SSD kopiëren met Samsung Data Migration

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lowa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hi,
ik heb een nieuwe Samsung SSD 870 QVO 1TB gekocht en wil mijn Windows 10 op de Samsung SSD 850 EVO 250 GB daarop kopiëren.
Volgens Samsung kan ik daarvoor het gratis programma AOMEI Partition Assistant gebruiken maar voor de optie Migrate OS to SSD moet er betaald worden. Ook adviseert Samsung hun programma Data Migration maar na 7 minuten wordt er nog niets gekopiërd. zie bijlage.
Hoe zou dat komen en is er een ander gratis programma dat ik hiervoor kan gebruiken. Het probleem is dat ik maar 1 pc heb en 1 externe harddisk adapter dus kan ik mijn huidige windows schijf niet eruit halen om te kopiëren.Schermafbeelding 2021-12-11 223541.jpg

Laatst bewerkt:
Hi Lange Pier het is gelukt om de windows partitie te kopiëren naar de nieuwe SSD met sector voor sector aangevinkt maar als ik die nieuwe disk aansluit op mijn pc krijg ik dit bij de opstart:Bekijk bijlage 361361
Wat kan er fout zijn gegaan.

Misschien dat ik die partitie als active moet zetten want dat heb ik niet gedaan?

Bijlage is niet zichtbaar.
Overigens mijn ervaring leert dat Samsung Data Migration alleen blijft hangen op 0% bij gammele USB drivers of beschadigde data op de source disk.

Actief maken kan en mag op elke schijf, heb er 4 waarvan de eerste partitie actief is.

Dus je hebt Paragon Pro, kan ook daarmee allemaal.

Start erna alleen op met de nieuwe schijf indien je dat nog niet deed.

Maar bij Paragon Pro is er geen mogelijkheid om een disk te klonen.
Schermafbeelding 2021-12-12 160550.jpg

Ik zie dat je een MBR gebaseerde schijf hebt, neem deze Aomei backupper standaard, die is vrij om dat te doen.
https://www.ubackup.com/free-backup-software.html
De HELE 250 GB schijf copyen naar de nieuwe schijf, dan zou het moeten werken.

Mocht je in de toekomst een met UEFI opgezet systeem werken neem dan de gratis Foxclone, download de iso bij deze link , en zet hem met Rufus op je usb stick en start op via de usb stick.
Kies de clone optie en kies de hele 250 GB schijf als bronschijf (=source disk) en de hele 1TB schijf als doelschijf (=target disk).
Vraag anders ff iemand in de buurt die er niet iets meer van weet om te helpen.
Op afstand vaak lastig.

PS: Heb je belangrijke bestanden, ermail, foto's etc eerst geback-upt?

Laatst bewerkt:
Okay ik ga het proberen. Bedankt. Nee ik sla nooit belangrijke bestanden op de windows partitie. Altijd op een ander partitie of schijf.

Kijk eens naar de vinkjes onder aan de schermafbeelding.
Staan ze aan, zet ze dan uit of andersom en kloon het daarna nog een keer.
Ben het nog nooit tegen gekomen, maar ik las on line dat het kon optreden als je een schijf/SSD hebt met encryptie.
Lukt het dan nog steeds niet, probeer Foxclone, heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Bijlagen

• afbeelding_2021-12-13_101552.png
    afbeelding_2021-12-13_101552.png
    330,4 KB · Weergaven: 8
Goedemorgen. Ja het klopt deze schijf heeft een encryptie en ik had voor de zekerheid alles onder aan aangevinkt. Ik zal het opnieuw proberen zonder die vinkjes zoniet met Foxclone. Anders zou ik Windows opnieuw installeren op die nieuwe disk en een image terug zetten maar het probleem is dat deze pc geen Cd rom heeft en met usb stick start het niet op bij boot.

Foxclone doet zover ik me herinner altijd alles sector by sector, dus maakt het niet uit wat er op staat.

Een heel groot voordeel is:
[FONT=&amp] Foxclone will boot in both legacy and UEFI modes.[/FONT]
Het is wel een Linux tool maar je krijgt gewoon een desktop met aanklikbare applicatie/menu's.

Handleiding:https://www.hardwickhome.net/foxcloneV42.pdf
P22. Clone Drive to Drive

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan