• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen uit een tabel halen als kolom een 'x' bevat

Status
Niet open voor verdere reacties.

gonzo31

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Hallo,

Ik heb een tabel die ik helaas niet mag wijzigen en ik zit tussen de Excel-analfabeten dus niet echt mijn ding en vandaar de 'creatieve' opzet :shocked:

De tabel bevat kruisjes als iemand heeft gewerkt op een bepaalde dag. Nu wil ik, elke keer als iemand een weekend dag werkt, dit automatisch aanvullen in een tabelletje onder de hoofdtabel (nou ja, tabel... :rolleyes:) Als iemand meerdere dagen in het weekend werkt, moet elke dag op een andere regel komen. Ik zat te denken aan een match/index functie maar deze functies zijn zeker niet mijn sterkste kant dus wellicht dat iemand me kan helpen?

Het geheel moet dus dynamisch zijn want als de kruisjes veranderen, moeten de regels in de onderste 'tabel' dus bijgevoegd/verwijderd worden. In de basis moet het zo simpel mogelijk want het excelletje wordt cross-platform gebruikt (mac, windows, online via Teams etc). Als het écht nodig is, kan er eventueel met een verborgen kolom gewerkt worden maar liever niet.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Er is een voorbeeld van de uitkomst bijgevoegd.

Bedankt alvast!

Bijlagen

hallo gonzo, ik zie helemaal geen datums of dagnamen in je tabel staan.

dan wordt het een lastige opgave

hallo gonzo, ik zie helemaal geen datums of dagnamen in je tabel staan.

dan wordt het een lastige opgave

Nou, ja en nee. Het feit wil dat iemand dit heeft opgezet en dit per se niet veranderd wil hebben maar dat ik het moet verwerken. Als wijze van test heb ik in rij 4 een formule gecreëerd die boven de kolom zegt of het een week/weekend dag is. Ik heb deze rij alleen verborgen. Kun je daar iets mee?

Ik weet het, dit is verre van ideaal. Zit hier vol tussen de digibeten. Daar kunnen die mensen zelf ook niets aan doen, zou vanuit het bedrijf eens wat moeten gebeuren (cursussen e.d.)

[edit]
Wellicht kan ik i.p.v. week/weekend hier een formule neerzetten dat het een datum wordt (via datumwaarde)?

Laatst bewerkt:
Werk met datums. Een week heeft maar 7 werkdagen. Vaak worden feestdagen ook als zondag gezien. Als iemand iets niet wil veranderen dan moet je met een beter voorstel komen. Daarnaast horen in een urenstaat uren te staan. Wat als iemand op maandag een halve dag vrij neemt of zich na 2 uur ziek meldt?

Ik snap jullie punten echter ga er maar vanuit dat dit is waar ik het mee moet doen.

Het is meer aanwezigheid. Half uur, uur, 10 uur. Maakt niet uit. Maar als het niet lukt, dan is het ook best. Dan doe ik het handmatig. In dat geval bedankt voor de reeds genomen moeite. Had gehoopt dat ik wat zou kunnen automatiseren :cool:

gonzo, met vba is het eenvoudig. maar met alleen excel formules..... ik ben benieuwd of iemand iets in elkaar kan breien.

ik heb alleen excel 365 als het bij mij zou werken dan werkt het waarschijnlijk niet bij anderen.

Ik kan i.p.v. het aangeven van week/weekend er ook een datum van maken, dan wel via de functie 'datumwaarde'. Zou dit helpen?

VBA gaat 'm helaas niet worden :(

Ik neem aan dat er elke week er wel iemand op zaterdag of zondag werkt? Ik snap alleen de J kolom niet.

In cel A12 kan je de maand invullen en dan wordt G16 vanzelf ingevuld.

Ik heb cel C5 als maandag genomen enzo. 1 november is ook maandag in de kalender.
Als je een x invult in cel H5 dan komt er in cel E12 automatisch Za. te staan en in cel F12 6 te staan, als je een x invult in cel I5 dan komt er in cel E12 automatisch Zo. te staan en in cel F12 7 te staan

Is dit wat je bedoel?

Bijlagen

Ik neem aan dat er elke week er wel iemand op zaterdag of zondag werkt? Ik snap alleen de J kolom niet.
Dat klopt, er werken elke zaterdag of zondag mensen. Het voorbeeldbestand heb ik verkleind dus eindig het even bij kolom J maar eigenlijk gaan de nummers door tot 31. De 1, 2, 3 enz in regel 3 zijn dus de dagnummers. Dus nu is het toevallig de maand november dus C3 is 1 november, D3 is 2 november enz.

Is dit wat je bedoel?
Niet helemaal. Het antwoord is op zich goed want P. Heijn heeft inderdaad op zaterdag gewerkt. Maar hij werkt ook op zondag dus zou zijn naam nogmaals op de lijst moeten komen met de zondag. Net zoals dat J. Doe en J. Mineetje weekenddagen hebben gedraaid.

Ik heb inmiddels wel gezien dat ik waarschijnlijk een array-formule nodig hebt. Zodra er wat wijzigt, wordt het lijstje daar onder aangepast.

[edit]
gonzo, met vba is het eenvoudig.
Wellicht kan ik 'vals spelen'. Als ik nou zelf een bestandje maak met eenzelfde indeling en dan wél VBA gebruik, zou ik dan uiteindelijk de gegeven kunnen kopieren en dan als alleen waarde plakken in het origineel? Of zou dat niet werken? Beetje omslachtig maar het scheelt onder de streep een hoop tijd, toch?

Laatst bewerkt:
hier een voorbeeld met vba de formule staat in de donkergrijze cel

als je wil kan het ook met gewone formules, maar wel voor excel 365
die formule wordt dan een onleesbaar gedrocht, maar wordt leesbaarder als je meer hulpkolommen mag gebruiken.

als je wil kan de vba functie eenvoudig aangepast worden om bvb alleen op za of zo of ma enz alle combinaties zij dan mogelijk.
of zoeken op andere tekens ipv "x"

test hem eerst maar eens. misschien doet hij het wel niet helemaal ok.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp tot dus ver. Ik ben vandaag echt heel druk dus ik kan helaas niet 'even' naar de oplossing van Sylvester-ponte kijken. Dat doe ik morgen even rustig. Ik heb wel een volledig lege sheet toegevoegd zoals gevraagd door rsk.

Wordt vervolgd.

Bijlagen

ik heb de function een beetje uitgebreid : je kan de dagen invullen waar op de functie moet tellen. (ma=1 di=2 enz)
je kan ook aangeven waar op gezocht moet worden. zie gekleurde cellen
de funciton staat in de 2 gele cellen ( in excel 365 is dat voldoende )

ps gebruik geen samengevoegde cellen. als je matrixformules nodig hebt (zoals nu) is dat niet handig.

Bijlagen

Sylvester-ponte, wat een mooie functie. Althans, als ik het bestand download doet 'ie het perfect, ook als ik de persnoneelsnummers en namen vervang door de juiste. Echter op het moment dat ik de maand verander in bijv. O K T, of N O V dan stop de functie met werken. Zou dit een compatibiliteit-probleem kunnen zijn met mijn Excel versie? Zie screenshot.

Schermafbeelding 2021-11-09 om 14.30.12.png

Laatst bewerkt:
ik weet niet wat voor excelversie jij gebruikt. maar als ik de maand in okt verander doet hij het gewoon.

stuur hem eens op met jouw nieuwe maand. Zonder de echte namen.

Laatst bewerkt:
Ik zit op het moment op Excel voor MAC, versie 16.16.27 (201012).

[Edit]
Ik probeer 'm aan het einde van de middag nog even op de windows versie al is dat geen office365.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hallo gonzo, je bebt in het veld in eens hoofdletter "X" gezet en in de blauwe cel staat nog steeds een kleine "x"
als je wil dat hij op beide reageert (dus geen onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters) moet je dat even aangeven .
het is een kleine moeite om dat in de udf te veranderen

Laatst bewerkt:
Dat ik daar niet aan gedacht heb zeg! :o
Hartelijk dank. Ik ga het nu even proefdraaien!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan