One-user Access database en app in de cloud

Status
Niet open voor verdere reacties.

OBADE

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2016
Ik ben de enige gebruiker van een app en database, maar de schijf waar dit nu allemaal staat geparkeerd, houdt op te bestaan. Dus ik zat te denken aan de cloud.
Dus eigenlijk relatief simpel: een laptop van waaruit ik de app en de databases benader en gegevens invoer en aanpas.
Ik neem aan dat dit mogelijk is? En zo ja, waar moet ik rekening mee houden?

Om maar één ding te noemen: bij het koppelen van databases aan een app noem je altijd in de koppeling de plek op de schijf waar de tabel in de database staat. Hoe doe je dat in de cloud? Even een aantekening: ook van de cloud weet ik nog niet veel.

Misschien zijn er al wel topics over hetzelfde onderwerp, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Wel over multi-users en over het delen van een database via de cloud voor andere gebruikers. Dit is precies het omgedraaide: het in de cloud parkeren van de gegevens om deze door één gebruiker vanaf een laptop te kunnen aanpassen.

Ik lees graag van jullie.

Groeten, OBADE.

k ben de enige gebruiker van een app en database, maar de schijf waar dit nu allemaal staat geparkeerd, houdt op te bestaan. Dus ik zat te denken aan de cloud.Dus eigenlijk relatief simpel: een laptop van waaruit ik de app en de databases benader en gegevens invoer en aanpas. Ik neem aan dat dit mogelijk is?
..
Wel over multi-users en over het delen van een database via de cloud voor andere gebruikers. Dit is precies het omgedraaide: het in de cloud parkeren van de gegevens om deze door één gebruiker vanaf een laptop te kunnen aanpassen.
Ik heb je vraag twee keer gelezen, maar snappen doe ik 'm nog steeds niet, dus nog een keer lezen lijkt mij zinloos.
Het eerste deel van je bericht: een Access database kun je niet in de cloud gebruiken. Dat is een wetmatigheid waar je Microsoft maar voor moet bellen. Dus nee, dit is niet mogelijk. Natuurlijk kun je een database bestand in de cloud opslaan, maar de werkbare database moet toch echt lokaal op je pc staan.
Maar ik struikelde eigenlijk al over je eerste zin: "een app en database". Hoezo Access gebruiken als app? Wat voor app? Welk besturingssysteem? Wij kunnen niet ruiken wat jij gebruikt :). Maar hoe dan ook: ik heb nog nooit gehoord van een app die een Access database aanstuurt. Maar ergens wel weer logisch natuurlijk, want jij bent de enige gebruiker :D.

En het laatste deel wat je schrijft is natuurlijk niet precies het omgekeerde: het is precies hetzelfde! Of je een cloudoplossing nu met één persoon gebruikt, of met meerdere, maakt natuurlijk helemaal niets uit voor het systeem. Het systeem staat er voor de gebruiker(s) en hoeveel er aan lurken maakt echt niet uit voor de inrichting.

Kortom: vertel eerst eens wat meer over wat je nu wilt en hoe je huidige omgeving er uitziet en werkt.

Hoi, de app is de user interface, het deel waar de formulieren, queries, rapporten en modules staan, dit is Access . De database is het deel met de tabellen, indexen en eventueel andere database objecten, dit kan ook in Access maar kan ook een andere database zijn zoals MySQL. Dat is de correcte en dus ook veel gebuikte terminologie. Dus wat ik uit de vraag destilleer: de tabellen in de cloud en het applicatiedeel op de locale computer. Dit kan natuurlijk wel: dan moet je het database gedeelte migreren naar Azure. Dat kan voor een particulier aan een redelijke prijs (prijsstelling is per maand/3-maandelijks of jaarlijks, naargelang de provider). Veel ontwikkelaars doen dit als testomgeving voor hun applicatie.

Ik neem voor het gemak maar even aan dat het hier gaat om een Access front-end (de app) en een Access back-end (de database). Je hebt je vraag tenslotte in de Access groep geplaatst.
Ik zit dan eigenlijk alleen maar met vragen.
Waarom gesplitst in FE en BE als je de enige gebruiker bent?
Maar vooral: waarom wil je überhaupt naar de cloud? Zet gewoon alles lokaal (op de laptop dus) , dat is sowieso altijd het snelst.

Dat is de correcte en dus ook veel gebuikte terminologie.
Dat klopt natuurlijk van gaan kanten; op een PC gebruik je applicaties. Apps vind je op mobiele apparaten. Access gebruiken zonder database is ook onmogelijk, de database zit in Access. Dat je in de gebruikte database gebruik kunt maken van externe bronnen doet daar niets aan af. De gebruikte omschrijving is dus op zijn minst incorrect.

Dus eigenlijk relatief simpel: een laptop van waaruit ik de app en de databases benader en gegevens invoer en aanpas.
Zolang TS niet reageert, blijft het speculeren. De aanname van Peter vind ik dan ook (hoewel een logische gedachte) wel heel voortvarend, gezien deze opmerking van TS, waarbij toch op zijn minst de indruk wordt gewekt dat in de nieuwe situatie nóch de 'app' (Access?), nóch de database (SQL server, mySQL, Access Backend?) op de lokale computer staat. En dan maak je het jezelf wel héél moeilijk.
En inderdaaad is de vraag: waarom zou je voor één gebruiker een FE-BE opzetten? Dat zou ik alleen doen als de complete gegevens het totaal van 2GB overschrijven, en je de data dus wel over meerdere backends móet verdelen.

Hallo allemaal, en dank jullie wel voor jullie reacties.

Even over de door mij gebruikte terminologie: Zoals NoellaG het stelt, is precies zoals ik het bedoel. En ook ik dacht dat dat de algemeen geaccepteerde termen waren hiervoor. Waarom ik de MDB met de queries, formulieren, macro's en functies (is dat een FE?) in een aparte MDB heb gezet dan de MDB met de data, van waaruit die data dus wordt gekoppeld (is dat een BE?), tja, daar is gewoon een keer voor gekozen omdat toen nog wel ambitie was voor een multi-user oplossing; nu niet meer. Daarnaast zijn er diverse plaatjes die gewoon als Jpegs vanuit een directory worden opgenomen, en een uitgebreide documentenverzameling die ook gewoon op schijf staat en die vanuit de FE wordt aangeroepen.
Ik zie de toegevoegde waarde niet om deze alsnog in elkaar te schuiven, tenzij dit voor een Cloud-oplossing persé nodig is.

Deze Access-applicatie (als mijn term voor het geheel: de BE en de FE?) gebruik ik voor mijn werk, en moet wel binnen een beschermde omgeving van mijn werkgever blijven (in ieder geval de gegevenstabellen), en mag in principe niet op een stand-alone laptop staan. Tegenwoordig behoort de Cloud (in dit geval de On Drive) tot de beschermde omgeving, en wordt de andere beschermde omgeving (een Citrix-omgeving) opgegeven. Dit betekent dat ik mijn totale applicatie moet ombouwen tot iets wat op de One-Drive werkt, of wat vanuit de laptop kan worden benaderd.

Dus ik ben op zoek naar de mogelijkheden om vanuit Acces op de laptop zowel een FE en de bijbehorende FE en BE in de OneDrive te kunnen aanspreken (dus raadplegen, maar ook wijzigen en gegevens toevoegen). Eventueel zou de FE wél op de laptop kunnen, maar liever niet.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende de vragen over het Hoe en Wat heb beantwoord, en ben zeer nieuwsgierig naar jullie antwoorden.

Groeten, OBADE (Peter).

Aanvullend misschien een idee om ook deze vraag eens bij systeembeheer te stellen. Tenslotte zijn zij verantwoordelijk voor de beveiliging, dus kunnen ze mogelijk ook meedenken in oplossingen.

misschien een handige link
Die link beschrijft mijns inziens precies waarom deze oplossing in dit geval niet gewenst is. Er wordt een kopie van het bestand op een lokale schijf gemaakt en dat lijkt niet toegestaan (volgens TS).

Het is sowieso vreemd dat de data in een "beveiligde omgeving" moeten staan maar wel van buiten benaderbaar zouden mogen zijn. Dat klink tegenstrijdig.

Niet tegenstrijdig. Ik werk al een flink aantal jaren op de IT afdeling en mijn/onze oplossing in dit geval is: access app lokaal en de database op Azure. Maar dat hangt natuurlijk van de bedrijfspolicy af. Zoals RogerS al zei: dit kan best in samenwerking met de system engineers opgelost worden.

Aanvullend misschien een idee om ook deze vraag eens bij systeembeheer te stellen. Tenslotte zijn zij verantwoordelijk voor de beveiliging, dus kunnen ze mogelijk ook meedenken in oplossingen.
Hallo RogerS,

De Oplossing die Systeembeheer presenteert, is : zet het maar in Excel...

Tja, vanuit IT gedacht een logische denkwijze, omdat je daar wél de gedachte technische oplossing kan maken. Maar IT gaat natuurlijk niet over de bedrijfsprocessen, die moeten ze slechts onderhouden en faciliteren. De oplossing van noella is prima als je met Azure of SharePoint werkt (daarin kan het namelijk ook) maar dan moet dat wél zijn ingericht. Geen enkel bedrijf gaat voor één gebruiker een SharePoint server inrichten. En of dat ook voor Azure geldt weet ik niet, want ik heb daar nooit mee gewerkt. Zag slechts de kruiwagen binnenkomen :).

Kortom: Access is voor jou geen oplossing (meer) omdat je echt niet vanuit Access een database kan openen en bewerken die op OneDrive staat. Een applicatie is overigens een programma, zoals Access de applicatie is en Excel en Word ook. Ik snap niet dat dat in België niet door dringt... Applicaties gebruik je om documenten te maken, zoals brieven en technische tekeningen. Dat lukt niet zonder applicatie. Althans: niet op een computer.

Een FE (Front End)-BE (Back End) database is dus een database waarin je twee Access bestanden hebt (accdb) waarvan de ene de tabellen bevat, en de andere de GUI elementen (zoals formulieren en rapporten) en queries. Het voordeel van een FE-BE is dat je per gebruiker(type) verschillende FE's kan maken, en je ook met veel meer gebruikers in dezelfde database kan werken op een vlotte manier. Een FE-BE heeft met één gebruiker dus totaal geen voordelen. Maar goed, als de situatie al bestaat heeft het niet zoveel zin om dat nog te veranderen.

Een oplossing voor jou zou wellicht kunnen zijn om de tabellen te migreren naar een hoger platform (SQL Server, Oracle, MySQL) waarbij je de lokale FE (dat kan dus de huidige zijn) gebruikt om de tabellen te benaderen. Dat kan met koppelingen, als dat mogelijk is bij jullie, maar ook met VBA. Dan maak je de hele connectie dus met code.

Die link beschrijft mijns inziens precies waarom deze oplossing in dit geval niet gewenst is. Er wordt een kopie van het bestand op een lokale schijf gemaakt en dat lijkt niet toegestaan (volgens TS).

Het is sowieso vreemd dat de data in een "beveiligde omgeving" moeten staan maar wel van buiten benaderbaar zouden mogen zijn. Dat klink tegenstrijdig.
De laptop van waaruit de data wordt benaderd is natuurlijk ook wel beveiligd in de zin van dat ik moet inloggen om bij de OneDrive te komen. Maar de policy is wel dat belangrijke gegevens niet decentraal worden bewaard, zelfs al zou het om een soort van "schaduw"-bestand gaan.

De laptop is ook het probleem niet :). Ofwel de database staat (al dan niet in zijn geheel) op jouw laptop en je kopieert 'm na gebruik terug naar OneDrive, ofwel je zoekt een andere oplossing.

Een oplossing voor jou zou wellicht kunnen zijn om de tabellen te migreren naar een hoger platform (SQL Server, Oracle, MySQL) waarbij je de lokale FE (dat kan dus de huidige zijn) gebruikt om de tabellen te benaderen. Dat kan met koppelingen, als dat mogelijk is bij jullie, maar ook met VBA. Dan maak je de hele connectie dus met code.

Sapperdeflap Octafish,

ik ben dit jaar 60 jaar oud geworden. Ik weet eigenlijk niet of ik die leercurve nog wil aangaan. Ik heb 30+ jaar geleden geprogrammeerd in Basic, in C en in Pascal, 20+ jaar geleden m'n eerste stappen gezet in HTML en CCS (kwam toen net op), en ook in Access en VB. Daarna eigenlijk alles losgelaten (behalve Access).
Maar, heb me sinds een jaar weer opnieuw verdiept in Wordpress en wil eigenlijk de stap wel wagen om HTML en zo meer weer op pakken. Dus, waarom niet de aanvullende uitdaging aangaan voor SQL....?

Ik moet er nog wel even over nadenken.

De laptop is ook het probleem niet :). Ofwel de database staat (al dan niet in zijn geheel) op jouw laptop en je kopieert 'm na gebruik terug naar OneDrive, ofwel je zoekt een andere oplossing.
Kopiëren??? Synchroniseren toch?

Net even getest. Een Access DB kan ik prima in mijn OneDrive opslaan en bewerken. Ik vermoed dat er problemen gaan ontstaan als je met meerdere gebruikers tegelijk in dezelfde database wilt gaan werken. Maar dat probleem speelt hier niet.

Vooropgesteld dat systeembeheer die optie niet heeft uitgezet kun je eventueel nog met de rechtermuisknop op de bestanden klikken en kiezen voor "always keep on device". Daarmee heb je de bestanden altijd op je fysieke schijf staan. Sommige programma's kunnen (nog) niet goed met cloud overweg en dan wil deze instelling het probleem nog wel eens oplossen.

Ik snap niet dat dat in België niet door dringt...
@OctaFish : sommigen gebruiken nog steeds jou terminologie hoor, ook in België, maar als je met grote groepen gebruikers comuniceert wordt er wel van jou verwacht dat je de bedrijfsbegrippen gebruikt. Apps is trouwens ook de officiële omschrijving van Microsoft zelf.

Wat SQL betreft, je bent nooit te oud om te leren. In de de database topic zet ik regelmatig tips betreffende SQL (in één van de eerste mails vind je trouwens mijn SQL cursus). Als je zelf geen toegang hebt tot een server dan kan je meestal wel een SQL express gratis downloaden en installeren op je privé laptop, of je vraagt het aan op je bedrijfslaptop als dit tot de mogelijkheden behoort.

@noella: probeer je MIJ nou een cursus SQL Express aan te smeren? Weet je zeker dat dat verstandig is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan