• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Automatisch filteren tabbladen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jack999

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2023
Ik heb een bestand voor het bijhouden van cliënten, met allerlei gegevens verspreid over meerdere tabbladen
de cliënten zijn allemaal in de zelfde volgorde op alle tabbladen, zijn gekoppeld aan 1ste tabblad
nou kunnen er op verscheidene redenen klanten wegvallen, overlijden of anders, dat doe ik op het 1ste tabblad in de laatste kolom van de tabel, maar ik wil die gegevens naar de achtergrond , maar niet verwijderen, dat kan ik met de filters, van de tabellen, alleen wil ik dat als ik dat op het eerste blad de filters toepas , het automatisch ook op andere bladen wordt overgenomen en die client naar de achtergrond gaat(wordt gefilterd), zodat ik dat niet op alle bladen apart hoef te doen, kan iemand mij hiermee helpen???
ik heb een bestand bijgevoegd, in het voorbeeld bestand heb ik 3 tabbladen maar het worden er uiteindelijk 12

BVD

Bijlagen

Hallo,

Dat kan.
Welke versie van excel gebruik je?
Zelf ben ik aan het denken om power query hiervoor te gebruiken.

gebruik 1 blad idpv van 12 met telkens dezelfde gegevens.

gebruik 1 blad idpv van 12 met telkens dezelfde gegevens.
dat werkt niet makkelijk of handig, het zijn heel veel kolommen , dat is sowieso de reden voor het verdelen op meerdere bladen, je blijft dan maar naar rechts scrollen , maakt het niet echt overzichtelijk

Dan kan het met power query. Deze is beschikbaar vanaf excel 2016.
Deze heb je dus ook ter beschikking.
Power query doet in principe ook niets anders als wat emields al aangeeft.
Al je tabbladen samenvoegen daar je dingetje in doen en dan als "uitkomst" een draaitabel met b.v enkele slicers waar je dus het e.e.a. kunt filteren.
M.a.w. geen overbodige kolommen zodat je niet van links, rechts, boven en beneden hoeft te scrollen.
Ik ga eens kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Zoek zelf ook eens naar power query en je zult verstelt staan wat er zoal in mogelijk is.

Dan kan het met power query. Deze is beschikbaar vanaf excel 2016.
Deze heb je dus ook ter beschikking.
Power query doet in principe ook niets anders als wat emields al aangeeft.
Al je tabbladen samenvoegen daar je dingetje in doen en dan als "uitkomst" een draaitabel met b.v enkele slicers waar je dus het e.e.a. kunt filteren.
M.a.w. geen overbodige kolommen zodat je niet van links, rechts, boven en beneden hoeft te scrollen.
Ik ga eens kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Zoek zelf ook eens naar power query en je zult verstelt staan wat er zoal in mogelijk is.
oke dank je wel , als je me daar vast mee zou kunnen helpen, heel graag
, heb hier nog niet veel ervaring mee, maar ik ga zelf ook alvast wat opzoeken erover

Oké,
Vraagje wat wil je ten alle tijden zien als je bijvoorbeeld op Clientnummer filtert?

Oké,
Vraagje wat wil je ten alle tijden zien als je bijvoorbeeld op Clientnummer filtert?
de lege cellen, van die kolom wil ik ten alle tijden zien, of ik moet een term introduceren die ik daar dan selecteer bijvoorbeeld "Lid" kan later nog iets anders verzinnen

In andere tijden deden we dat zo.
ik heb het geprobeerd, maar stuit op een ander probleem, alleen de eerste 4 kollommen zijn hetzelfde van de tabbladen , de rest niet, dus dat geeft een probleem , want dan worden ook alleen de eerste 4 kolommen gefilterd dab kloppen de gegevens in de rijen niet meer

Je kan het natuurlijk ook zo doen, hier is een voorzet.
je suggereerde al om alles in 1 tabblad te doen, het zijn heel veel tabbladen dus heel veel kolommen.
dat is niet overzichtelijk of handig met in het invullen of opzoeken, ik moet nu al best veel naar rechts scrollen in jouw voorbeeld , moet nog 4 keer zoveel info achter

heb je al op de knop formulier gedrukt? en in de lijst een naam gekozen? je hoeft helemaal niet te scrollen.

het bestand opslaan als alsm en daarna het nieuwe bestand openen.

ps iedere keer citeren hoeft niet 1 keer lezen volstaat over het algemeen.

Je kunt hiermee op zeer eenvoudige wijze weinig gebruikte kolommen verbergen zodat je veel minder hoeft te scrollen, ook sorteren op iedere kolom gaat super simpel.

Bijlagen

Je kunt ook je eigen werkproces analyseren en constateren dat de invoer van gegevens steeds betrekking heeft op 1 soort van gegevens/betrokkenen bij de cliënt.
Selekteer zo'n betrokkene in cel D1 en schrik van de eenvoud van de oplossing.

Bijlagen

Ook mooi, maar dan moet je wel op je hoofdlettergebruik letten.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan