• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik makkelijk data verzamelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefanvte

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2019
Beste,

Ik heb een vraag. ik werk momenteel met een hoop data dat ik in goede banen moet leiden. Ik kan vanuit een database een export halen waar in kolom B een datum staat met een x aantal voorwaarden waarop ik data eruit wil halen.

Voorbeeld:
Ik haal data voor 1 maand eruit. Ik wil per dag volgende data zien:
- Hoe veel volume er is. (Staat in cel X, ik kan op de manier hoe ik het doe zowel in Aantal als Volume halen op de manier hoe ik het doe)
- het aantal dat er op die dag gevallen is.

Hoe doe ik het nu?
Hoe ik het nu doe is simpelweg een filter erop zetten en per dag de kolom selecteren zodat ik rechts onderin het aantal en de SOM zie. dit vind ik onnodig veel klikwerk.

Waar loop ik tegen aan bij formules?
Het plakken vanuit de data base heeft verschillende grotes, soms 1000 regels soms 535 soms 3204. Etc. Ook zijn de datums nooit hetzelfde.

Kan iemand mij hierin een gouden tip geven?

Hallo,

Power Query, draaitabellen?
Of een voorbeeldbestandje zegt meer dan 1000 woorden.
Met welke versie van excel werk je?

Interessant die variërende groottes.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Power Query, draaitabellen?
Of een voorbeeldbestandje zegt meer dan 1000 woorden.
Met welke versie van excel werk je?

Beste, vanwege privacy van data kan ik niet een voorbeeld bestand uploaden. Dan zou ik even snel een 'fake' bestand moeten aanmaken. Ik werk met Office 0365 (Versie 2307 Build 16.0.16626.20170) 64 BIT.

Draaitabellen heb ik nog nooit zo vaak mee gewerkt, maar ga ik zeker eens even naar kijken, ik doe meestal alles via formules tikken (erg ouderwets, maar ben gewoon niet echt een held in excel). Bedankt voor de feedback!

'Dan zou ik even snel een 'fake' bestand moeten aanmaken"
Graag, werkt zoveel makkelijker.

En voor data-analyse denk ik meteen aan Power Query.

Toch geven draaitabellen in jouw geval de juiste oplossing.

@Alexc

Een gefilterd (deel)overzicht wordt vaak ten onrechte als 'data-analyse' bestempeld.

Als je alvast wat formules wilt bestuderen kun je kijken naar FILTER() dat is een vrij nieuwe formule die bijna hetzelfde doet als handmatig filteren, je kunt die ook combineren met SOM() of AANTAL() of gelijk welke andere functie.
mogelijk kan de LET() of LAMBDA() functie ook uitkomst bieden.

Er zijn als altijd meerdere opties en deels zal dat afhangen van de data en de persoonlijke voorkeur.

Laatst bewerkt:
Ik lees exporteren en dan plakken. Lijkt mij niet nodig als je het direct kunt importeren in Power Query. Daar kun je je filteringen doen, welke worden onthouden na refresh.

Als je alvast wat formules wilt bestuderen kun je kijken naar FILTER() dat is een vrij nieuwe formule die bijna hetzelfde doet als handmatig filteren, je kunt die ook combineren met SOM() of AANTAL() of gelijk welke andere functie.
mogelijk kan de LET() of LAMBDA() functie ook uitkomst bieden.

Er zijn als altijd meerdere opties en deels zal dat afhangen van de data en de persoonlijke voorkeur.

Ik ga deze zeker een keer bestuderen, ik wil zo veel mogelijk namelijk automatiseren. Ik weet bijna wel zeker dat een draaitabel het zou oplossen voor mij, het vergt nog steeds handelingen, het mooiste is om te plakken en direct uitkomst te zien.

'Dan zou ik even snel een 'fake' bestand moeten aanmaken"
Graag, werkt zoveel makkelijker.

En voor data-analyse denk ik meteen aan Power Query.

Dank voor de reactie, ik was me hier al deels van bewust. Maar ik heb al in deze post een hoop handige tips gekregen die ik eerst ga proberen, door zelf beetje te knutselen leer ik vaak meer van dan dat ik kan nalezen wat iemand heeft gedaan :-) :thumb:

Waarom niet "gewoon" query's op de database loslaten?

Hangt er mede vanaf om wat voor database het gaat. Eventueel kan je kijken of je vanuit MS Access een koppeling naar de database kunt leggen. In Access kan je relatief eenvoudig query's bij elkaar klikken.

Hallo Stefanvte

Doe maar ff gewoon een fake voorbeeldje want het blijkt nu gewoon een gokspelletje.
Zoals je ook al hebt kunt lezen komen veel suggesties op het zelfde neer.
M.a.w. Power query, draaitabellen enz.

Probeer eens:
Gegevens
Gegevens ophalen
Uit database
etc.
en maak dan een prachtige query die je data rechtstreek uit de database ophaalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan