bestand of map is veschadigd of onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

007jamesbond

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2007
ik heb een externe schijf van 2 tb met daarop een map met alle digitale foto's.
als ik de map en windowsverkenner open krijg ik de volgende melding:

h:\fofo is niet toegankelijk.
bestand of map is veschadigd of onleesbaar

maar in freecomander XE kan ik de map gewoon openen
is mijn map nou beschadigd of niet en hoe kan ik dat oplossen

ik gebruik windows 10

Laatst bewerkt:
Toetsenbord stuk?

Draai eens een schijf controle op de partitie(s) van die schijf.

Voor de zekerheid: Heb je nog een 2e backup met al die foto's?
Neen... koop hem dan en zolang dit met Freecomander XE nog werkt... zo snel mogelijk alle foto's naar de nieuwe schijf kopiëren.
Kan zijn dat de Verkenner met de processen op de achtergrond gevoeliger is voor fouten op die oudere backup schijf dan Freecomander XE.

Want.. je kunt eea wel nog mss repareren dat de Verkenner het wel weer goed doet.. maar daarmee neem je wel een risico als er geen 2e backup is.

Repareer in ieder geval eerst geen sporen en sectoren, want dan zou de hele schijf onleesbaar kunnen worden, terwijl het dagen kan duren. Het bestandssysteem repareren is veilig. Schijfcontrole doet u via Verkenner en Eigenschappen van het station, dus rechts op de schijf klikken en dan bij Eigenschappen het tabblad Extra. Overigens worden schijffouten vaak veroorzaakt door een crash na het plotseling of te snel na het schrijven van de stroom halen. Soms kan een bestandstabel weer opnieuw gemaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld een FAT of NTFS geformatteerde partitie zijn. TestDisk is een geavanceerd programma wat dit dan kan doen. Mogelijke oorzaken moeten eerst worden weggenomen, het zou een slechte harde schijf kunnen zijn of een losse stekkerverbinding (ook in het toestel) of ontoereikende spanning of een slecht contact van de printplaat welke op de schijf ligt vastgeschroefd. Schijffouten door beschadiging van de bestandstabel, waar steeds naar wordt geschreven, blijven vaak beperkt tot één partitie dus andere zouden dan bruikbaar moeten blijven. Dat is een klein voordeel van het maken van partities op een grotere harde schijf.

Zijn er al voldoende backups voor dat je begint?
Immers wat ik al schreef: Met Freecomander XE werkt het nog.

Repareer in ieder geval eerst geen sporen en sectoren, want dan zou de hele schijf onleesbaar kunnen worden, terwijl het dagen kan duren.
Hoe kom je aan die onzin?

TS, cmd als admin openen, schijf selecteren met schijfletter ingeven zoals b.v. F:, enter en een chkdsk / r uitvoeren, let op de spatie.

het probleem is al opgelost. mijn betreffende map is weer toegankelijk. ik heb CHKDSK uitgevoerd, maar kan dit commando ook mappen herstellen?

Ik heb het allemaal geschreven maar het is weer zogenaamd onzin of te uitgebreid. Fouten in het bestandssysteem komen regelmatig voor en worden gerepareerd door schijfcontrole van Windows. Op zich niet iets om u ongerust over te maken. Schijven kunnen worden getest, dus als aan de voorwaarden van goede werking is voldaan dan moet u de schijf inderdaad eens controleren maar de oppervlakte gaat sneller wanneer de schijf uit zijn behuizing wordt genomen en aangesloten in de computer. Maak bij twijfel dan in ieder geval meerdere partities aan, omdat die bij eventuele beschadigingen vaak niet allemaal ontoegankelijk worden.

chkdsk /f only checks for disk errors, not bad sectors. chkdsk /r checks for disk errors and bad sectors.
Dat is wat Lange Pier schrijft. Naar mijn mening zou ik de voorkeur geven eerst een chkdsk /f te doen. Alfred schrijft geen onzin, immers de eerste is veilig en bij de tweede is het nog maar de vraag of chkdsk /r in de bad sectors de informatie kan herstellen.
In het Engels:
/R Locates bad sectors and recovers readabel information. En informatie die niet meer leesbaar is (corrupted data), wordt in chk files gezet.

Jouw commentaar is überhaupt overbodig. Lees teksten eens beter eer je antwoorden geeft en iets voor onzin verklaart. TS stelt een vraag en ik geef daar antwoord op.
ik heb CHKDSK uitgevoerd, maar kan dit commando ook mappen herstellen?

Daarbij: opdrachten met parameters zijn nergens voor nodig en kan je vergeten, want via Verkenner worden de gekozen stations gewoon gecontroleerd en kan er later gekozen worden of iets gerepareerd moet worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan