Database met taken per groep

Status
Niet open voor verdere reacties.

TuxZus

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2008
Beste allemaal,

Graag wil een db maken maar ik ben nogal een n00b met access. Het idee is om taken te maken en die toe te wijzen aan alle leden van een bepaalde groep waar binnen iedereen die taak uit moet voeren.
Even als voorbeeld. Ik wil bijvoorbeeld een taak aanmaken: Maak je huiswerk. Deze wil ik kunnen toewijzen aan groep 5, 6, 7 en 8. In groep 5 zitten jantje pietje en klaasje, en jantje pietje klaasje moeten afzonderlijk de taak af kunnen vinken. Ditzelfde geldt voor Hansje Truusje en Katinka in groep 6. Etc.

Ik heb inmiddels een db alleen nu kan ik een taak "assignen" aan een persoon en niet de groep waar binnen die groep valt. Ik denk dat ik ergens 'relaties' mee moet maken. Wie kan mij helpen?

Laatst bewerkt:
Als je al een voorbeeldje hebt, dan zou ik zeggen: post 'm eens mee. Maar wat je wilt is behoorlijk lastig, en is niet met standaard functionaliteit van Access te doen. Dat zul je dus moeten programmeren. En als je een beginner bent, is dat vast nog niet onderdeel van je bagage :D.

Ik tel hier 5 tabellen:
1 tabel met alle leden (in dit geval leerlingen wellicht)
2 tabel met groepsnamen (zou kunnen zijn studiejaren)
3 tabel met de combinatie van beide voorgaande tabellen: (Welke leerling zit in welk studiejaar)
4 tabel met mogelijke taken (huiswerk geschiedenis; huiswerk aardrijkskunde enz)
5 tabel die tabel 2 met tabel 4 combineert. (welk studiejaar heeft welke taak)

Nu kan je een query maken waarbij je alle leerlingen uit welk studiejaar kan tonen, en welke taak ze dan krijgen.

Tot hieraantoe nog zonder VBA, alhoewel ik me geen enkel goed Access bestand kan inbeelden dat handig zonder VBA zou werken.

het maken van de tabellen kan uiteraard makkelijk zonder VBA. Dit echter:
Het idee is om taken te maken en die toe te wijzen aan alle leden van een bepaalde groep waar binnen iedereen die taak uit moet voeren.
Niet. Daarvoor heb je toch echt VBA nodig. Ik heb daarvoor een prima voorbeeldje, maar daarvoor wil ik toch echt de db zien van TS.

Bedankt voor de reacties. Hier was ik al een beetje bang voor. Ik heb wel enig programmeer ervaring maar zoveel tijd wilde ik er nu ook weer niet in steken. Maar inderdaad, het stuk met die 5 tabellen komt wel in de buurt van wat ik wilde. Alleen tabel 3 zou uit meer items kunnen bestaan. Dus zeg maar in studiejaar 2 en 3 bijvoorbeeld. Ik denk dat ik het toch maar op een andere manier op moet gaan lossen. Misschien kan ik wat bedenken in Excel met makro's :)

Het gaat overigens om een bedrijf met operators die op verschillende bedieningsplekken kunnen/mogen lopen.

Laatst bewerkt:
Voor wat je wil zou ik toch Access aanraden hoor. De start is misschien iets lastiger dan Excel, maar eens je het onder de knie hebt bespaar je je veel moeilijkheden die je met Excel wel zou hebben. Dit omdat je nu echt wel met relationele databases moet werken.

Misschien is het wel nuttig om eventjes een handleiding voor Access door te nemen... de basis dus, opbouw van tabellen, en dan heb je al zeker een start.

Om je aan te moedigen, toch maar 's een eerste opzet.
Hier komt nog géén VBA aan te pas, enkel tabellen, hun eigenschappen en een query. Dit laatste is SQL, maar daar heb je een wizard voor in Access.
Bekijk alle tabellen hoe ze zijn opgebouwd.
Bekijk hun eigenschappen... ook vooral de sleutelvelden. De eigenschappen zoals keuzelijst enz. mag je nu wel gebruiken, maar hoef je je later weinig van aan te trekken, vermits je bijna nooit rechtstreeks in de tabellen zal werken.
En vooral, heel belangrijk kijk ook eens naar de relaties (hulpmiddelen voor databases.)
De uitvoer kan je zien in de query.

Een eenvoudiger opzet zou zijn enkel al te beginnen met leerlingen per studiejaar. Dat zou al makkelijker te begrijpen zijn. Als je dus de tabellen tblTaken, en tblTeMakenTaken zou verwijderen, dan kan het één en ander misschien al wat duidelijker worden.

Bijlagen

Tip: als je office 365 hebt zit wat je wil standaard in Teams - planner. Je kan het ook doen met 'My Tasks' in Outlook. Wil je meer mogelijkheden, dan kan je gaan voor MS project. Als het niet is om jezelf te ontwikkelen en iets bij te leren is er dus niet echt nood aan een Access ontwikkeling. Te meer daar je de andere oplossingen niet alleen vanop je computer, maar ook via je smartphone kan beheren.

NoellaG,

En voor die andere programma's hoef je niet iets te leren.

Het blijk uit diverse re's dat je een beetje een aversie hebt voor access, access gebruikers zitten daar echt niet op te wachten, het is eerder dat de access ontwikkelaars het gebruik zelf om zeep gaan helpen terwijl er zoveel mogelijk is met access.

Als je niets met access hebt kom dan ook niet op dit forum om ook nog even iets anders aan te prijzen.

Mvg. Cor

Ik vind Access en prima programma, ik heb er mijn kinderen mee leren programmeren. In de jaren '90 ben ik zelf begonnen met Access, en ergens is het nog altijd een jeugdliefde van mij. Vandaar dat ik hier nog wel eens kom rondpiepen.
Alleen ben ik nogal praktisch aangelegd en kijk ik eerst naar: wat wil je , en wat is de beste tool daarvoor. Ik ga geen put graven met een riek omdat ik van werken met een riek hou :-). En Access is nu eenmaal niet met zijn tijd meegegaan, moeilijk of bijna onmogelijk, om iets te maken dat je in een browser kan gebruiken en je kan niet ontwikkelen voor de smartphone. Maar ik vind het nog altijd een fenomenaal goed programma om te leren ontwikkelen en programmeren. Jammer dat het door Microsoft stiefmoederlijk is behandeld. Maar langs de andere kant hebben ze van Office 365 wel een pareltje voor samenwerken gemaakt.

... en je kan niet ontwikkelen voor de smartphone.
Noem mij één database pakket dat je voor/op een telefoon kan gebruiken. En verzin er dan gelijk ook maar een reden bij waarom je dat überhaupt zou willen. Databases zijn totaal niet geschikt voor telefoons. Net zo min als tekstverwerken op een telefoon een goed idee is. Of, als we toch bezig zijn, een CAD programma.

Je slaagt er niet in om een database pakket te laten zien voor een telefoon. En daar vroeg ik om. Oftewel: een volwaardige vervanger/alternatief voor Access die perfect op een telefoon werkt. Ik snap overigens dat je aan de motivatie dan ook niet bent toegekomen :).

Volwaardig database pakket: SAP Hana
Motivatie: jezelf niet beperken tot een vaste PC/ laptop maar overal je informatie ter beschikking hebben en kunnen werken. Voorbeeld van ons bedrijf: chauffeurs hebben hun applicatie nu op hun smartphone omdat ze dan, in deze coronatijd, niet uit hun truck moeten.

Je verwart nog steeds een (deel)resultaat met de complete ontwikkelomgeving, die Access nu eenmaal is. En je zult dat vrees ik ook moeten blijven doen, omdat je nu eenmaal geen alternatief hebt voor Access op een telefoon. Dus wat mij betreft laten we het hier bij, en proberen we gewoon om TS te helpen met de Access vraag :). Overigens wacht ik nog steeds op een voorbeeldje van TS, maar dit terzijde. Tot die tijd ga ik in ieder geval zeker niet zelf (ongevraagd) voorbeeldjes posten :d.

NoellaG,

Lekker commercieel bezig, voor bedrijven met geld en geld uit hun zak geklopt een leuke optie.

C 64 daar draaide heel veel bedrijven op en daar werd ook misbruik van gemaakt.

Access meer mogelijkheden, maar ook daar wordt door bepaalde mensen misbruik van gemaakt, te veel geld voor te weinig leveren.

Het access forum is bedoeld om te HELPEN en daar is ook misbruik van gemaakt, gelukkig zijn we daar iets alerter op, maar er zal gerust een enkeling met dank zij het forum er met de hoofdprijs vandoor gaan.

Het forum zit echt niet te wachten op een promotor voor andere applicaties, het forum ACCESS is voor ACCESS.
Heel veel bedrijven en mensen beleven hier nog steeds hun gemak en plezier van, dus hou hier nu een mee op en start een eigen forum voor jouw interesse (voor zover je dat al niet hebt)
en laat het access over aan mensen die zich hier wel voor honderd % voor inzetten en niet iedere keer komen van je kan beter dit of dat.

Gr. Cor

Beste mensen,

Allereerst al een prettig nieuwjaar gewenst, en een aangename samenwerking op deze forums.
Ik was oorspronkelijk niet van plan hier nog op te reageren... maar...

Noëlla gaf oorspronkelijk enkel de tip om de zaak op te lossen via Teams. Dit is een programma dat iedereen die over Access beschikt wellicht ook heeft. Géén extra kosten dus.
Je kan liefhebber zijn van Access (ikzelf ook trouwens), of je kan van mening zijn dat er betere oplossingen zijn. Eigenlijk zijn alle tips hierover waardevol, en is het dus niet nodig om met slijk te gaan gooien.

Laat ons dus de aangename sfeer hier behouden voor het nieuwe jaar.

groetjes nog.
Luc

Mee eens natuurlijk dat we het vooral vrolijk en aangenaam moeten houden op dit (en de andere) forums. Maar ik onderschrijf de stelling dat een vraag over Access ook in eerste instantie met Access tips moet worden verrijkt, en er niet gelijk met andere software moet worden gewapperd. En dat gebeurt dus best vaak (en snel). Niet alleen in dit forum overigens. :). Als iemand specifiek vraagt om andere oplossingen dan Access, dan mag je uiteraard helemaal los gaan :d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan