• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bepalen laatste cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikfranssen

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2016
Beste Excel goeroes,

Ik gebruik voor een fors bestand een macro waarin oa de laatste cel wordt bepaald met de volgende code:

'Bepalen laatste regel
Dim LaatsteRij2 As Long
With ActiveSheet
LaatsteRij2 = .Range("R10").SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row
End With
Range("A" & LaatsteRij2 - 1&).Select
MsgBox LaatsteRij2

Dit werkt prima, echter nadat ik vervolgens een aantal lege regels laat verwijderen en ik opnieuw de laatste cel wil bepalen, blijft steeds het oude aantal staan. Dus als er eerst 10.00 regels zijn, vervolgens 2.000 regels verwijderd worden, blijft uitkomst toch steeds 10.000. Ik gebruik na de verwijderactie wederom de code zoals eerder staat vermeld, met natuurlijk wel met "LaatsteRij3" ipv LaatsteRij2.

Ik neem aan dat er ook een mogelijkheid is om dit op telossen, maar ik kan dit helaas nergens terug vinden.

Wie o wie kan mij helpen??

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Maak er eens dit van:
Code:
[COLOR="#008000"]'Bepalen laatste regel[/COLOR]
Dim LaatsteRij2 As Long
With ActiveSheet
    LaatsteRij2 = .Cells(.Rows.Count, "R").End(xlUp).Row
End With
Range("A" & LaatsteRij2 - 1).Select
MsgBox LaatsteRij2

Laatst bewerkt:
Hallo edmoor,

bedankt voor de snelle reactie, maar helaas. De uitkomst van deze code is de waarde 1 ipv de juiste waarde.

Die code werkt prima.
Plaats dus een voorbeeld document.

Foutmelding bij Range("A" & LaatsteRij2 - 1).Select

En deze

Code:
Dim xLastRow As Long
xLastRow = Application.ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlLastCell).Row
MsgBox "Last Used Row: " & xLastRow
Do While Application.CountA(ActiveSheet.Rows(xLastRow)) = 0 And xLastRow <> 1
    xLastRow = xLastRow - 1
Loop
MsgBox "Last Row with Data: " & xLastRow

Laatst bewerkt:
Da's geen voorbeeld document.

Tussentijds opslaan kan helpen, maar beter, gebruik: .Find om de laatste cel te vinden

Hallo Daniel162,

ik kreeg idd ook die foutmelding!

Wat betreft jouw oplossing, deze geeft de waarde aan zoals mijn code dat ook aangeeft, namelijk het aantal regels voor het opschonen. Het lijkt erop dat excel ergens vasthoud wat de laatste cel is geweest voor de verwijderingsactie. Als ik in het bestand zelf met Ctrl+End kijk, springt hij idd naar de laatste regels voor verwijderen. Deze waarde zou eigenlijk dus gereset moeten worden op de een of andere manier.

IK zie nog steeds geen voorbeeld document.

Hallo edmoor,

Zoals ik al zei, het is en groot bestand met veel privacy gevoelige informatie. Voor een voorbeeld bestand met onderliggende programmacode zal ik eerst de data moeten bewerken, Dit kost even tijd.

Ik vraag ook niet om het officiele document maar een voorbeeld er van.

Hou het simpul:

Code:
Sub M_snb()
  msgbox cells(1).currentregion.rows.count
End Sub

Als dit resultaat niet 'klopt' heb je je werkblad verkeerd opgebouwd. Daar ligt dan het probleem.

Laatst bewerkt:
Hallo snb en alle anderen die hebben gereageerd,

deze code geeft idd het juiste aantal regels aan.

De bedoeling van mijn vraag was om onderaan de laatste (gebruikte) regel in bv kolom A het aantal argumenten te vermelden, ongeacht of er een filter aktief is. Ik wilde hiervoor de cel selecteren die 2 regels onder de laatst gebruikte regel ligt.
Bijgaand een vb van mijn bestand met de gebruikte codes. (Ik ben geen expert, dus waarschijnlijk kan mijn code veel korter en beter, maar voor mij werkt het) Ik heb het bestand moeten zippen, het was te groot.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De bedoeling van mijn vraag was om onderaan de laatste (gebruikte) regel in bv kolom A het aantal argumenten te vermelden, ongeacht of er een filter aktief is

Wat is daarvan de zin ?

De data wordt gefilterd op een bepaalde waarde, deze gefilterde gegevens worden weer gebruikt voor onze accountant. Om aan te tonen dat de gegevens volledig zijn, plaats ik onderaan het overzicht het totaal aantal regels (argumenten) en daarnaast een draaitabel van de verschillende gebruikte codes. Hierdoor kan ik vervolgens laten zien dat het overzicht volledig is en er niet "handmatig" gegevens zijn verborgen. zie bijgevoegde afbeelding. Het is misschien dubbel op, maar dat is nu eenmaal het nadeel van de "boekhouder":)

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    36,3 KB · Weergaven: 26
Een 'accountant' die met plaatjes werkt.....

Ron de Bruin is mij idd bekend, ik heb van hem al vaker code kunnen gebruiken. Ik heb al bij hem op de site gekeken, maar zag hier niets over staan. Dan zal ik nogmaals bij hem gaan kijken!

Heb je weleens aan =countA(...) gedacht ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan