• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gezocht: formule op basis van 2 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

JOSO053

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2020
Hallo,

ik ben op zoek naar een formule op basis van 2 voorwaarden.
Ik heb 2 kolommen: 1 met datums en 1 met 4 verschillende antwoorden (gunstig, gunstig met opmerkingen, waarschuwing, PV)
Ik zou de som van deze 4 antwoorden willen hebben voor alle maanden vanaf 1 september maar zonder de huidige maand, dus tot en met het einde van de vorige maand (blauw gedeelte).

En indien mogelijk: een aparte mogelijkheid om ze (gecumuleerd vanaf september) te kunnen zien voor X aantal maanden (groen gedeelte).
vb. als ik februari selecteer --> de gegevens van begin september tot en met eind februari.
Ik heb een voorbeeld bestandje in bijlage waar alles in kan gezet worden.
Alvast hartelijk bedankt voor de reactie.:thumb:

Mvg,

Johan

Bijlagen

Zou je wat gewenste uitkomsten in de tabellen kunnen zetten?

Je periode loopt bijv. van 1-9-2021 t/m 1-9-2022?

Extra info

Hallo Alex,

De periode loopt idd. van 1/9/XXX tot 31/8/XXX het jaar nadien.
ik heb een update gemaakt en heb manueel de gewenste resultaten geteld en toegevoegd.

Ik zou elk jaar met een blanco bestand starten op 1/9/XXX
Aarzel niet om meer info te vragen.

Bijlagen

Het is me nog niet duidelijk hoe je aan die getallen in het voorbeeld komt.

Er staat wel september t/m februari, maar van WELK JAAR?
Wat is de "Huidige maand". Is dat nu april? Dus alles tellen tussen 1/9/21 en 1/4/22?

Ik tel in periode 1/9/2021 TOT 1/2/21 handmatig 2x gunstig. Waarom jij 1?
In periode 1/9/2021 TOT 1-4-2022 (=huidige maand?) tel ik 3x gunstig. Waarom jij 4?

Het is me nog niet duidelijk hoe je aan die getallen in het voorbeeld komt.

Er staat wel september t/m februari, maar van WELK JAAR?
Wat is de "Huidige maand". Is dat nu april? Dus alles tellen tussen 1/9/21 en 1/4/22?

Ik tel in periode 1/9/2021 TOT 1/2/21 handmatig 2x gunstig. Waarom jij 1?
In periode 1/9/2021 TOT 1-4-2022 (=huidige maand?) tel ik 3x gunstig. Waarom jij 4?

Hallo Alex,

de jaartallen spelen eigenlijk geen rol, ik ga deze file elk jaar opnieuw gebruiken.
Ik heb in het voorbeeld willekeurige data genomen.
Je moet hier rekenen van 1/9/2021 tot en met 31/8/2022
Ik het blauwe gedeelte zou ik de totalen willen vanaf 1/9/2021 tot eind van vorige maand.
In het groene gedeelte zou ik de totalen willen vanaf 1/9/2021 tot eind februari 2022.

Hopelijk is het nu duidelijker.
Alvast bedankt voor uw hulp.

Zie bijlage, kijk eens of dat voldoet. Kunnen we misschien dan eens kijken hoe het simpeler te maken.
Ik vermoed dat de formule nog niet compleet is. Als ik bijvoorbeeld in E9 oktober selecteer, zou eigenlijk het jaar moeten verspringen?

Bijlagen

Zie bijlage, kijk eens of dat voldoet. Kunnen we misschien dan eens kijken hoe het simpeler te maken.
Ik vermoed dat de formule nog niet compleet is. Als ik bijvoorbeeld in E9 oktober selecteer, zou eigenlijk het jaar moeten verspringen?

Hallo Alex,

het lijkt idd.vrijwel ok, waarvoor dank.
Indien de totalen correct zijn wanneer oktober, november of december worden geselecteerd ben ik al heel bij, dat het jaartal niet verspring naar "2021" is een detail.
De startdatum ( periode : van) is altijd 1/9/XXXX, dus daar hoeft eigenlijk geen formule te staan (ik ga elk jaar een nieuwe, blanco file gebruiken).
Voor alle duidelijkheid: wanneer ik in het groene gedeelte "februari" selecteer dan krijg ik alle gegevens tot en met 31 januari?
Thanks voor uw feedback

Johan,

Daarvoor zijn toch draaitabellen uitgevonden ?

Bijlagen

Johan,

Daarvoor zijn toch draaitabellen uitgevonden ?

Moest ik dat zelf kunnen, dan zou ik jullie hier net voor lastig vallen, toch...?
:rolleyes:
Gelukkig kan ik op jullie kennis terugvallen die ik spijtig genoeg zelf niet bezit.
Het probleem is dat ik niet zo heel veel in Excel moet "maken" om mij er echt in de verdiepen.

In bijlage een tweede opzet, met een totaaltabel ernaast voor de duidelijkheid wat nu opgeteld wordt. De zoekfunctie wordt er ook simpeler van. Voor een nieuw jaar hoef je alleen het jaartal (geel) aan te passen. Maar: ik zou me nog eens verdiepen in de draaitabel, want eigenlijk heb ik deze nagebouwd...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan