• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IBAN nummer / dropdown / validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

EliaNieuwhuizen

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2022
Ik heb een document waarbij ik in BLAD2 een lijst heb met crediteuren (tabel A) en IBAN nummers (tabel B)
Ik heb ik BLAD 1 een dropdown gemaakt waarbij de crediteur wordt geselecteerd.

1.Ik zou dan willen dat in BLAD 1, Kolom A het bijbehorend IBAN nummer wordt ingevuld.
2. Ik heb in BLAD 2, tabel C een check dat het IBAN nummer uit 18 posities bestaat met een simpele formule : =LENGTE
Ik zou daar graag ipv '18' zien; JUIST of ONJUIST.
3. Is er een andere manier om de IBAN op juistheid te controleren?
4. Als daar IBAN nummers worden ingevuld; bijv NL41 RABO 0123456789, zou het mooi zijn als de spaties automatisch worden verwijderd. Kan dat?

Alvast bedankt.

Kan allemaal heel simpel. Bedoel je met tabellen niet kolommen?
Toch zou ik even een voorbeeldestand maken met fictieve gegevens. Nu moeten we maar gokken hoe jouw opzet eruit ziet

in voorbeeld wordt nergens een crediteur geselecteerd op blad SEPA_FICTIE_week42?
Je kan met VERT.ZOEKEN een IBAN-nummer vinden op blad2.
Met bijvoorbeeld Voorwaardelijke Opmaak kun je checken of het nummer 18 tekens lang is.
Met functie SUBSITUEREN kun je spaties vervangen.

in voorbeeld wordt nergens een crediteur geselecteerd op blad SEPA_FICTIE_week42?
Je kan met VERT.ZOEKEN een IBAN-nummer vinden op blad2.
Met bijvoorbeeld Voorwaardelijke Opmaak kun je checken of het nummer 18 tekens lang is.
Met functie SUBSITUEREN kun je spaties vervangen.

Jazeker wel. In kolom E.
De rest ga ik proberen. Dankjewel.

Bvb in kolom A.

Code:
=IFERROR(SUBSTITUTE(VLOOKUP(E2;Blad1!$A$2:$B$4;2;0);" ";"");"niet gevonden")

En in B2

Code:
=LEN(A2)=18

Laatst bewerkt:
Ah, ok: naam = crediteur.

In bijlage heb ik dan e.e.a. gedemonstreerd.

Bedankt! Alleen, als ik dit kopieer naar mijn stambestand, werkt de formule niet.
In Blad 2 heb je een kolom crediteuren. Heb ik ook. Maar in de formule staat niet dat je in blad 2 zoekt. Er staat dat je in 'crediteuren' zoekt.

Ik heb kolom B gewoon vervangen door VO te zetten op het IBAN nummer...

Ik heb kolom B gewoon vervangen door VO te zetten op het IBAN nummer...

Ja, dat snap ik. Ik heb Kolom B ook weggehaald. Maar de formule werkt niet.

Ik heb Blad 1 overgenomen van jouw bestand en nu doet ie het wel. Vreemd dat ie in de formule niet zoekt in Blad 1, maar direct in 'crediteuren' snap ik niet.

Nu werkt het!

Laatst bewerkt:
Re:

Weet je ook hoe je de dropdown uitbreid? Hij laat nu maar 8 crediteuren zien. Kun je deze lijst langer maken? Dank!

Vreemd dat ie in de formule niet zoekt in Blad 1, maar direct in 'crediteuren' snap ik niet.
Ik heb de tabel op blad1 "crediteuren" genoemd, waardoor als je deze lijst uitbreidt dit automatisch meegaat in de zoekfunctie.
Je kan "crediteuren" ook vervangen door een bereik, bijv. "=Blad1!$A$1:$B$12"
Weet je ook hoe je de dropdown uitbreid? Hij laat nu maar 8 crediteuren zien. Kun je deze lijst langer maken?
Ik heb een formule in de gegevensvalidatie gebruikt die nu hiervoor zorgt.

Beide te zien in bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik blijf er 8 zien.
Je wilt dus de complete lijst zien! Nu valt het kwartje bij mij. Bij mijn weten kan dat niet via gegevensvalidatie.
Dan moet je met besturingselementen gaan werken of zo, maar dat is veel minder gemakkelijk.
Wat is het probleem van "slechts" 8 zien?

Dan doe je iets niet goed, maar lastig voor mij om in te schatten wat zonder voorbeeld. Staan de verwijzingen goed? Haal de ALS.FOUT eens weg en kijk wat voor foutmelding je krijgt.

Je wilt dus de complete lijst zien! Nu valt het kwartje bij mij. Bij mijn weten kan dat niet via gegevensvalidatie.
Dan moet je met besturingselementen gaan werken of zo, maar dat is veel minder gemakkelijk.
Wat is het probleem van "slechts" 8 zien?.

Ik wil een bestand maken waarbij medewerkers in rap tempo een betaalbestand kunnen maken. Liever dat ze meteen een lijst van 30 zien ipv 8, scheelt tijd.

Ik zal `t nogmaals proberen door alles in jouw testbestand te importeren.. ik laat `t weten..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan