• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vinden van de geselecteerde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

s0me0neelse

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2017
Hallo,

wanneer ik met een hyperlink naar een bepaalde cel in een andere sheet spring, is het
vaak lastig (ivm verschillende gebruikte kleuren en de grootte van het beeldscherm), om
de cel waar ik naartoe ben gesprongen te localiseren.

Is het mogelijk deze rand, of de betrokken cel voor een korte tijd te laten knipperen
of van kleur te laten veranderen ? Aangezien het om zeer veel hyperlinks gaat, gaat
m'n voorkeur uit naar een b.v. macro, het aanpassen van alle hyperlinks zal een echt
dievenwerk worden ;-)

Bijlagen

• selected.jpg
    selected.jpg
    8,7 KB · Weergaven: 33
Al dit soort noodsprongen duidt op een slecht ontwerp.;) Hyperlinks, knipperende cellen wie zou ermee willen werken?

Eens met VenA.
Daarnaast kan je altijd in het naamvak zien op welke cel je staat.

Stel : Ik ben een excel expert (helaas echter het tegenovergestelde daarvan)
Zou ik waarschijnlijk een superdeluxe ontwerp bedenken en het ook kunnen maken !

Ik heb een werkende omgeving gecreeerd met weinig tot geen ervaring en knohow van excel.
Uiteraard kan het beter, dit is voor mijn doeleinden echter niet nodig, het werkt allemaal perfect ondanks het slechte ontwerp ;-)
Ik weet dat ik de geselecteerde cel bovenin links kan lezen, echter : 1x blinken of kort van kleur veranderen stuurt in een fractie
van een seconde, je blik naar de juiste plek. Daarom dus mijn vraag !

Laatst bewerkt:
Bedankt voor dit script het is precies wat ik zoek, ik ga kijken of ik het aan de gang kan krijgen !

Daar ik met drie schermen werk gebruik ik de ingebouwde functie van windows om de muis te localiseren, misschien is dit een optie voor jou.
Ga naat Instellingen -> Apparaten -> Muis -> Extra muisopties(rechts)
Zie plaatje voor de volgende stappen.

muis.jpg

Als je nu de Ctrl toets indrukt en terug loslaat verschijnt een cirkel waar je muisaanwijzer te vinden is.

Laatst bewerkt:
@Pagadder,

de muis is het probleem niet, het gaat alleen om de cel in excel te vinden, dat werkt niet met de muis eigenschappen.

Toch bedankt

Kijk eens naar dit voorbeeld:
Bekijk bijlage 354224

Verplaats de cursor en kijk wat er gebeurt.
Kan je naar wens aanpassen voor je eigen situatie.

ik heb het script in mijn workbook ingevoerd gekregen maar, ik betwijfel of ik het goed heb gedaan.
Er gebeurd niets !
In het voorbeeld bestand werkt het script alleen in sheet 1
kan de code zo aangepast dat het in alle sheets werkt ?

Bijlagen

• blink.jpg
    blink.jpg
    212,6 KB · Weergaven: 35
Als je je document plaatst kan ik daar even naar kijken.

Hmmm, zou ik graag willen doen, alleen bevat mijn workbook letterlijk al onze prive data, wordt lastig dus
Is er een andere mogelijkheid ?

In principe hoef je niet meer te doen dan in de naamvak te klikken en een Enter te geven.

Met vba in combinatie met VO is in principe niet meer nodig dan dit.

Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
 Application.ScreenUpdating = True
End Sub

VO:
Code:
=ADRES(RIJ();KOLOM();1)=CEL("address")

Bijlagen

@HSV

het naamvlak is meestal niet zichtbaar, alles (naar mijn opmaak) is passend op mijn beeldscherm.
De formulebalk en koppen zijn standaard verborgen zodat alles "in de hoofdschermen" op het beeldscherm past
Daarnaast heb ik geen flauw idee wat VO is?

Ik zie het liefst de optie van Edmoor werkend, sorry daarvoor

In ieder geval bedanbkt voor je reactie

Hmmm, zou ik graag willen doen, alleen bevat mijn workbook letterlijk al onze prive data, wordt lastig dus
Is er een andere mogelijkheid ?

Er een voorbeeldbestand van maken. Als je dat lukt begrijp je waarschijnlijk ook jouw eigen bestand een stuk beter.

Er een voorbeeldbestand van maken.

Ik open het bij voorbaat al niet.
Geen wijzigingen aan mijn lint, je weet niet of het door Workbook_close weer ongedaan wordt gemaakt.

@VenA

zou fijn zijn als ik snap wat ik bij elkaar heb gebasteld.
Inmiddels heb ik een voorbeeldbestand, deze is echter onvolledig omdat bepaalde sheets met prive data verwijderd zijn en andere sheets daardoor
niet meer 100% werken. Wanneer ik een ander voorbeeldbestand zou moeten maken (from scratch) ben ik waarschijnlijk weer 2 jaar bezg :-(
Alle bestaande macro's en VBA scripts die in 2 jaar zijn toegevoegd werken, vraag me niet waarom !!!

Alles met de hulp van dit geweldige forum bij elkaar gesprokkeld en op de een of andere manier werkend gekregen, moet ik het opnieuw doen
ontstaat er waarschijnlijk iets totaal anders :-)

Edmoor heeft aangeboden mijn "levenswerk" te bekijken en indien mogelijk aan te passen, ik wacht rustig af of het lukt.

@HSV
"Geen wijzigingen aan mijn lint, je weet niet of het door Workbook_close weer ongedaan wordt gemaakt."

Alweer algebra voor mij ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan