Lockfile blokkeert database op netwerkschijf in een omgeving niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

DanJansen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2022
Ik heb een MS Access database die gebouwd is in een oude versie van Access (.mdb) die op een netwerkschijf staat. Deze netwerkschijf kan vanaf twee omgevingen benaderd worden:
- Oude omgeving, draait op Windows7 binnen Citrix. Hierop draait MS Access 2010
- Nieuwe omgeving, draait op Microsoft Workspace i.c.m. Windows10. Hierop draait MS Access365
De database is opengesteld voor gebruik door meerdere gebruikers, via Access 2010 in de oude omgeving. Als een applicatie de database in de oude omgeving benaderd geeft het geen enkel probleem, ook al is er een lockfile (.ldb).
Bij het benaderen in de nieuwe omgeving of bij het proberen te openen in deze omgeving komt de waarschuwing [FONT=&quot]'Kan bestand niet vergrendelen" en wordt de database niet geopend.

Weet iemand hier een oplossing voor?[/FONT]

Om te beginnen is het heel onverstandig om één database in zowel Access 10 als in Access 365 proberen te gebruiken. Je werkt in die versies namelijk met andere bibliotheken, en die zijn niet downward compatible. Dus als een gebruiker de db opent in 365, dan kan de volgende gebruiker met A2010 al in de problemen komen. En dan heb ik het nog niet eens over het mogelijke verschil tussen de 32 bits en 64 bits versies. Want daar heb je het niet eens over. Als het dan ook nog eens een 2k3 database is, die je niet geconverteerd hebt (waarom niet?) dan vergroot je het probleem alleen maar. Dus probeer dat te voorkomen, bijvoorbeeld door de data in de 2010 versie te zetten en elke gebruiker de gewenste Fe (2010 of 365). Dan ben je al van een stukje ellende af. Maar converteer in ieder geval de db een keer naar de juiste versie. Geen enkele reden om dat niet​ te doen.

Om te beginnen is het heel onverstandig om één database in zowel Access 10 als in Access 365 proberen te gebruiken. Je werkt in die versies namelijk met andere bibliotheken, en die zijn niet downward compatible. Dus als een gebruiker de db opent in 365, dan kan de volgende gebruiker met A2010 al in de problemen komen. En dan heb ik het nog niet eens over het mogelijke verschil tussen de 32 bits en 64 bits versies. Want daar heb je het niet eens over. Als het dan ook nog eens een 2k3 database is, die je niet geconverteerd hebt (waarom niet?) dan vergroot je het probleem alleen maar. Dus probeer dat te voorkomen, bijvoorbeeld door de data in de 2010 versie te zetten en elke gebruiker de gewenste Fe (2010 of 365). Dan ben je al van een stukje ellende af. Maar converteer in ieder geval de db een keer naar de juiste versie. Geen enkele reden om dat niet​ te doen.

Bedankt voor de reactie. Ik ben het met je eens, maar ik ben hier halverwege in terecht gekomen, omdat de applicatie pas over mag naar de nieuwe omgeving, als deze daar akkoord krijgt op de werking. Vanuit veiligheidsoverwegingen (en het updaten van data aan het einde van het jaar) is ervoor gekozen om dit nog dezelfde database te laten zijn.

@Dan: de QUOTE knop is GEEN antwoordknop. Graag niet meer gebruiken!

Zelf begrijp ik niet waarom sommigen een hekel hebben aan het gebruik van quotes, zelf vind ik dat best handig. Maar, als de meesten daar een hekel aan hebben: waarom verwijderen jullie de quote knop niet? Probleem opgelost.

Wij hebben een soortgelijk probleem, gelukkig met een prima werkende combi Access 10 voor de FE en een BE nog in mdb formaat maar dat werkt prima. Sinds vrijdag hebben wij ook het lock probleem, de lockfile verdwijnt spontaan.
Volgens de ICT is het een Microsoft probleem en dat klopt dus met bovenstaande (scheelt weer een vraag aanmaken).

Maar: mijn grote vraag is, heeft Microsoft hier al een patch voor uitgebracht?

@NoellaG

Als er 10x achterelkaar berichten staan waarin alles gequote wordt en er wordt vervolgens maar een eenregelig antwoord op gegeven, dan wordt het forum ongelofelijk rommelig, niet meer prettig te lezen.

Quoten mag/moet nooit verboden worden: Maar het is de kunst om dan hooguit selectief te quoten, pak uit de tekst de regel waar het echt om gaat, niet het hele bericht.
En dit antwoord richt ik met
@NoellaG heel duidelijk aan jou en daar je maar een regel had in je laatste antwoord en mijn antwoord ook over het quoten gaat, snap je vast wat het thema van mijn antwoord, daar is geen quote voor nodig.
En staat het antwoord direct onder het bericht waar op gereageerd wordt dan is quoten al helemaal niet nodig, hooguit er een regeltje uit pikken om even specifiek daar op te reageren.

Het gaat dus om de nuancering hoe je wel of niet kunt quoten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan