• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 lijsten met namen vergelijken, namen zijn niet identiek gespeld

• Onderwerp starter Onderwerp starter ptpb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ptpb

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2017
Kan iemand mij verder helpen met het volgende.
Met mijn te beperkte kennis van excel kom ik er niet.
In bijlage een vereenvoudigd voorbeeld, het origineel bevat nog meerdere kolommen en kan soms tot 10000 (betalings)rijen bevatten.
Ik heb 2 lijsten in 2 verschillende tabbladen.

De ene lijst is met wat via de bank betaald wordt. Op die lijst wordt gesorteerd op rekeningnummer want de gebruikte naam kan op verschillende manieren gespeld worden.
Daar kan ik niets aan veranderen. De lijsten zijn wat ze zijn en ik moet ze verwerken zoals ik ze krijg.
Binnen het excel bestand kan ik veranderen, toevoegen wat ik wil.
Draaitabellen zijn nieuw voor mij en ik ben al blij dat ik zo de subtotalen heb met al de verschillende gebruikte spellingen.

De tweede lijst is de leverancierslijst met het totaal per leverancier en maar 1 spellingswijze.

Ideaal had ik het volgende als resultaat bekomen:
Het verschil tussen de kolommen met de bedragen om te zien wie minder betaald heeft of wie meer betaald heeft dan op de leverancierslijst.

En wie die heeft betaald komt niet voor op de leverancierslijst en wie van de leverancierslijst komt niet voor op de lijst van de bank.

Handig zou zijn dat ik al dan niet in een apart tabblad naast de rij met de naam het verschil zie met de naam uit de andere lijst en of die eventueel niet voorkomt in de andere lijst.
En dit voor de 2 lijsten.

Probleem is de verschillende manier van schrijfwijze op lijst 1 tov van die op lijst 2.
Het is mogelijk dat de vergelijking tussen de 2 lijsten meerdere matchen als resultaat oplevert.
In dat geval kan ik dan tussen de gevonden matchen eventueel manueel de juiste zoeken.
Elke oplossing die het werk eenvoudiger maakt is welkom.

Bijlagen

Hi,

Maak in de leverancierslijst een nieuwe kolom met bankrekeningnummer.
Dan kun je een simple SUMIF gebruiken om het ontvangen saldo te berekenen.

De lijsten zijn spijtig genoeg wat ze zijn.
Op de tweede lijst staan geen rekeningnummers.
En die plukken uit de eerste lijst met de verschillende schrijfwijzen maakt eigenlijk deel uit mijn probleem.
Hoe link je die 2 lijsten aan elkaar?

Misschien is een deel van de oplossing een formule naast elke betaling op de bank met als voorwaarde
indien 8,7,6,5 aaneensluitende letters uit de cel met de naam op de bank ook voorkomen in de kolom met namen uit de tweede lijst
vermeld dan de naam uit de tweede lijst naast de formule en het bankrekeningnummer in een kolom op de leverancierslijst.
probleem, wat als er meerdere matchen zijn ...

de groene tabel op tab "leverancierslijst" heeft als 1e kolom jouw 8,7,6,5 ... aaneensluitende letters van de naam en het rekeningnummer, de 2e kolom is de unieke naam zoals je die verder wenst te gebruiken.
Eigenlijk zou het met de banklisting al voldoende zijn met in die groene tabel enkel de onderste rijen met het rekeningnummer te gebruiken, maar als je die weglaat, dan zoekt hij op de namen.

Vervolgens gebruik je die groene tabel in een formule in de kolom D van tab "betalingen van de bank" en zo voort ...

Bijlagen

Sorry voor de late reactie, was opgenomen in ziekenhuis. Netvlies is ernstig losgekomen en moet me een tijdje rustig houden als ik de permanente schade wil beperken.
Alvast super bedankt. Met mijn beperkte kennis probeer ik je oplossing te snappen.
De formules zijn compleet chinees voor mij.
Met de unieke naam die nu ook gelinkt is aan de namen op de bank heb ik inderdaad genoeg.
Mijn lijsten hebben meerdere kolommen en ik wil jouw oplossing erin plooien :-)
Maar waar staat de formule om de 8,7, 6 letters te vinden? Zit alles in die Vind formule op het tabblad vd bank of zijn er nog verborgen formules?
En die voor de groene tabel en dat het resultaat in het tabblad van de leverancierslijst komt?
Waarom "foutje" bij garage Vandenbroucke ipv -228790.90?

let op : Vandenbroucke versus Vandebroucke

Er wordt gezocht naar overeenkomsten, alleen als er meerder overeenkomsten zijn, dan kan de verkeerde gekozen worden.
Je kan bijvoorbeeld in die groene tabel "Broucke" (niet hoofdlettergevoelig) als naam kunnen extra invoeren en "Garage Vandenbroucke" als uniek.
Nu zal je "Vandebroucke" toch herkend worden als "garage vandenbroucke"
Het wordt een beetje experimenteren voor jou, in die groene tabel moet je als naam dus iets ingeven dat lang genoeg is zodat er geen verwarring mogelijk is.
Er wordt zowel naar de "rekening tegenpartij" als naar "tegenpartij" gekeken.
In je

Laatst bewerkt:
Klopt het dat ik in de groene tabel zelf de verschillende schrijfwijzen van de namen per bankrekening moet linken met die van de leverancierslijst?
Dat is juist het meeste werk. Het aantal rijen op de bank kan tot 10.000 oplopen.
Echt niemand die een formule weet waarbij stukken (bvb eerste 4 karakters) uit een eerste kolom met namen gezocht worden in een tweede kolom en indien gevonden die naam vd tweede kolom als resultaat geven?

ptpb,

Echt niemand die een formule weet waarbij stukken (bvb eerste 4 karakters) uit een eerste kolom
hoe zie je dan dat uit de onderstaande voorbeelden een uniek iets komt:

vlaamse kweekschool
vl kweekschl
vlaamse kweek school
van den broucke garage
garage vandenbroucke
vandebrouke garage
Mark peeters tuinen
Tuinen peters
marc peeters

ptpb,

hoe zie je dan dat uit de onderstaande voorbeelden een uniek iets komt:

vlaamse kweekschool
vl kweekschl
vlaamse kweek school
van den broucke garage
garage vandenbroucke
vandebrouke garage
Mark peeters tuinen
Tuinen peters
marc peeters

Misschien begrijp ik je vraag verkeerd ...
Als bijvoorbeeld de eerste 4 karakters gezocht kunnen worden in de unieke leverancierskolom zal dit niet altijd resultaat opleveren of juist meerdere resultaten.
Maar misschien toch al een aantal treffers.
Het was maar een voorbeeld binnen mijn beperkte Excel logica.

Maar misschien toch al een aantal treffers.

en dan dus evengoed alles nog nalopen om te controleren welke matches fout of gemist zijn.

Volgens mij moet het rekeningnummer leidend zijn en als je dan persé een unieke naam wilt gebruiken, dan zul je die zelf moeten opgeven.
Voor elk rekeningnummer dus eenmalig een unieke naam koppelen.

Even ter zijde, met 10.000 regels wordt 1 en ander wat traag, maar eens je een overeenkomst gevonden hebt, kan de formule door de waarde vervangen worden.

Wat was er verkeerd met de oplossing in #4, desnoods kan die ook nog getrapt opgemaakt worden.
Met zoveel rijen van de bank, dan kan je éénmalig via een uitgebreide filter doen op de rekeningnummer de unieke rekeningnummers en omschrijving krijgen.
Mits die even langs te lopen en daarna onderin de groene tabel toe te voegen, heb je zo al een sterke sleutel.
Voor de resterende gevallen zal je dan nog wat sleutels moeten bij maken.

Ik begrijp je probleem niet.
Geef anders eens een voorbeeldje met 100 rijen (zonder echte namen) of zend die me per PB.

Sorry dat ik traag reageer. Ik had mijn pagina niet meer ververst en de laatste posts niet gezien.
Ik had toen mijn vraag ook gepost op
https://www.oplossing.be/excel/2-li...ken-namen-zijn-niet-identiek-gespeld/new/#new
en was daar blijven hangen. Mijn excuses
Ik moet namelijk telkens om het uur een uur platliggen voor mijn oog. En dat volgende uurtje rechtop is snel voorbij en bovendien is de partner er ook nog ;-)
Morgen antwoord ik op de afzonderlijk posts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan