• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes uit grote tabel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark1987vw

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Ik ben alle een lange tijd aan het prutsten hoe ik bepaalde waardes uit een grote tabel haal.

In Blad1 heb ik een tabel staan wat uiteindelijk gevuld gaat worden met heel veel informatie.
Hier wordt onder andere het week nummer en de dag bijgehouden.

Zoeken.PNG

Nu wil ik op Blad2 gegevens hiervan kunnen zoeken of weergeven.
Dit heb ik geprobeerd door middel van INDEX en VERGELIJKEN.
Maar nu geeft die elke keer waarde aan en ik kom er niet achter hoe ik dit oplos.

Zoeken2.PNG

Wat ik eigenlijk zou willen is. Wanneer bijvoorbeeld de waarde 45 (week) is en de waarde maandag (dag) is dat die dan de gehele rij weergeeft op de rij in Blad2.
Weet niet of dit makkelijk mogelijk is maar mogelijk wel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In je formule in Blad2 staat A2&B2.
Dat levert de waarde 45Maandag op en dat staat nergens in Blad1.

Waarom schrijf je de waarden onder de tabel ipv in de tabel. Gebruik een draaitabel of 1 van de filtermethodes.

In je formule in Blad2 staat A2&B2.
Dat levert de waarde 45Maandag op en dat staat nergens in Blad1.

Dit vond ik op internet of de vraag hoe je een vergelijking met 2 zoekwaardes kon combineren.
Kan dit ook anders ?

Doormiddel van een formulier wordt de tabel gevuld dus deze totale tabel wordt steeds groter.
Uiteindelijk wil ik door een ander formulier de gegevens van bijvoorbeeld week 45 halen.
Dit wilde ik bereiken door op Blad2 dit te filteren en dit uiteindelijk weer te geven in een formulier.

somproduct

Mark,

heb je hier wat aan?

Bijlagen

of deze

Bijlagen

Nee dit is niet helemaal wat ik bedoel. Ik maak het ook een beetje verwarrend omdat ik die tabellen gebruikt heb.
Deze heb ik in het nieuwe voorbeeld eruit gehaald.

Ik weet niet of het mogelijk is wat ik wil maar ik ga toch een poging wagen.

in 1 tabel staan de onderstaande gegevens:

Zoeken5.PNG

Vervolgens wil ik in Blad2 doormiddel van vergelijken en index een uitkomst hebben waarbij 2 variabelen vergeleken worden met de tabel.

Code:
=INDEX(Blad1!A:A;VERGELIJKEN(A2;Blad1!B:B;0))

In deze code kijk ik alleen naar de week maar kan ik nu ook kijken naar de week en de dag. Dus in het voorbeeld moet die zoeken naar de combinatie van 45 (week) en maandag (dag). Wat dan de uitkomst Mark geeft.

Zoeken3.PNG

Bijlagen

Bedankt maar het probleem zit hem er in dat ik de inhoud van de cellen wil terug laten komen in een formulier.

Wanneer je het formulier opent zie je dat er in het bestand een formulier zit. Deze voegt via de commandbutton alle gegevens toe in de eerstvolgende lege rij.
Dit werkt bij mij niet via een tabel maar dit is ook niet wat ik perse wil.

Vervolgens wil ik de gegevens op Blad2 terug laten komen in een ander formulier.
Dus mijn idee is.

In het nog te maken formulier geef ik aan dat het week 45 is. Dan veranderd die op blad2 alle aangegeven cellen naar 45 met daarachter de dagen van de week.
De formule zoekt dan 7 vergelijkingen in de tabel en deze wil ik vervolgens weer zichtbaar maken in een ander formulier.
Zo kan ik alle dagen van de week uit week 45 weergeven in een formulier. Kies ik in het formulier week 46 dan pakt hij die gegevens.

* Ik heb al gekeken of ik het kan aanpassen door gebruik te maken van de ALS functie maar dit wil ook niet helemaal lukken
* Ik heb de volgende formule op het internet gevonden maar dit werkt ook niet. Hier geeft die een foutmelding als ik deze probeer te gebruiken
Code:
=VERGELIJKEN(1;(A2 = Blad1!B:B) * (B2=Blad1!:C:C);0)

* UPDATE:

Ik ben er eindelijk achter hoe het werk.

Code:
=INDEX(Blad1!A:A;VERGELIJKEN(1;(A2=Blad1!B:B)*(B2=Blad1!C:C);0))

En het gene wat ik vergat was dat ik moest afsluiten CTRL SHIFT ENTER

Maar nu werkt het. Bedankt voor alle hulp!

Laatst bewerkt:

Nee die had ik niet gemist. Maar zoals ik in een ander bericht al schreef.
Ik wil de waardes terug laten komen in een formulier en ik weet niet hoe dit moet dmv een draaitabel of de andere voorbeelden die zijn gegeven.

Met de data netjes in de tabel. Bekijk de aanpassingen over hoe je dat moet doen.
Met het 2e formulier kan je filteren. De gegevens worden op 'Blad2' aangepast en zijn zichtbaar in het filter formulier.

Bijlagen

Excel heeft een ingebouwd formulier waarmee je dit soort gegevenstabellen kunt bekijken, wijzigen en filteren. Je kunt het aan de werkbalk voor snelle toegang toevoegen en overal gebruiken. Het heet Formulier...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan