Grote schijf WD RED 8TB met OPSTART problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb van m'n broer een grote Western Digital RED 8TB schijf gekregen met problemen.
De schijf draait en ik kan hem ook "zien" in de verkenner en in MiniTools.
Maar hij blijkt MBR geformatteerd en MiniTools geeft aan dat het een "Bed disk" is.
De MBR kan ik niet veranderen in GPT, maw de schijf laat zich niet manipuleren.
Met Testdisk kan ik het SerieNr: zien 7SGWYWTC en bovendien een analyse doen van de cylinders zien (zie afbeelding 2)
Wat kan ik nu doen om die MBR formattering te verwijderen en te vervangen door een GPT formattering?
Met vriendelijke groeten
Dukkel

64a55a9ebd702-MiniTool_Schermafbeelding_WD_RED_8TB__2023-07-05_132919.png

64a55b2f945de-SerieNR_7SGWYWTC_dmv_TESTDISK_2023-07-05_125145.png

De HDD laat zich wel Analyseren, dus ik kan er wel "opkomen", en geeft tevens het SerieNR aan, dus laat zich ook "lezen"

64a55e9874f1a-Analyse_WD_RED_8TB_met_TESTDISK_2023-07-05_141224.png

Laatst bewerkt:
Mijn dringende advies: Je weet dat hij stuk is. Uitschakelen, nieuwe plaatsen en een backup terugzetten.
Hoe meer je eraan rommelt. Hoe erger het wordt!

Hallo Aar

Natuurlijk weet ik dat die schijf niet helemaal "lekker" is, maar het geld groeit niet op m'n rug.
De vorige schijf WD RED 3TB deed het ook niet meer, maar na veel overleg en erg veel geduld heb ik die toch weer aan de praat gekregen.
En deze schijf laat zich wel lezen (analyseren) en geeft ook het S/N nr aan, alleen er is voorheen gekloot met de MBR
Dus ik hoor graag suggesties, weggooien kan altijd nog.

Ik zou er niet verder mee rommelen, tenzij je graag dataverlies wilt hebben.
Die read-error melding van TestDisk, en de 'bad disk' uit je screenshot zegt al genoeg!

Het feit dat hij nu nog werkt berust op mazzel, maar de kans dat je straks datacorruptie krijgt, of dat hij helemaal niet meer opstart lijkt aanzienlijk groot.

Laatst bewerkt:
Hangt de schijf in de PC erbij?

Zoals altijd, eerst partities verwijderen, staat een logische op, kan ook in TestDisk na Intel.

Of met een live partitietool van Gparted.
https://gparted.org/liveusb.php

En hoe die MBR erop komt zal ik maar niet vragen....
MBR=schijven tot 2TB, groter=altijd GPT.

Hallo Lange Pier

Welke link van https://gparted.org/liveusb.php moet ik hebben?

Ze willen me aldoor abonneren, klopt dat wel of kies ik de verkeerde link?

Ik zou voor optie C of D gaan.
Ik heb geen idee waar je tegen aanloopt met het abonneren. Dat lijkt me nergens voor nodig.

Hallo Lange Pier

Ik heb een bootable USB disk gemaakt met 32GB, maar hoe en welk iso-bestand moet ik van gparted.org/liveusb.php afhalen om op die bootable USB stick te zetten?

Telkens krijg ik, dat ik me eerst moet aanmelden en geld overmaken, maar dát kan toch niet de bedoeling wezen?

Laatst bewerkt:
Hallo Lange Pier

Ik heb een bootable USB disk gemaakt met 32GB, maar hoe en welk iso-bestand moet ik van gparted.org/liveusb.php afhalen om op die bootable USB stick te zetten?

Telkens krijg ik, dat ik me eerst moet aanmelden en geld overmaken, maar dát kan toch niet de bedoeling wezen?
Ik denk dat je op een misleidende advertentie klikt.
Installeer een ad-blocker.

Hallo Aar

in heb Ad Blocker aangezet, en nu heb ik GPLive.iso op m'n zelf opstartende USB stick staan.

Dank je voor de bijstand.

Nu wordt me gevraag de indeling op te geven: zie hier de keuzes

Ik zou kiezen voor 07, wat denk jij ?

64a5bca03d92b-Partition_indelingen_2023-07-05_204736.png

Laatst bewerkt:
Waarom zit daar?
En Windows gebruikt NTFS.

Ja, idd, ik heb gekozen voor 07, in de veronderstelling dat ik Windows NTFS te pakken had. Maar welke moet ik dán hebben?

Laatst bewerkt:
Hallo Lange Pier

Nee, de schijf hangt niet IN de computer.
Meerdere keren geprobeerd, maar dán kreeg ik de schijf niet "te zien".
Dus ik heb de schijf maar WEER in dat Docking Station moeten hangen, want dat is momenteel nog de enige plaats om hem te zien.
(het is trouwens wel 1x gelukt in de PC, maar na opnieuw opstarten bleek er toch geen verbinding meer te zijn)
Nu staat de schijf dus weer in dat Docking Station, in de hoop dat door deze bewerking: ALLE DATA GEWIST WORDT
Hoewel dit Docking Station niet helemaal compatibel is met de GROOTTE van deze schijf (8TB) lijkt me momenteel niet het belangrijkste, als die data maar gewist wordt. Gaat overigens wel tergend langszaam
Of heb je hierover een andere mening of suggestie?

64a6a4edcc3d6-Wissen_van_Data_2023-07-06_132326.png

Laatst bewerkt:
Hallo Lange Pier

Wel zeker lees ik die artikelen.

Om bij het begin te beginnen.

Ik kreeg die WD RED 8TB van m'n broer, omdat hij daarmee plotseling problemen kreeg, en dis MBR niet meer kon aanpassen aan GPT.

Die schijf heb ik talloze keren geprobeerd in m'n PC's te bouwen. Maar daarin werden ze niet "gezien", (één keer lukte het toh, maar na een reboot was ik die schijf weer kwijt)

Toen heb ik de schijf in mijn Docking Station gezet, en daarin was de schijf dus wel te manupileren, hoewel ik wist dat hij niet meer compatible was.

Maar als jij denkt dat een nieuwe Docking Station met SATA1 t/m SATA3 wel zou kunnen werken, bestel ik er nu meteen een.

Laatst bewerkt:
Met GParted kun je de schijf in GPT veranderen.

Lees deze handleiding maar eens door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan