in een stuk tekst aanpassen via een bijwerk query die variabel is

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomcat14

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2015
geachte dames/heren

je hebt dus in een kolom onder elkaar staan

oo-belgie very light bizzjet
ph-nederland very lighy bizzjet
g-groot britannie very light bizzjet

ik wil dus via een bijwerk de tekst very light bizzjet verwijderen

het zal wel heel makkelijk zijn maar mij is het nog gelukt

heb het met left mid right geprobeerd

iemand enig idee

mvg marco

Je kunt het eens met REPLACE proberen; al is dat een VBA opdracht en geen SQL. Maar je kunt VBA gebruiken in queries. Dus dat is optie één. Optie twee is de plaats van de te verwijderen string opzoeken met Instr. Dat levert een getal op, en daarmee kun je de tekst links ervan isoleren. Met Mid in combinatie met Instr (zelfde waarde uiteraard) en de lengte van de zoekstring (very light bizzjet is 18 tekens) vind je de rest van de string. Die plak je dan achter het eerste stuk.
Probeer het eens uit, zou ik zeggen :).

Staat er rechts van de zoekstring geen tekst, dan hoeft het tweede deel uiteraard niet.

Hier een voorbeeldje van een query:
Code:
SELECT Veld1, Replace([Veld1]," very light bizzjet","") AS [Versie 1], Left$([Veld1],InStr(1,[Veld1],"very light bizzjet")-2) AS [Versie 2] FROM Tabel1;
Overigens moet je dan wél de typefout in "ph-nederland very lighy bizzjet" verbeteren, anders werkt het natuurlijk niet. In de tweede variant krijg je een foutmelding, in de eerste de complete tekst terug. Ik weet niet welke variant erger is :).

als dit maar een eenmalig gebeuren is kan je gewoon de tabel in datasheet weergave openen en de find and replace functie gebruiken die je in de home tab van het lint vindt.

Twee Bijwerk Query's gebruiken en het maakt zo niet uit waar de tekst very light bizzjet staat.

Voor de Replace functie Query 1 en twee gebruiken.

Query1 Replace([Veld1],"very light bizzjet","") Geen spatie gebruiken aan begin en einde van "very light bizzjet"

Query2 Replace([tekst];" ";" ") Drie spatie's gebruiken

En voor de left$ functie als de tekst very light bizzjet altijd achteraan staat.

Query3 Left$([tekst];Len([tekst])-Len("very light bizzjet"))

Gr. Cor

Laatst bewerkt:
Query1 Replace([Veld1],"very light bizzjet","") Geen spatie gebruiken aan begin en einde van "very light bizzjet"
Waarom zou je een aparte query gebruiken om een overtollige spatie weg te halen als het, zoals in mijn voorbeeld (die dus verder exact hetzelfde is, dus ik zie eerlijk gezegd het voordeel niet van de herhaling) ook gelijk in één keer kan? Die spatie moet namelijk tóch weg… en je tweede query verschilt nu ook niet zo bar veel van mijn tweede. Maar is tenminste wel anders :).

Pletter schreef: het maakt zo niet uit waar de tekst very light bizzjet staat.

OctaFish Replace([Veld1]," very light bizzjet","") geeft als resultaat

2021-06-25.png

Pletter Replace([Veld1],"very light bizzjet","") geeft als resultaat

2021-06-25 (1).png

Gr. Cor.

TS maakte vermoedelijk een typefout. Daar kun je normaal gesproken niet tegenaan programmeren. Ook in jouw oplossing niet; jij vangt toevallig één typefout op. Gevalletje ‘spijkers op laag water’ dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan