• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen maar rijen overslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

officenewbie

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2023
Hallo allemaal,

Mijn vraag kwam soort van overeen uit een topic van bijna 20 jaar terug dus het lijkt mij verstandig deze opnieuw te plaatsen.

Voor een kostenoverzicht heb ik een uitgebreid Excel bestand gemaakt waar ik in de komende tijd regelmatig de input van moet wijzigen. Het moet dus praktisch zijn, handelingen moeten vlot kunnen.

Ik wil de kosten optellen maar in sommige gevallen staan er bedragen tussen die ik wil overslaan, dus ik wil één of meerder kolommen uitsluiten van de optelsom.

Door te selecteren en dan ctrl op de te uit te sluiten kolom lukt dit niet. Je ziet dat de kolom dan niet grijs is, maar vervolgens maakt Excel twee aparte optelsommen, zie afbeelding. Ik vind de oplossing niet. Ik hoop dat deze makkelijk en praktisch is. kunnen jullie mij helpen?

alvast bedankt!

optellen maar kolom overslaan.png

Kun/mag je er een tabel van maken?
Voorbeeld zou geweldig zijn!

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met: of ik er een tabel van mag maken.... Het is voor eigen gebruik. het is een financieringsoverzicht. Ik ben dus telkens gegevens aan toevoegen, vervangen, enzovoorts. Ik heb er wel al veel tijd ingestoken dus ik hoop dat ik niet alles opnieuw hoef te doen :D

Ik had wel een print screen toegevoegd maar dat bedoel je dan niet?

Nog een print screen: zo ziet het hele document eruit. Hoe tel ik de bedragen op terwijl ik bijvoorbeeld één of twee kolommen wil overslaan. Ik heb heel veel van deze stukjes boven elkaar staan.

Bekijk bijlage 369831

Als je een klein voorbeeld hebt met gegevens, dus een excel bestand wordt het veel makkelijker.
Gevoelige gegevens even veranderen, dan heb je snel antwoord.
Je kunt van je gegevens een tabel maken via invoegen, maar misschien is dat niet mogelijk.

Groetjes johan

Je bedoeld een deel van het document delen?

Dan zal ik straks even uitzoeken hoe ik dat kan doen!

Bedoel je niet "cellen in rijen overslaan"? Plaatjes hebben we niets aan. Maak een voorbeeldbestand met de gewenste uitkomsten. Jouw bijlage is onbruikbaar. Bijlagen altijd uploaden via > Ga geavanceerd > klik op de Paperclip etc.

Ja ik bedoel inderdaad rijen.

even kijken of de bijlage er nu bij zit.

Is het zo goed?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
sorry, nee dat is het niet. Je had gelijk hoor, ik bedoelde rijen.

als je in mijn document kijkt is mijn vraag de volgende: Wat is de formule als ik de rijen E 6 t/m E 24 wil optellen maar E 19 wil ik overslaan?

Dit is het principe van de formule die ik moet doorkrijgen omdat ik dat veel nodig heb in mijn document. Ik hoop dat er een praktische optie is waarbij ik kan slepen en eenvoudig een uitzondering kan maken. Omdat de rijen ook nog wel eens wijzigen en ik niet telkens alles opnieuw wil intypen.

Maar zoals ik al zij bij mijn eerste post. Als ik een aantal rijen selecteer, ctr click op de rij die ik niet wil dat wordt opgeteld, dan maakt excel gewoon twee verschillende optelsommen. Die van boven de uitgezonderde rij, en van de rijen eronder :D dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Laatst bewerkt:
Ik heb een tabel gemaakt en dan kun je in de eerste kolom weghalen of aanvinken wat je wel en niet wil zien, de berekening wordt automatisch aangepast.
Weet niet of dit helpt natuurlijk.

Groetjes
Johan

Bijlagen

Code:
=SUM(E3:E24)-E19

Om het meer dynamischer te maken moet er een logica in zitten waarom je E19 niet mee wil tellen.
Die logica wordt hier niet genoemd en wordt het dus moeilijk om een juist formule te geven.

Je kunt natuurlijk, zoals jverkerk al opperde, een extra kolom maken met een vinkje, kruisje of iets dergelijks (dit is dus de logica) voor de rijen die je wel of niet wilt mee laten tellen in de optelsom.

@jempi10
Jij telt alles op en maakt geen uitzonderingen in de telling.

In het voorbeeld (mooie oplossing) van Johan, uitvinken in het filter van Kolom B wat niet geleverd is.

Laatst bewerkt:
Sorry,

Verkeerd begrepen; heb het verwijderd om misverstanden te vermijden.

Anders moet je gaan werken met een (hulp)kolom waar een 'code' in staat en dan:
PHP:
=SOM.ALS(A:A;"code";O:O)

Hoi allemaal,

bedankt voor de verschillende tips! Mijn ervaring met excel is niet groter dan wat je tot nu toe gezien heb. Dus iets simpels als Senso noemt over hulpkolommen is voor mij wel uitzoekwerk. Ik weet zo niet wat hij bedoeld. Maar ik krijg het vermoeden dat de oplossingen voor mijn 'probleem' best veel handelingen inhouden. Het is niet een kwestie van een sneltoets of iets dergelijks? even met de muis.

Popipip vroeg om de logica. Ik zal dit nog iets duidelijker uitleggen en een ander voorbeeld toevoegen. Als dan blijkt dat mijn vraag niet is op te lossen met eenvoudig klikken dan zal ik nog eens uitgebreider gaan kijken naar de kolommen die jverkerk voorstelde. En anders wordt het nog simpeler. dan maak ik diverse kolommen met de diverse opties naast elkaar met allen hun eigen optelformule :D

het bestand:

Bijlagen

Het is jammer dat je samengevoegde cellen gebruikt, want dat is in een tabel funest, probeer alles op één rij te houden dat is veel makkelijker.
Zal er een bestandje bij doen zoals ik erover denk.
Kan natuurlijk uitgebreid worden.
Als je de logica van een tabel en slicers snapt is het heel makkelijk.

Groetjes Johan

Bijlagen

Nieuwe met je aanvulling.
Werk netjes en behoud het overzicht.
De slicers kun je gebruiken om te filteren
Ik heb de titels geblokkeerd om de slicers in het zicht te houden.
Bij verdere vragen...

Groetjes Johan

Bijlagen

Deze vorm vertegenwoordigt een tabelslicer. Tabelslicers worden niet ondersteund in deze versie van Excel.

De slicer kan niet worden gebruikt als de vorm is gewijzigd in een eerdere versie van Excel of als de werkmap is opgeslagen in Excel 2007 of eerder.

Hoi #Senso,
Gebruik jij nog 2007?
Ik heb hem eventueel ook nog maar gebruik het eigenlijk nooit meer.
Heb geen idee welke versie TS gebruikt, ze lezen volgens mij dit niet.
Ben nog niet toegekomen aan 2021 of 365, weet ook niet wat beter of handiger is.

https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Groetjes Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan