Automatisch installeren in ubuntu

• Onderwerp starter Onderwerp starter muman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Elke keer als ik de balen heb van Windows en overstap naar Linux, Ubuntu deze keer, loop ik tegen het probleem aan dat programma's niet automatisch installeren en je commando's moet geven. Dat levert een zoektocht op het internet op, waardoor ik daarna toch weer Windows ga waarderen.
Voor mij is dat het grootste struikelblok om over te stappen. Waarom is dat nog steeds zo?

Ubuntu heeft gewoon een eigen soort app-store, waar je diverse programma's in kan vinden. Maar soms heb je net een programma die daar niet in staat, en dan moet je het handmatig installeren, of je moet de 'repository' toevoegen waar deze wel in beschikbaar is.

Ik heb Linux als desktop nooit echt veel gebruikt, maar toen ik dat deed voelde het wel sneller en stabieler aan dan Windows. Ikzelf gebruik Linux (AlmaLinux 8) enkel voor servers, en dan heb ik niet eens de desktop erop geïnstalleerd, en is het vooral werken met commando's of beheren via de webinterface. Een van mijn server heeft 4 GB geheugen, en draait momenteel prima met 2 GB geheugen als volwaardige webserver. Lekker zuinig :)

Laatst bewerkt:
Gewoon even mijn frustratie van me afschrijven. Ik ben een redelijke leek. Maar dit zal voor een hoop leken toch een hele hoge drempel zijn om Ubuntu te gaan gebruiken. En als android het kan, Chrome os en Windows, waarom Ubuntu e.a. dan niet?

Ik kan je helemaal begrijpen. Maar het voordeel van Linux is dat je erop kunt rekenen dat het werkt omdat het stabiel is. Met Windows kan het gebeuren dat je je systeem niet kunt gebruiken omdat het gaat updaten of door die updates programma`s spontaan niet meer werken of zelfs de computer niet opstart.

Tegen dat licht gezien komen de nadelen van Linux in een ander perspectief nietwaar?

Je kan bijna alle programma's via Synaptic installeren. Dus als je iets zoekt (hoewel de installatie al een boel programma's meeneemt die het belangrijkst zijn) kan je kijken in Synaptic.

Wat is voor jou belangrijk? Welke programma's, waar heb je moeite mee om te installeren?

Ik gebruik nu zo'n 17 jaar Linux Mint en heb alles waarmee ik kan werken. Ik heb echt geen enkel programma wat ik mis of zo. Ik doe er echt alles mee!
Dus vertel eens waar je tegenaan loopt.

Waar het om gaat in dit topic is dat ik gewend ben om te klikken en dan volgt automatisch installatie of update. Waarom kan dat niet in Linux?

(Audacity update liep ik tegenaan, maar dat vogel ik wel uit anders open ik hier wel een nieuw topic.)

Wat heb je geprobeerd, en wat gebeurde er, en wat verwachtte je?

Wat heb je geprobeerd, en wat gebeurde er, en wat verwachtte je?

Ik verwacht met een 'klik' dat een update wordt geinstalleerd, of dat er windowns komen die mij vertellen wat te doen.
Wat er in ubuntu gebeurt is dat ik na een klik op 'update' een bestand download en er vervolgens niets gebeurt. Ik moet zelf op onderzoek uit en ontdekken dat ik sudo commando's moet invoeren.

Waar het om gaat in dit topic is dat ik gewend ben om te klikken en dan volgt automatisch installatie of update. Waarom kan dat niet in Linux?
Nou, dat werkt dus in Synaptic.

Ik verwacht met een 'klik' dat een update wordt geinstalleerd, of dat er windowns komen die mij vertellen wat te doen.
Je verwacht iets, maar soms werkt je verwachting niet. En als je inderdaad proggies wilt installeren vanuit een bron of download van internet, dan moet je deze misschien handmatig installeren. Daarom is het verstandig om NIETS van internet te plukken als je niet weet wat je doet.

Maar goed, mijn tips lees je misschien wel maar daar blijf het dan bij. Ik haak hier af.

Nou @femke98, niet zo kort aangebonden hé! Het is ook nog Pasen. Ik heb geen laptop aangeraakt. Ik heb me nog niet verdiept in synaptic.
En over dat van internet plukken: dat is de hele discussie: klikken en automatisch installeren is dus bij elk OS standaard maar niet bij Ubuntu e.d. Ubuntu is dus niet 'foolproof'.

Audacity staat in de map programma's van Ubuntu. Maar wel een oude versie. Ik klik op updaten onder de helpfunctie van audacity. Er komt een bestand om te downloaden en dan stopt het. Elk ander OS biedt via Windowtjes hulp aan. Waarom Ubuntu niet? Doe ik iets fout?
En als het wel zo werkt in synaptic moet dat maar snel standaard opgenomen worden lijkt mij in de nieuwe versie.
Ubuntu blijft zo een gesloten gemeenschap 'dedskundigen', en wordt nooit een concurrent voor Windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan