Afdrukken Rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jake65

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2022
Ik heb een rapport gebaseerd op een formulier met subformulier
Bij afdrukken wordt het rapport net zoveel keer afgedrukt als dat er regels in het subformulier staan.
Uiteraard heb ik maar 1 afdruk nodig.
Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt

misschien als je eerst eens begint met info omtrent PC, printer, welke software etc. dan zijn de wijzen hier wellicht bereid ( in staat) om je te helpen...

Goedemiddag heinflhs,

Ik weet niet of dat echt heel veel uitmaakt.
Het gaat om het afdrukken van een access rapport. In het afdrukvoorbeeld doet het probleem zich al voor.
Ook op een andere PC is het resultaat hetzelfde.

Jake65,

Geef eens aan wat voor resultaat je verwacht.

Een subformulier is in feite gelijk aan het hoofdformulier, alleen in het subformulier zet je velden, die je niet meer wegens ruimte gebrek op
je hoofdformulier kan plaatsen. In het subformulier zijn dan even veel record's als in het hoofdformulier.

Je zegt: ik heb maar 1 afdruk nodig, is dat van 1 record met een bepaalde naam, of met bv 10 namen die in het hoofdformulier staan.

Gr. Cor

Laatst bewerkt:
Ik heb een rapport gebaseerd op een formulier met subformulier
Wat bedoel je daar mee? Heb je een rapport gemaakt dat is gebaseerd op dezelfde query als van een formulier? En heb je ín dat rapport dan een subrapport gemaakt dat is gebaseerd op de query van het subformulier? Meestal is dat namelijk niet nodig. Dus graag wat meer informatie.

Een subformulier is in feite gelijk aan het hoofdformulier, alleen in het subformulier zet je velden, die je niet meer wegens ruimte gebrek op je hoofdformulier kan plaatsen. In het subformulier zijn dan even veel record's als in het hoofdformulier.
Ik weet niet wat voor formulieren jij maakt, maar dát heb ik nog nooit meegemaakt, dat een subformulier net zoveel records heeft als het hoofdformulier! Je kunt bijvoorbeeld een hoofdformulier hebben dat is gebaseerd op een tabel Bestellingen met in die tabel twee bestellingen. Dan heeft het hoofdformulier dus twee records. Het subformulier bevat dan de artikelen, bijvoorbeeld 6 artikelen en 7 artikelen. Het subformulier bevat dan 13 artikelen, géén 2. En omgekeerd bevat het hoofdformulier dus géén 13 records, maar twee.

Maak ik daarentegen een rapport voor de bestellingen, dan maak ik een query waarin alle noodzakelijke gegevens zitten, dus alle bestelde artikelen, en dan heb ik in de onderliggende query dus uiteraard 13 records, want het zijn 13 artikelen. En dat rapport wordt dan gegroepeerd op de bestellingen, dus dan krijg ik twee aparte facturen, want er zijn dus twee bestellingen.

En ik denk dat TS dus dáár in de fout gaat met zijn rapport.

Sorry als ik onduidelijk ben.

Het hoofdformulier betreft zendingen die wij behandelen.
Voor 1 zending kunnen meerdere dokumenten gemaakt worden. Voor deze dokumenten heb ik een subformulier gemaakt.
Het rapport drukt de zending af, in het rapport heb ik het subformulier als subrapport opgenomen.
Wat ik wil is een afdruk van het rapport per zending, met daarin de dokumenten.
Wat er nu gebeurt is dat als ik 3 dokumenten voor 1 zending heb, en er dus 3 records in het subformulier staan, ik 3 keer dezelfde afdruk krijg.
De lay out is zoals ik hem wil hebben, maar ik hoef maar 1 afdruk per zending.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is

Ik hoop dat dit wat duidelijker is
Nee. Nou ja, een klein beetje. Maar dus niet voldoende. Want je legt niet uit hoe die dokumenten in de database zitten. Sowieso is een het een bizar slecht idee om een subformulier in een rapport te zetten. Dat heb ik in dertig jaar databases maken nog nooit overwogen :). Heb je mijn laatste bericht wel gelezen? Of geprobeerd toe te passen? Ik heb niet de indruk...

Goedenavond,

In de onderliggende query "groupby" aangezet. :cool:
Nu werkt het als een zonnetje.
Bedankt voor het meedenken

Hoi AccessGuru
Ik ben nog niet zo bedreven in Access. Volgens mij heb je gelijk. Ik ben in ieder geval blij met iedereen die bereid is om met een ander mee te denken

In een rapport kun je verschillende groepen aanmaken (knop Groeperen en Sorteren). Daarmee maak je verschillende niveau's aan. Vervolgens sleep je de betreffende velden die de groepshoofden worden daar naar toe. Dus een hoofdniveau KlantID (klantgegevens), daaronder een groep Bestellingen (bestelgegevens) en een Detailsectie met de Bestellingsdetails (artikelen etc.).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan