• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 tabbladen in één scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Ik ben van plan om een calculatiesysteem vanaf nul opnieuw op te zetten in excel

Een structuur die daarbij heel mooi zou passen is als je in één (gesplitst) scherm 2 tabbladen zou zien.

De optie om met een extra venster toe te voegen ken ik, maar dat blijven 2 separate vensters

Zie ook bijgevoegd plaatje.
Dat zijn er dus 2 separate vensters naast elkaar met ieder één tabblad.
Wat ik wil is één gesplitst venster met 2 tabbladen er in.

Ik heb altijd gezegd dat in Excel alles mogelijk is wat je kunt bedenken, de truck is alleen om uit te vinden hoe het moet.

Heeft iemand een suggestie?

Alvast dank voor het meedenken!

Bijlagen

• Knipsel 2 tabbladen.PNG
    Knipsel 2 tabbladen.PNG
    9,6 KB · Weergaven: 35
Nee, dit bedoel ik juist niet.
Dit is wat je ziet in het plaatje dat ik heb geüpload. 2 separate vensters naast elkaar.

Wat ik zoek is niet 2 vensters naast elkaar maar één gesplitst venster waarbij ik dus links werkblad A in beeld heb en rechts werkblad B

Ga in 1 tabbald staan.
Verklein de weergave tot de helft van het Excel_window.
Ga in het andere tabblad staan.
Klik op Tabblead 'View', optie 'New Window'
Verklein de weergave tot de helft van het Excel_window.
Verplaats het naast het window van het andere tabblad.

Bijlagen

• splits.PNG
    splits.PNG
    94,4 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Nee, dit bedoel ik juist niet.

Wat jij voorstelt is wat je ziet in het plaatje dat ik samen met mijn vraag heb geüpload. 2 separate vensters naast elkaar.

Wat ik zoek is niet 2 vensters naast elkaar maar één gesplitst venster waarbij ik dus links werkblad A in beeld heb en rechts werkblad B in HETZELFDE venster

Laatst bewerkt:
Je kunt alleen maar 1 object splitsen. Met 2 objecten is dat natuurlijk onzin.
Zoals ik toonde kun je in 1 venster wel 2 objecten tonen. Dat lijkt me funktioneel identiek aan wat je vraagt.

Laatst bewerkt:
Je hebt het over een Officevenster of Windowsvenster. Als ik dat dubbel open dan is één bestand alleen lezen en niet om te bewerken. Een scherm/venster tabblad 1 en de ander blad 2 is geen probleem. Maar dat zijn dan Windowsvensters. Hoe kun je een venster nu splitsen?

Ik was al bang voor de spraakverwarring tussen scherm en venster

Wat ik zoek is dus een éénheid van 2 tabbladen van hetzelfde werkboek.
2x hetzelfde werkboek met een ander tabblad in beeld is wat er een beetje op lijkt, alleen gebeuren er (bij mij) vervelende dingen met de layout van het 2e scherm en vooral: het is een gedoe om deze situatie in stand te houden, vooral omdat je schakelt met andere bezigheden en programma's. Iedere keer dat je na een onderbreking opnieuw begint zou je alles weer passend moeten maken.

Ik noem het 2 werkbladen in een gesplitst scherm,
Wat óók zou kunnen: 2 schermen, maar die dan wel "siamees" (dus onverbrekelijk) naast/aan elkaar geplakt zitten.

Dit nog gevonden.
Beginning with Excel 2013, workbooks that you open in Excel are no longer displayed as multiple workbook windows inside a single Excel window.

Dat ziet er niet goed uit voor mijn plan :(
Blijft over de mogelijkheid die ik ook aanstipte, namelijk het "siamese"tweelingscherm.
Als de 2 tabbladen op 2 schermen zij aan zij aan elkaar geplakt kunnen worden zou dat ook een oplossing kunnen zijn. Maar ik ben bang dat we dan meer op Windows gebied zitten dan Excel?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt het document twee maal openen en dan zie je blad1 en blad2 apart op de twee beeldschermen. Maar jij hebt het over aan elkaar, siamees en ik begrijp het doel niet. Bewerken beide bladen?

Kijk dat ik het niet begrijp is één, maar er zijn hier experts en dat die het dan niet begrijpen en de oplossing niet weten is een teken aan de wand.

Laatst bewerkt:
Wat ik idealiter had was om binnen één excel venster 2 werkbladen van hetzelfde werkboek naast elkaar in beeld te brengen. 2 maal ongeveer A4 breedte, dat werkt mooi op de tegenwoordige schermen.
Dat lijkt dus sinds 2013 onmogelijk, jammer.
Het document 2 maal openen lijkt ook een optie, maar dat valt in de praktijk tegen als je met meerdere taken tegelijk bezig bent en bijvoorbeeld een ander exceldocument even oproept.
Dat zou je kunnen oplossen door die 2 vensters aan elkaar te koppelen.
Maar een oplossing bedromen is natuurlijk niet hetzelfde als er één bedenken. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
I would recommend you do a bit of research into window management apps, so you can effectively tile your apps across the screen. I actually use the Picture By Picture mode frequently as it splits the monitor up into two virtual screens, which can help if you have two side by side.

Dit las ik op internet in een artikel over Curved Monitors. Tegenwoordig zie je ze vaak in de IT-kantoren en wellicht ook in andere bedrijven.

Grietsen, zou de methode met de camerafunctie een optie voor je kunnen zijn.

zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je de bijlage bekeken?

Heb je de bijlage bekeken?

Sorry Haije, ik had geen bijlage gezien.

Dat is een heel andere benadering van mijn "probleem", maar ik zie daar beslist mogelijkheden in.
Ik ben nu even te druk om een uurtje te gaan zitten experimenteren, maar ik ga vast mijn vraag als opgelost markeren.
Niet omdat er is uitgevonden hoe het kan wat ik wilde maar gewoon omdat ik hiermee nu waarschijnlijk verder kan

Bedankt!

Misschien kun je beter eens uitleggen waarom je dit zo wilt gebruiken.

Er is ook helemaal geen probleem als je ondertussen met andere bestanden werkt.
Als je in het werkboek, waarvoor je een extra scherm hebt gemaakt en dat per tabblad verticaal naast elkaar zet, de volgende macro plaatst:

Code:
Private Sub Workbook_Activate()
  ThisWorkbook.Windows.Arrange -4166
End Sub

Zo gauw je dit werkboek weer aktiveert (door het sluiten van een ander werkboek of door selectie in de taakbalk) worden de schermen weer zoals voorheen getoond.
Het bestand kun je ook zo opslaan:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan