Grote schijf WD RED 8TB met OPSTART problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met GParted kun je de schijf in GPT veranderen.

Lees deze handleiding maar eens door.

Hallo dorado
Heb jij enige ervaring met GParted?
Het is me gelukt om GParted uit te pakken op een Bootable USB-stick
Maar hoe dan verder? En welke methode moet ik gebruiken om een HDD met Windows 11 te kunnen bewerken. (methode A,B,C of D?)
Om dan vervolgens de MBR te veranderen naar GPT?

Laatst bewerkt:
Sorry maar ik kan je niet volgen met methode A,B, C of D? Er is hier nl. in de handleiding geen sprake van.

Maar heb je die handleiding gelezen? (Het volgende is btw heel belangrijk om te weten: GParted is een Linux partitiebewerker. [FONT=&amp]Onder Linux is de benaming van schijven en partities anders:[/FONT][FONT=&amp]
  • De harde schijf die eerst aangetroffen wordt, heet /dev/sda. (In Windows zou dat C:\ heten)
  • De harde schijf die als tweede aangetroffen wordt, heet /dev/sdb, enzovoort. (In Windows zou dat D:\ heten)
    De schijf die als derde aangetroffen wordt, heet /dev/sdc, enzovoort, meestal een usbstick (In Windows zou dat E:\ heten)
  • Het eerste SCSI CD-station heet /dev/scd0 en is ook gekend als /dev/sr0.
[/FONT]
[FONT=&amp]De partities op iedere schijf worden voorgesteld door aan de naam van de schijf een decimaal getal toe te voegen: sda1 en sda2 stellen de eerste en de tweede partitie voor op de eerse SCSI-schijf op je systeem.)

In de handleiding staat het volgende:
[FONT=&amp]Om een nieuwe partitie van de niet toegewezen ruimte te maken, selecteer het & klik op New:[/FONT][/FONT]

gparted6.png

[FONT=&amp]Specificeer de grootte van de nieuwe partitie door te slepen aan de zwarte pijl of de invoervelden in te vullen en[/FONT]
[FONT=&amp]selecteer het bestandssysteem. Ik kies ntfs hier. Klik vervolgens op Add:[/FONT]
gparted7.png

Je kan dus een schijf kiezen waarna je rechtsklikt en andere bestandsindeling kiest.....

Laatst bewerkt:
Hoi dorado

Kijk: in het rood omlijnde veld, dot bedoelde ik met welke keuze moet ik maken.

64a81871f3b2d-GParted__2023-07-07_154713.png

Je bent echt niet te volgen. In reactie #21 zeg je:
Het is me gelukt om GParted uit te pakken op een Bootable USB-stick
Maar hoe dan verder? En welke methode moet ik gebruiken om een HDD met Windows 11 te kunnen bewerken. (methode A,B,C of D?)
Om dan vervolgens de MBR te veranderen naar GPT?

Als de stick opstart, kun je de handleiding volgen..
Ik gaf btw een andere link:https://sourceforge.net/projects/gparted

Laatst bewerkt:
Hallo dorado

Ja, allemaal best mogelijk.

Maar ik krijg momenteel de bewuste schijf op geen enkele manier meer te "zien"
Welk programma ik ook gebruik.
Omdat mijn USB Docking Station nogal verouderd was (kon geen grote schijven op de juiste manier zien)
heb ik zelfs vanmorgen een USB Docking Station voorzien van SATA1 t/m SATA3 aangeschaft, maar ook dát
mocht niet baten.
Alleen gisteren lukte het me nog om op die schijf te komen, en dan gaf ie aan
"fout in i/o apparaat enz. enz."
Wat dat precies betekend weet ik niet, althans wat er aan de schijf mankeert

Ik denk dus dat ik het bijltje er maar bij neer gooi. Ben nu ruim 2 dagen beig zonder succes.

Dus bedankt voor je (jullie) belangstelling

Met vriendelijke groet
Dukkel

PC opstarten met de bootable USB Gparted stick met alleen die bewuste schijf erin, wordt hij dan wel of niet gezien?

Hallo Lange Pier

Nee, dan ziet hij alleen maar die USB stick zitten. Verder niets

Ook nog geprobeerd in m'n NIEUWE USB Docking Station (ATC AC1500 - Hare Schijf Docking Station 2.5, 3.5"USB 3.2 GEN 1 Type A =vanmorgen bij me binnengekomen)
Maar leverde hetzelfde resultaat, dus alleen maar die USB stick (waar GParted op staat)

De enkele keer dat ik die disk te zien krijg (in EASwUS 12.9) zag ik wel dat aangegeven werd dat de schijf 7.38GB groot was.
Toen heb ik gelijk geprobeerd om de MBR te veranderen naar GPT

Dáár bleef hij op hangen dit commando werd dus "NIET bevestigd"

Ik ben dus wel iets verder gekomen over het geheen gezien.

Nu alleen nog ff die formatteering verder af kunnen maken.:evil:

Hallo Lange Pier / dorado
Aangezien ik gisteren 6-7-2023 weer de hele dag in de weer geweest ben met die HDD.
Met m'n nieuwe Docking Station kan ik wel de HDD zien met de juiste Schijf waarden, maar het lukte beslist niet de MBR door GPT te vervangen

En ik tevens (volgens mij) de juiste printplaat gevonden heb. Schijf WD RED 8.0TB typenr.: WD80EFAX
Heb ik deze toch maar uiteindelijk besteld. Levertijd 27 Juli.

64a9205548a22-WD80EFAX_Schermafbeelding_2023-07-07_194013.png

Als alles lukt laat ik het weten

Met vriendelijke groet en onder dank zegging
Dukkel

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan