• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

PowerQuery: verschillende prijslijsten koppelen aan 1 databestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisExcel1

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2016
Hallo allemaal,

Ik probeer al een tijdje iets voor elkaar te krijgen met PowerQuery/Powerpivot, maar het wil maar niet goed lukken. Wellicht kan iemand helpen?

Maandelijks krijg ik een databestand toegestuurd, zie het vereenvoudigde voorbeeld. Het punt is dat er wel artikelnummers in staan, maar geen tarieven. Het tarief verschilt per klant. Wel heb ik de prijslijst van iedere klant.

Nu zou ik graag de prijslijsten automatisch willen koppelen aan de juiste klant en artikel in het databestand. Tot nu toe doe ik het “handmatig” met verticaal zoeken en daarna maak ik een draaitabel, maar ik hoop dat dit makkelijker/sneller kan met PowerQuery. Heeft iemand een idee?

Vriendelijk bedankt!

Chris

Bijlagen

Chris, met echte tabelletjes en een eenvoudige formule: (of wil je het per se met een Query ?)

Bedankt voor je reactie! Deze manier ken ik nog niet, dus dat is sowieso interessant om eens verder naar te kijken.
Toch zou ik het liefst met powerquery werken, zodat ik iedere maand alleen maar het nieuwe databestand in hoef te laden.

Een optie via PQ. Zal nog eens kijken of ik het kan versimpelen.

Bijlagen

Dit is zo'n vraag waar het voorbeeld de meest efficiente oplossing in de weg zit..

Zou je een wat realistischer voorbeeld kunnen plaatsen?
De bottleneck zit hier hoe je artikel en klant uit het maandelijkse databestand kan koppelen aan het AlexCEL heeft nu de klantprijslijsten aangepast zodat die een kolom met klant bevat X,Y,Z. om dit te laten werken. en dan nog binnen 1 sheet
Deze oplossing werkt prima op het voorbeeld, kleine aanpassing, maar 3 klanten. maar als jij tientallen klanten hebt wil je niet voor elke klant een aanpassing doen op de klantprijslijst, daarna een powerquery koppeling maken voor die nieuwe klant en dan weer een samenvoegquery van al die klantprijslijsten queries met het data bestand.
zonder af te doen op de oplossing van AlexCEL is deze methode op termijn niet erg handig.

De oplossingsrichting is een Basissheet waarmee je een query maakt die koppelt aan 1 databestand
en 1 query die koppelt aan een directory met alle klantprijslijsten ipv individuele bestanden. Powerquey kan dat zelf alle klantprijslijsten ophalen uit die map en samenvoegen tot 1 lijst. Dat heeft als enorm voordeel dat als je een prijslijst toevoegt dit automatisch meegenomen wordt zonder extra handelingen.
Zowel het databestand als een klantenprijslijst moeten een uniek ID hebben voor artikel én voor klantID.

Met een voorbeeld dat qua indeling hetzelfde is als jou werkelijke bestanden is het makkelijker je verder op weg te helpen.

In dit geval zou het nooit om meer dan 10 klanten gaan, en waarschijnlijk zijn het er een stuk of zes. Ik kan het voorbeeld niet echt realistischer maken vrees ik, op zich is dit waar het op neerkomt. De prijslijsten zijn beveiligd en bevatten standaard niet alle informatie die nodig is voor bovenstaande. Daar zal ik sowieso handmatig iets mee moeten doen voordat ik ze kan gebruiken.

"Zowel het databestand als een klantenprijslijst moeten een uniek ID hebben voor artikel én voor klantID".
Alleen het databestand heeft een uniek ID voor artikel en KlantID.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik begrijp dat het een lastige puzzel is :)

als de data onhandig is opgesteld is een macrootje vaak het makkelijkst:

Ik heb zelf alleen (nog) geen ervaring met macro's, dus makkelijk zal het op dit moment niet zijn. Maar als je dit ermee kunt doen is het misschien wel de moeite waard om me daar eens in te gaan verdiepen. Bedankt voor je reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan