• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Product plaatsen in classificaties op basis van lengte en/of gewicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

thatretro

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2021
Beste,

Momenteel plaats ik handmatig producten in de classificatie S/M/L/XL/XXL/XXL. Tot welke classificatie een product behoort hangt af van de lengte en/of het gewicht van het product.

Zie hier een voorbeeld van classificaties
classificatie.png

De producten staan als volgt in Excel
producten.png

Zou het mogelijk zijn om door middel van functies automatisch de producten in de juiste classificatie te plaatsen?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja vast wel.

Maar in een plaatje is het moeilijk.

Zijn de gewenste uitkomsten in kolom K: XL, M, M, M, M, M?

Oftewel, moeten alle afmetingen en gewichten binnen de norm vallen anders wordt het "maatje" groter?

Zijn de gewenste uitkomsten in kolom K: XL, M, M, M, M, M?

Oftewel, moeten alle afmetingen en gewichten binnen de norm vallen anders wordt het "maatje" groter?

Ja, dat zijn de gewenste uitkomsten.

Wanneer ook maar één grens overschreden word word het product een classificatie hoger geplaats, totdat het geen grenzen overschrijdt.

Bij S < 20 20 3 mag een product bijvoorbeeld wel 3 20 20 hebben, de volgorde van afmetingen maakt dus niet uit. Mocht dit product meer dan 100 gram wegen valt het dus alsnog in M.

Zoiets voor K2?
Code:
=INDEX($A$2:$A$5;MAX(VERGELIJKEN(L2;{0;100;500;10000;31000};1);VERGELIJKEN(N2;{0;20;40;60};1);VERGELIJKEN(O2;{0;20;40;50};1);VERGELIJKEN(P2;{0;3;10;40};1)))
Als je de tabel wilt gebruiken moet er eventjes een rij met 0 boven...

Zoiets voor K2?
Code:
=INDEX($A$2:$A$5;MAX(VERGELIJKEN(L2;{0;100;500;10000;31000};1);VERGELIJKEN(N2;{0;20;40;60};1);VERGELIJKEN(O2;{0;20;40;50};1);VERGELIJKEN(P2;{0;3;10;40};1)))
Als je de tabel wilt gebruiken moet er eventjes een rij met 0 boven...

Ik merk hier dat de formule rekening houdt met de volgorde. Wanneer ik invul 18x2x19 en 80 gram krijg ik als uitkomst M, waarschijnlijk omdat de laatste cel >3 is. Alleen dit mag omdat een andere cel wel <3 is.

Als je lengte x breedte x hoogte door elkaar gaat gooien wordt een formule-optie wel erg complex... ik hoop dat je eruit komt met de VBA optie.

Als je lengte x breedte x hoogte door elkaar gaat gooien wordt een formule-optie wel erg complex... ik hoop dat je eruit komt met de VBA optie.

Misschien kan je dit probleem bypassen door de ingevulde waardes in de 3 cellen (L,B,H) automatisch van groot naar klein te sorteren. Mocht iemand 15x10x20 invullen dat dit wordt omgezet naar 20x15x10, klinkt dat als een mogelijkheid?

je schrijft
PHP:
Aangezien de classificaties per klant kunnen verschillen.
laat eens zien wat er zoal voorkomt.

je schrijft
PHP:
Aangezien de classificaties per klant kunnen verschillen.
laat eens zien wat er zoal voorkomt.

Hier enkele voorbeelden, het is vaak een kwestie van variabelen kunnen veranderen. Ik ben verre van expert in Excel, maar ik denk (hoop?) dat 't mij zelfstandig lukt om een stuk code aan te passen door variabelen te veranderen om de code zo geschikt te maken voor eventueel nieuwe klanten met weer andere afspraken.

Bekijk bijlage 361523
Bekijk bijlage 361524
Bekijk bijlage 361525

Ik ga er nog eens naar kijken, op zich goede suggestie...

Ik ga er nog eens naar kijken, op zich goede suggestie...

Dankjewel! Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen beginnen met de lengte, maar ik ben niet de enige die met deze info werkt en ik krijg het te vaak op willekeurige volgorde geleverd :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan