• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij filteren automatisch bij product behorende kolommen laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Hallo Allen,

Allereerst leuk om te zien dat iedereen zo bereidwillig is om te helpen, ik leer steeds meer van Excel.. Dingen waarvan ik nooit geweten heb dat je er zoiets mee kon doen.

Nu vraag ik mij het volgende af..

Wij hebben allerlei verschillende groente producten welke gekeurd moeten worden door keurmeesters. Zij bepalen vervolgens de productklasse van een product en vullen dit in op een Excel blad.

Nu hebben we voor alle producten enkel een verschillende hoeveelheid klasse. Voor soort 1 zijn er bijvoorbeeld 3 klassen (1e kwaliteit, 2e kwaliteit en uitval), bij soort 2 zijn dit bijvoorbeeld 6 verschillende klassen waarbij het gewicht van het product bepaald wat de klassen is. Aangezien de eisen in klassen van de producten verschillend zijn, is het lastig om dit gewoon voor elk product onder elkaar te zetten, en zou het handiger zijn om gewoon kolommen voor groentesoort 1 te maken, rechts daarvan de klasse behorende bij soort 2 etc. Echter dan wordt het heel veel scrollen en onoverzichtelijk.

Weet iemand of het ook mogelijk om per product te filteren en dan automatisch de bijbehorende klassen te laten zien na de andere kolommen in de tabel? Zodat dit juist wordt ingevuld?

Zo ja, hoor ik graag hoe ik dit kan doen of wat wellicht een betere manier is?

Ik heb een bestand toegevoegd ter verduidelijking.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik snap niet wat je bedoelt. Ik kan me ook niet voorstellen dat je voorbeeldje realistisch is, want ik zie nergens de klasse ingevuld staan, alleen een tabel en daaronder (wat al niet slim is) een paar gewichtsklassen, maar echt duidelijk is het allemaal niet.
Wij hebben allerlei verschillende groente producten welke gekeurd moeten worden door keurmeesters. Zij bepalen vervolgens de productklasse van een product en vullen dit in op een Excel blad.
Zoals ik dít lees, heb je helemaal geen probleem, want aan elk product dat gekeurd wordt, kan maar één klasse worden ingevuld, lijkt mij, dus waarom zou je dan overal aparte kolommen voor maken? Kwestie van de juiste keuze maken bij Soortnaam, zodat in de kolom Klasse de juiste klassesoort gekozen kan worden. Dat is dan een kwestie van de juiste brontabellen maken, zodat je de juiste gegevens in de keuzelijsten terugziet.

Beste OctaFish,

Excuus als het onduidelijk is.. Ik zal het nogmaals proberen.

Binnen ons bedrijf werken we dus met een voorraad van het assortiment dat we op dat moment hebben. Hierin staan dus alle producten die we op dat moment op voorraad hebben. Om de producten te kunnen verkopen, moet van te voren bepaald worden tot welke klasse een product behoord. Als er op één dag 100 stuks van een product geoogst worden, moet de keurmeester vervolgens bepalen tot welke klasse deze behoort, zodat er gekeken kan worden hoeveel kg/stuks we van een bepaald product in een bepaalde klasse hebben, om te kunnen verkopen volgens de specifieke wensen van de klant. Het kan dus zijn dat van de 100 stuks producten er 50 stuks tot de gewichtsklasse van <190 gram behoren, 20 stuks in een gewichtsklasse van 191-220, 10 stuks in een gewichtsklasse van > 600, 15 stuks 2e kwaliteit is en er een uitval is van 5 stuks. In dit geval moeten er dus verschillende kolommen ingevuld worden, omdat er gewoon een verschil is tussen kwaliteit/grootte/gewicht.
Een ander product kent daarnaast enkel de klasse A, B, uitval en 'soep'. Waarbij ingevuld wordt hoeveel kilo van de oogst A-klasse, B-klasse, uitval en 'goed voor de soep' is.

Zoals ik hierboven probeer uit te leggen, heeft elk product dus eigen 'klasse' waar de producten aan toegewezen moeten worden. Het is dus niet mogelijk om rechts van de huidige tabel met gegevens gewoon klasse A, klasse B, uitval en 'soep' te kunnen maken, omdat dit enkel de klassen zijn van één soort en voldoet niet aan de klasse-eisen van de andere soorten, welke onder een klasse vallen als ze een bepaald gewicht hebben (waarbij elk soort dus weer zijn individuele gewichtsklassen heeft).

Waar is dus eigenlijk naar op zoek ben, is dat wanneer ik de tabel filter op één soort, de klasse die tot dat soort behoren automatisch in beeld komen, zodat deze 'logischerwijs' ingevuld kunnen worden door de keurmeester. Dus: wanneer ik op soort1 filter, automatisch de klasse A, B, uitval en 'soep' naar boven komen, zodat de aantallen in de juiste kolom toegevoegd kunnen worden. Filter ik vervolgens op soort 2, dan zou ik graag zien dat de gewichtsklasse die bij soort 2 behoren automatisch zichtbaar worden, zodat ook deze direct onder de juiste kolom ingevuld kunnen worden. Indien dit vervolgens door elkaar staat wanneer ik de filter ophef, geeft dit niks. Er wordt namelijk alleen iets met de data gedaan wanneer deze gefilterd is.

Zelf dacht ik dat dit misschien gedaan kan worden door een verticale zoekfunctie.. maar vraag me af of dit inderdaad mogelijk is of dat ik hier beter iets anders kan toepassen?

Ik hoop dat het zo duidelijker wordt.

Ik heb m'n best gedaan om vertiaal zoeken toe te passen, helaas zonder succes.

Zoals al uitgelegd heb ik dus een tabel met daarin allemaal productdata. De eerst volgende kolom is afhankelijk van welk producttype gefilterd is (Soort1/Soort 2 etc.) Nu heb ik dus in de kolom titel van de tabel geprobeerd een formule te maken met verticaal zoeken: =vert.zoeken(C2;A4:I7;2;ONWAAR) Dit lijkt echter niet te werken...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Hier nogmaals een voorbeeld.

Kan zoiets überhaupt of is er wellicht een andere methode voor?

Bijlagen

Geen idee wat het resultaat moet zijn, ik heb me er niet in verdiept.
De formule die ik zag in cel J3 is natuurlijk niet goed. '=vert.zoeken(C2;A4:I7;2;ONWAAR)

Even de formule geanalyseerd:
Je zoekt naar de waarde die in C2 staat → die cel is leeg.
Je zoekt in het bereik A4:I7 → dat bereik staat in een ander blad → wordt dus Blad2!A4:I7

Vul anders in een kolom het te verwachten resultaat in en geef het een kleurtje zodat iemand kan onderscheiden waar je het hebt geplaatst.

Misschien dit wat je wilt
de code kan misschien wat beter
in F1 kiezen wat je wilt zien

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan