Beginnen met linux maar welke

Status
Niet open voor verdere reacties.

Professor

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Hallo helpers,
Ik heb een oudere pc waarop nu windows 10 draait.
Ik wil me al een tijdje gaan bekwamen in Linux om diverse redenen.
Alleen; ik kan heel goed met windows overweg, maar van Linux weet ik zo goed als niets.
Ik heb een heleboel vragen, de belangrijkste zijn:
1) Waar kan ik een stap voor stap Nederlandse! uitleg vinden?
2) Welke Linux raadt jij me aan? (met link?)
3) Wat heb ik absoluut nodig qua hardware?
4) Ik ken geen enkel "commando" Is hier ergens een lijst van te vinden?

Alvast hartelijk bedankt voor je aandacht,
Heb een fijne dag!
De Prof die dus niets weet van Linux:o:d

Ik raad Ubuntu aan. Die heeft een interface, en deze distro ondersteunt echt veel.
En verder kan je op Google genoeg tutorials leren.

Je kunt op deze site tientallen Linux versies proberen zonder te installeren, super handig.
https://distrotest.net/index.php

Google geeft je ook de lijstjes met de meest populaire Linux versies, waaronder de genoemde Ubuntu.

• Debian met veel lichte versies zoals

De laatste vond ik ook erg prettig.
Bij alle, de een mss iets meer dan de ander, zul je toch Linux vaardigheden op moeten doen, heel veel werkt out of the box, maar beslist niet alles en vergt dus (bij)scholing.
Eigenlijk is dat in iets mindere mate ook bij Windows het geval, maar daar hoor je veel minder mensen over piepen.....?? Ook al staat dit en ook andere forums best vol met Windows problemen.....

Ik raad Linux Mint aan, voor overstappers van Windows DE Linux Distro.
Ik ben steunpunt voor Linux Mint gebruikers en overstappers, zie www.steunpunt-almere.nl

Hier staat al heel veel info op maar je mag altijd hulp vragen.

Ha mensen, super dat jullie gereageerd hebben.
Ik krijg binnenkort een paar dagen tijd, dan ga ik me eens verdiepen in de software.
Nu ga ik eerst eens kijken waar ik allemaal mijn licht op kan steken.
Hartelijk bedankt allemaal

haha ik moest echt lachen om je bericht.:d
Ik kan niet eens een html van een ander script onderscheiden.:p:p
maar wie weet kom ik ooit nog zo ver,
Hartelijk dank voor je reactie

Zou dit iets zijn: https://www.windowsfx.org/ Windows op basis van linux.
Ik ga het vandaag proberen op een Raspberrypi 3-b
Als dat vlot loopt zal het ook op een wat oudere windows pc goed lopen.

Ziet er interessant uit, maar ik durf niet zo goed, omdat er over linux veel meer bekend is
Maar ik zou het op prijs stellen wanneer je de ervaring hier deelt.
goed weekeinde iedereen

Waarom een Linux distributie eruit moet zien als Windows ontgaat mij, kun je net zo goed Windows blijven gebruiken.

Om van Linux te leren dien je de opdrachten in een shell te leren, de grafische schil, want het is een opdrachtregel gestuurde operating system met een grafische schil afgeleid van UNIX, is alleen de buitenkant.
Alles wat je in die schil doet wordt omgezet naar een opdracht.
https://www.hostinger.com/tutorials/linux-commands
https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/Structuur_van_Linux

Waarom een Linux distributie eruit moet zien als Windows ontgaat mij, kun je net zo goed Windows blijven gebruiken.
Dat hoeft helemaal niet voor mij, ik wil gewoon Linux leren kennen.
Ik denk dat ik veel aan die links heb, ik ga direct even kijken,
Hartelijk bedankt!

Hier het resultaat van een poging WindowsFX/LinuxFX te installeren.
OP een RaspberryPI 3 lukte het.
Het ziet er heel erg Windows 10/11-achtig uit, maar het komt voor geen meter vooruit.
Niet aan te raden op een Raspberry.

Vervolgens op een oud (Windows XP) laptopje geprobeerd, maar daar lukte de installatie niet omdat de processor (INtel Atom N270) niet geaccepteerd werd.
Toen op een zwaarder uitgevoerde pc (met een i3-cpu), maar daar weigerde de installatie procedure na de eerste stap verder te gaan. Er kwamen erg veel voor mij onbegrijpelijk linux messages langs.
ook dus niet zo'n succes.

Conclusie: wellicht dat Windowsfx over een paar jaar een volwassen systeem is waar we heel blij mee zullen zijn, maar nu is het nog te onvolwassen met te veel bugs.

Overigens een punt van aandacht: Linux en zijn varianten zijn een totaal anders os dan Windows.
Dat betekent dat als u op linux over gaat u er rekening mee moet houden dat u een leertraject in gaat.
Als je nog jong en vol energie zit is dat erg leuk, maar als u al wat ouder bent zou dat een beetje tegen kunnen vallen.

Laatst bewerkt:
Heb WindowsFX/LinuxFX ook een keer getest omdat ie zo goed zou zijn om zelfs Windows programma's te laten draaien... soms lukt het.... onder andere systemen had ik jaren geleden een beter resultaat, puur om te testen hoe ver dat nu is.
Met de tool PlayonLinux kreeg ik destijds Office 2003 best goed aan de praat.

Op een RaspberryPI 3 is mijn ervaring: Blijf bij de speciale versies die op hun website aangeboden worden en dat werkt best aardig. Verwacht verder geen wonderen van.
Heb hem hier al een aantal jaren als VPN en al Pi-Hole filter.
Met de VPN kan ik altijd thuis op mijn systemen komen als dat nodig is en op een wifi buiten de deur werk ik in principe meestal ook via de VPN.

Linux: Ik ben begonnen met een boek te kopen... dat zou je nu online terug kunnen vinden.... Tis minimaal net als een auto rijden, je moet wel de (verkeers)regels kennen en hoe eea werkt. Af en toe zul je bij Linux toch meer moeten doen dat een app gebruikt of installeren, maar dat geldt, mogelijk in wat mindere mate, ook voor Windows. Anders waren er voor Windows amper vragen hier op het forum en dat lijkt me een te opportunistisch beeld daarvan.

@ srpchulp Inderdaad het is voor iemand met een druk hoofd en allerlei ellende niet eenvoudig om nieuwe dingen te leren.
Dat is zeker waar, maar ik wil het toch een kans geven, puur omdat ik alle lekken van windows ook zat ben.

@route99 Er zijn gewoon veel meer windows gebruikers, dus ook meer mensen die er meer van af weten..

Ik ben inmiddels begonnen met lezen en eerlijk gezegd ben ik nogal overvallen door de hoeveelheid info die er is.
Ik heb zelf een "klein" lijstje gemaakt met belangrijke commands en ik denk dat ik gewoon maar in het diepe spring.
Over een tiental dagen heb ik een kleine periode van rust en tot die tijd lees ik.

Allemaal enorme bedankt! ik waardeer het zeer!

@route99 Er zijn gewoon veel meer windows gebruikers, dus ook meer mensen die er meer van af weten..
Ik zou het liever "denken te weten" willen noemen... zodra het ff iets te lastig wordt en er toch onder de motorkap gekeken moet worden, lukt het vaak niet. En dan lopen helpers hier ook nog geregeld tegen de puinhoop aan die ze er dan van gemaakt hebben. Voor die doelgroep is het handiger dat ze er van af blijven en dan beter geholpen kunnen worden met een instructie hier of van een website. Anders veroorzaken ze heel veel onnodige ruis bij het probleem, wat erg lastig is voor de helpers hier.

Bij Linux zie je imho veel meer mensen die de moeite nemen om zich echt te verdiepen. En die weten vaak echt wel als je het niet weet blijf er maar vanaf anders verknal je het systeem, tenzij een eerst een goede image maakt.
Heb zelf begin begin jaren 90 het niet op mijn eigen systeem geleerd maar op een 486DX krijgertje.... niet super snel, maar voldoende om van alles en nog wat te leren, vooral mbv boeken. Je hebt daar wel wat geduld voor nodig, maar dat geldt imho voor heel veel zaken die je graag wilt leren.

Succes met je uitdaging!

Mijn broer was altijd al een fanaat en heeft dus ook alle msdos commando's ooit zichzelf geleerd.
Ik was de luie:)
Maar nu ga ik er echt even voor zitten, niet te veel, maar iedere dag een stukje.
Ik dank je voor je reacties en hulp!

Zou dit iets zijn: https://www.windowsfx.org/ Windows op basis van linux.
Ik ga het vandaag proberen op een Raspberrypi 3-b
Als dat vlot loopt zal het ook op een wat oudere windows pc goed lopen.

Die raad ik echt af, wat een rare tip is dit en wat ik ook afraad is Linux installeren met Wubi.
Maak een dualboot op je Windows pc, das vele malen beter.
Daarna ga je er mee spelen, kijken hoe het werkt.

Lees ook eens deze website naast die van mij:
https://linuxmint.steunpuntalmere.nl/werken-met/
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

Laatst bewerkt:
Gewoon kaal installeren met een root en swap partitie in ext4, en veel fouten maken, dan leer je het meest.

Die raad ik echt af, wat een rare tip is dit

Zo raar is het anders niet als u zich realiseert dat veel mensen een pc willen gebruiken zonder de behoefte te hebben om te weten wat er onder de motorkap zit en het lijkt op iets waar ze aan gewend zijn.
Dus een goed werkend systeem anders dan windows, maar dat er precies zo uit ziet als windows zou een leuke oplossing voor die mensen zijn.
Helaas blijkt Windowsfx niet bijster goed te werken (zie mijn testresultaten).

Linux en haar varianten is toch wel iets meer voor de technici onder ons die het leuk vinden om dingen uit te proberen en niet geven om een missend drivertje of stukje software dat ze onder windows als vanzelfsprekend ervoeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan