• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste versienummer m.b.v. MAX formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

reno2023

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jul 2023
Goedemiddag,
Ik heb een vraagje en hopelijk weten iemand van jullie hoe je dit in Excel oplost.
In een document wil ik een versiebeheer tabel opnemen. In één kolom wil ik versienummers plaatsten. Normaliter doe ik dit bijv. met 0.1, 0.2, 0.3 etc.. Nu wil ik met een formule het hoogste versienummer (bijv. 0.3) toont.
Als ik de MAX formule (=MAX(kolom)) gebruik dan krijg ik alleen 0 terug omdat de punt niet herkend wordt. Met een komma pakt hij wel de hoogste waarde.

Het scheidingsteken aanpassen voor het gehele document is geen optie want dan worden financiële gegevens ook aangepast. Weet iemand misschien hoe ik het hoogste versienummer middels een formule tevoorschijn kan krijgen?

Bij voorbaat dank.
Reno

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat de versienummers netjes gesorteerd in je tabel staan, dus onderaan staat het hoogste versienummer. Die nemen dus.

Ik neem aan dat de versienummers netjes gesorteerd in je tabel staan, dus onderaan staat het hoogste versienummer. Die nemen dus.

Klopt helemaal! Het versienummer loopt per wijziging van het document op dus op iedere regel loopt het versienummer op (van boven naar beneden).
Het optellen van getallen met een komma i.p.v. een punt lukt nu ook niet meer...resultaat is altijd 0.

Laatst bewerkt:
Getallen met een punt er in is ook gewoon tekst, geen numerieke waarden.
Dat is wat anders dan een duizend- of decimaalscheider.

Bedoel je dit.
Versienummers in kolom A
PHP:
=ZOEKEN(2;1/(A:A<>"");A:A)

Zo wellicht?
Code:
=SUBSTITUEREN(MAX(--SUBSTITUEREN([I]kolom[/I];".";","));",";".")
Excelvoorbeeldje bijplaatsen is handiger.

N.B. Voor enkel de laatste waarde zoeken is de functie van Albert beter.

Laatst bewerkt:
Bedoel je dit.
Versienummers in kolom A
PHP:
=ZOEKEN(2;1/(A:A<>"");A:A)

Top Albert, dit is helemaal wat ik zocht...ik zat mij blind te staren op MAX, maar dit lost mijn probleem op! Hartstikke bedankt!:thumb:

Zo wellicht?
Code:
=SUBSTITUEREN(MAX(--SUBSTITUEREN([I]kolom[/I];".";","));",";".")
Excelvoorbeeldje bijplaatsen is handiger.

N.B. Voor enkel de laatste waarde zoeken is de functie van Albert beter.

Dankjewel Alex, de manier van Albert werkt perfect voor mijn werkmap.

mms dit

ik gebruik deze van jec

Code:
=@jec($B$2:$B$5985;D2)

en deze in de module

Function jec(rng As Range, xStr As String) As String
Dim it
Application.Volatile
For Each it In rng
If it = xStr And it.Offset(, 1) > jec Then jec = it.Offset(, 1)
Next
End Function

werkt perfect en zoekt de hoogste versie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan