3.3 t/m 6.2?
Een DOS-emulator op windows?
Of de
"cmd" de "command prompt" van windows?
Een screenshot maakt het misschien wat makkelijker.

Laatst bewerkt:
Hallo alphamax

Het lijkt me originele DOS, maar ik kan het niet met alle zekerheid zeggen.
In iedergeval: Staat op de USB-stick dat er wordt opgestart in WINPE

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

De standaard resolutie in DOS is over het algemeen 640x480.
De schermen van je backup programma zijn daar kennelijk niet op gemaakt.

Misschien dat je met een programma als Qres de resolutie van je DOS scherm kan verhogen voordat je je backup programma start.
Geen ervaring mee, maar probeer het eens:
https://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/QRes.shtml

Als dat in een herstelomgeving is kun je er weinig aan doen volgens mij. Als dat de cmd is > Opdrachtprompt kun je instellingen doen. Klik dan linksboven op de afbeelding C:\. en daar zijn tabbladen Opties, Lettertype, Indeling, Kleuren en Terminal.

Hallo puppie

Ja, dat programma werkt perfect.

Maar om een Backup terug te zetten moet je opstarten met een aparte geprepareerde stick, waar het opstartprogramma's en WinPE opstaan en die backup's

Dat bedoel ik met een herstelomgeving! Op dat moment kun je geen screenshots maken volgens mij, wel een foto. Wat je dan bedoelt met opstarten in 'DOS' is mij een raadsel. Maar zodra jij het over DOS hebt is dat al altijd het geval geweest. Ik heb de indruk dat je met verouderde procedures en systemen werkt.

Laatst bewerkt:
Hallo Senso en Puppie
De bewerking gaat als volgt: lege stick in je computer en dan
Create a TBWinRE Bootdisk:

2020-01-26.png

2020-01-26 (1).png

2020-01-26 (2).png

2020-01-26 (3).png

Okay en wat staat er dan op die USB Stick?

2020-01-26 (4).png

En zie ook dat er WinRE IN staat

2020-01-26 (5).png

Laatst bewerkt:
Ik ga niet alles lezen, want dan heb ik er een dagtaak aan. Ik probeer Dukkel op een eenvoudige manier te helpen en ik schrijf ook dat een foto wel kan. En een cmd bevat wel een afbeelding rechtsboven de kleine C:\ maar daar krijg ik dan geen antwoord op. WinPE komt volgens mij wel eens naar boven als je een herstelmedium maakt met Aomei en Todo maar die programma's moeten de gebruiker en dat doen ze ook juist helpen om snel, degelijke back-ups te maken. Volgens mij is dat 'DOS' werken verouderd.

Kijk eens even of het via de command-line niet anders is in te stellen.

Laatst bewerkt:
Zoals gewoonlijk wil je dus niks leren.

Er is niks verouderd aan werken met DOS.
Dat zit ook nog steeds in Windows 10, alleen niet meer als stand-alone (D)isk (O)operating (S)ystem.
Maar je leest niks, dus weet je niks.

@Dukkel
In je screenshots zie ik dat je de TBWinRE-optie kiest, terwijl je zegt dat er WINPE op je stick staat.
Terwijl er ook een TBWinPE-optie is.
klopt dat?

Hallo Senso

Zoals Edmoor in het vorige bericht al schreef. DOS is beslist niet verouderd.
En als je probeert om die Restore operation in Windows uit te voeren krijg je

2020-01-26 (6).png

En moet je je werkzaamheden afbreken.

En dan het volgende punt

"En een cmd bevat wel een afbeelding rechtsboven de kleine C:\ "

Waar kan ik dan die "kleine C:\ " vinden ?

MVG
Dukkel

@Dukkel
Ik ben absoluut geen expert, maar na wat lezen, denk ik dat je de keuze hebt tussen:
1. WINPE op je stick + TeraBytes Image & Backup.
2. WINRE op je stick + ingebouwde WINRE System Image Recovery.
Volgens wikipedia is WINRE een tool gebaseerd op WINPE voor windows vista en later.
Misschien dat je wat hebt aan deze gedachtenspinsels.

Hallo Heren

Als een belangrijk onderdeel van de TeraByte Drive Image Backup and Restore Suite, maakt Image for Windows gebruik van de technologie die wordt geboden door Volume Shadow Copy Service (VSS) of PHYLock ™, een add-on in de suite. Met VSS en PHYLock ™ kunt u uw computer blijven gebruiken terwijl de back-up op een bepaald tijdstip is vergrendeld. Dit elimineert de inconsistenties die meestal optreden bij het maken van een back-up van een partitie die in gebruik is.

Image voor Windows draait onder het Windows-besturingssysteem, maar het kan een back-up maken van elke partitie, inclusief die van DOS of Linux, en zelfs partities die zijn gecodeerd door software van derden.

Ja, goed. We hebben we Edmoor, Alphamax en Lange Pier niet de eerste de besten. Als de werkwijze en procedures van dit systeem (waar Dukkel mee komt) nog zo uitgebreid gebruikt worden en modern zijn, dan hadden ze al lang met een oplossing gekomen. Niet waar? Lees nou eens in de post's na wat deze mensen één voor één in hun post schrijven. Voor hen is ook onduidelijkheid troef.

Maar goed als ik er naast zit, dan moet Dukkel mij dit maar kwalijk nemen. Nu lees ik de tekst op die link van Edmoor en ik gebruik dat niet en lijkt mij toch sterk op het onderdeel wat je moet downloaden bij Aomei en Todo. En die afbeelding in de link op die pagina laat rechtsboven de C:\ zien waar ik het over heb. Of is dat ook weer een fake-afbeelding op die link/pagina? Als ik in de 'normale cmd' op deze afbeelding klik, kan ik de instellingen doen die ik genoemd heb. Succes verder Dukkel.

Laatst bewerkt:
@Dukkel
Eigenlijk weten we nog steeds niet wat je waar je een image van wil maken, windows, linux, dos, iets anders
Misschien moet je zoals terrabyte zegt, kijken op https://www.terabyteunlimited.com/howto/
Niet eigenwijs zijn en precies de stappen volgen.
Deze firma's worden door schade en schande wijs en worden door eigenwijze klanten wel gedwongen alles stap voor stap op te schrijven.
Hierbij wou ik het laten, tabee

@Dukkel
Eigenlijk weten we nog steeds niet wat je waar je een image van wil maken, windows, linux, dos, iets anders
Misschien moet je zoals terrabyte zegt, kijken op https://www.terabyteunlimited.com/howto/
Niet eigenwijs zijn en precies de stappen volgen.
Deze firma's worden door schade en schande wijs en worden door eigenwijze klanten wel gedwongen alles stap voor stap op te schrijven.
Hierbij wou ik het laten, tabee

Hallo alphamax
Ik maak al jaren Backups van mijn Win10 installatie en naar alle tevredenheid.
Alleen moet je soms Restore gebruiken van TeraByte om alles weer goed werkend te krijgen, en om een Restore te kunnen terugzetten moet je een aparte USB-Stick gebruiken die je moet opstarten in WinPE enz.
Dan heb je na ongeveer 1 a 2 minuten de originele versie weer op je computer staan.
Werkt echt perfect. Ik heb in het verleden al met diverse Backup-programma's gewerkt (Ook met Ghost van Symanthec) maar geen programma werkt zo snel en nauwkeuring als TeraByte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan