zoeken in een access database

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
heb om te testen een klein databaseje in access aangemaakt.
Long text lijkt ruim genoeg te zijn.

Maar, nu loop ik tegen wat anders aan: zoeken in de database

Hoe zoek ik op de juiste manier in de db?
als ik cntrl-f intype, krijg ik een zoekvenster: type ik een woord dat in de database staat, zou ik verwachten dat dit gevonden word. Bijv. "must". Maar krijg melding dat niet gevonden wordt ?!?

Wat doe ik verkeerd?

2021-08-19_18-25-14.jpg

Misschien moet je wat anders kiezen bij: Zoeken in huidig veld.

Bijlage werkt niet. Graag even uploaden bij imgbb.com.

Zoeken in een database doe je standaard met een query of een filter.
Voorbeeld:

Bijlagen

• Query1.JPG
    Query1.JPG
    114,8 KB · Weergaven: 30
Je kunt uiteraard prima zoeken in een tabel, zonder dat met een query te doen. Doe ik ook regelmatig. Noella dus niet. Kies je eigen methodiek :). Wél ervoor zorgen dat je de juiste opties gebruikt:
Zoeken in: bepaalt of je in een veld zoekt, of in de hele tabel. Veld is uiteraard sneller dan hele tabel. Meestal zoek je in een veld.
Waar: bepaalt waar de tekst gevonden moet worden in dat veld. Kies je voor heel veld, dan moet de zoekwaarde 100% matchen met de veldinhoud. Staat in het veld "schoenen", dan vind je "schoen" dus niet, want dat is niet de hele tekst.
Zoek je in een memoveld, dan is dat niet de handigste optie. Gebruik dan Gedeelte van veld. De zoektekst kan dan overal in het veld staan.
Zoeken: geeft aan of je in welke richting je moet zoeken.

Ik zoek data altijd via een query of een filter en niet via een Find actie, omdat dit veel sneller en preciezer is en de gegevens over meerdere tabellen kan vinden. Je vindt ook gelijk alle resultaten die aan het resultaat voldoen en moet ze niet één voor één gaan vinden.
De filter vind je o.a. onder de rechtermuisknop:

Bijlagen

• FilterRecords.JPG
    FilterRecords.JPG
    100,7 KB · Weergaven: 28
Neemt niet weg dat de zoekfunctie prima werkt. En als zodanig best een keer gebruikt kan worden. Het heeft niet zoveel zin vind ik om de ene optie af te branden ten faveure van een andere optie die jíj beter vind. Het interesseert mij niet zoveel wat jij de beste optie vind, net zo dat het jouw goed recht is om de methodes die ík de beste vind af te keuren. Snelheid en precisie beter? Ach, daar kun je ook over twisten. De vraag: "hoe zoek ik op de juiste manier?" kun je op meerdere manieren uitleggen, en mijn insteek is dan dat je verschillende manieren uitlegt. En de werkwijze die TS nu heeft gebruikt, en die niet het juiste resultaat opleverde, werd dus verkeerd gebruikt. Ik heb slechts de juiste manier daarvoor uitgelegd. En deze zin:
Ik zoek data altijd via een query of een filter en niet via een Find actie, omdat dit veel sneller en preciezer is en de gegevens over meerdere tabellen kan vinden.
is ook niet helemaal juist, omdat de filteroptie die je uitlegt, niet over meerdere tabellen werkt. Altijd in één tabel of query. Wél de juiste informatie geven dus :).

Beter lezen Octafish, de filter gaat over één dataset, maar de query die daarvoor vermeld staat kan natuurlijk wel over meerdere datasets. :rolleyes:

Trouwens, als je het precies wil weten gebruik ik zelf alleen SSMS om gegevens op te zoeken.

Beter lezen Octafish, de filter gaat over één dataset, maar de query die daarvoor vermeld staat kan natuurlijk wel over meerdere datasets.
Beter lezen Noella; in de laatste drie zinnen héb ik het over één dataset. Een query bestaat doorgaans uit meerdere tabellen. Mocht dat nieuws voor je zijn: lees mijn cursus er dan een keer op na. Maar ik snap dat de verleiding om een beetje te hakken te groot was…

Goed idee: een paar van mijn cursussen kan je downloaden van mijn linkedIn profiel, geïnteresseerden kunnen me ook een persoonlijk berichtje sturen, dan stuur ik de cursus + oefenbestanden of voorbeeld filmpjes door.

Nu maar hopen dat je de werking van queries goed uitlegt.

Zal hem eens doorlezen als ik wat meer tijd heb. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan