Percentage bekeken afleveringen in Access rapport plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hevoolst

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2007
Goedemiddag allemaal,

In mijn mediadatabase houd ik onder meer bij welke afleveringen van TV-series ik heb bekeken. Dat hou ik bij in een aparte kolom “Mediabeoordeeld”. Ik heb ook het totaal aantal van het aantal afleveringen vastgelegd.
In een verhoudingsgetal wil ik het percentage van bekeken afleveringen vastleggen en dat plaatsen in een rapport.

Daarvoor heb ik onder meer een Access-variant nodig van de Excelfunctie aantal.als, omdat de kolom Mediabeoordeeld meerdere statussen bevat. Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groeten,

Henk

Waarom denk je dat je een functie als Aantal.Als nodig hebt? Dat kun je gewoon doen door met een Iif functie een getalwaarde te geven aan de juiste statuswaarde (IIf([Mediabeoordeeld] = “Beoordeeld”;1;0) bijvoorbeeld).
in een query met de functie Totalen kun je dan de som van dat formuleveld gebruiken om met het aantal afleveringen het percentage te berekenen.

Ik zou een groepsquery maken: tel het aantal afleveringen per serie en per status. Als je die getallen afzet tegen het totaal aantal afleveringen per serie, dan heb je meteen het percentage voor elke status.

Bedankt Michel,

Met jouw hulp heb ik het volgende gerealiseerd:

Bekijk bijlage 370935

Heel hartelijk dank

Met de suggestie van NoellaG ga ik de komende week aan de slag

Henk

Bijlage is niet te openen (alleen door jou, maar daar hebben jij en ik niks aan; foutje in de HelpMij website). Graag toevoegen vanuit het venster <Ga geavanceerd>. De suggestie van Noëlla is overigens dezelfde als die van mij :).

Bedankt Michel en Noella,

Met jullie hulp heb ik het volgende gerealiseerd:

Percentage_database_11062023.PNG

Als jullie je in het resultaat kunnenvinden, zet ik de vraag op gesloten.

Heel hartelijk dank

Henk

P.S. Ik hoop dat de afbeelding nu wel zichtbaar is.

Als jullie je in het resultaat kunnenvinden, zet ik de vraag op gesloten.
Lijkt mij dat jij degene bent die bepaalt of het resultaat naar wens is :). Mij lijken de cijfers te kloppen, dus als jij tevreden bent, ben ik het ook :).
De afbeelding is nu prima te zien, dus dat weet je voor de volgende keren :).

Dag allemaal,

De aangereikte oplossing van de groepsquery had een vervelende bijwerking. De lengte van de tekstvakken werd terug gebracht tot 250 tekens. Dit had tot gevolg dat de tekst werd afgekapt.

Ik ben daarom bezig een rapport te maken van alle bekeken series met het aantal afleveringen per serie, de bekeken afleveringen per serie en het percentage.

Ik heb daaarvoor een nieuwe groepsquery gemaakt. Met behulp van de iff- functie heb ik een aantal berekende velden gemaakt, zodat ik het totaal aantal afleveringen van een serie weet.

Het probleem zit hem in de vergelijking van twee kolommen, waar in de ene kolom de naam van de serie staat en in de andere of die aflevering al beken is.

Ik heb de combinatie van de iif-functie en de eval functie geprobeerd, nodig om AND te gebruiken, maar het resultaat was een melding dat gegevenstypen niet overeen kwamen.

Ik zoek in feite naar een equivalent van de aantallen.als functie van Excel. Weet iemand een oplossing?

Alvast bedankt

Henk

Velden die een getal opleveren, kun je altijd gebruiken in de volgende berekeningen. Ik zou het ook doen zonder de Totalen query, nergens voor nodig namelijk. Met DCount kun je voorwaardelijke tellingen doen op een tabel, en die dan met een IIF veld verder verwerken.
Met een voorbeeldje van de db erbij was het vermoedelijk al lang opgelost :).

De lange tekstvakken neem je best niet mee in een groepsquery groepsquery. Je gebruikt de ID velden van de serietabel en telt de ID's van je afleveringentabel. Voor rapporten kan je die groepsquery verder linken naar de tabellen die je rapportgegevens bevatten en ook eventueel met subrapporten werken. Trouwens in je rapporten kan je al die berekeningen ook maken met een count functie.
Gouden regel die ik ook meegeef aan ons developers/programmeurs: als je oplossing te ingewikkeld lijkt, dan pak je het verkeerd aan.

Database toegevoegd

Beste Michel,

Ik heb mijn database toegevoegd.

Het gaat om de query in de afbeelding

Query_DVD_koffer.PNG

Met vriendelijke groet,

Henk

Bijlagen

Concept uiteindelijk resultaat

Dag allemaal,

Ik heb het volgende resultaat bereikt om het percentage van het aantal bekeken afleveringen te berekenen. Dat heb ik ook in een rapport gezet

Query_DVD_koffer_afleveringen.PNG

De beide kolommen totaal en en bekeken heb ik gemaakt met behulp van de DCount functie. Het lukt mij niet om het percentage te berekenen, omdat ik de DCount functies niet op elkaar kan delen. Weet iemand een oplossing? Alvast bedankt.

Henk

Je kunt de namen van de formulier velden gebruiken, maar volgens mij ook een veld maken waarin je de DCount velden gebruikt. Ik heb even twee weken geen Office, dus ik kan niet in de db kijken :).

Resultaat bereikt

Dag allemaal,

Het resultaat is bereikt

Query_DVD_koffer_afleveringen_2.PNG

Ik heb het percentage berekend door de tekstvakken op elkaar te delen. Dat lukte vandaag wel. De vraag is opgelost. Ik zal hem op opgelost zetten. Bedankt voor jullie hulp en het meedenken

Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan