• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Datum vast houden na opslaan

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcodennis

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2016
Beste lezer.

Ik heb een simpel Excel formulier, waarbij ik de datum van vandaag met formule =vandaag() laat verschijnen. als ik het bestand heb opgeslagen en later weer open komt wederom de datum van de dag die dan is naar voor.
hoe kan ik er voor zorgen dat de opgeslagen datum ook blijft staan.
dus als ik nu het formulier opsla 11-12-2023 en morgen open dat evengoed 11-12-2023 er staat en niet 12-12-2023.

Nou, niet dus, het is niet voor niks een formule. Je kunt met een sneltoets (Ctrl>+<;>) de actuele datum in een cel of formule gebruiken; vermoedelijk heb je daar meer aan.

Vul in een UserForm ALTIJD bij het wegschrijven in: bv Cdate(TextBox1.Value) . Dat is een vaste datum die je zelf (correct) moet invullen ( dd/mm/yyyy of dd-mm-yyyy ed. Of gebruik een klein Kalender Keuzeformuliertje

Goed lezen is inderdaad belangrijk. Ga ik zelf helaas ook wel eens in de fout... Menselijk...

Eigenlijk is het allemaal net niet wat ik wil.
in bijlage voorbeeld, in cel A1 staat =VANDAAG() daar komt de datum van vandaag.
dit bestand sla ik op met de gegevens die deze dag zijn ingevuld, als dan het opgeslagen bestand geopend word moet de datum er staan van wanneer het opgeslagen was, en niet de datum van de dag wanneer het bestand opnieuw geopend word.
het start bestand zoals in bijlage word elke dag opnieuw gebruikt en opgeslagen.

Bijlagen

Doe wat er in #2 staat.
Anders moet het met een macro.

Met een macro in This workbook module
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
[A1].Value = [A1].Value
End Sub

=ModDate()

PHP:
Public Function ModDate()
ModDate = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "d/m/yyyy h:m")
End Function

Ja zoals ik al zei in postje # 2 en beste edmoor ook heeft herhaalt in #9

Of in Before Close:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Blad1.Range("A1").Value = Cdate(Inputbox("Welke datum wil je vasthouden?"))
End Sub

en dan GEEN formule in A1 (Wordt trouwens vanzelf door VBA verwijderd. Bestand wordt uiteraard opgeslagen als .xlsm of .xlsb.

Bijlagen

Er is een optie met een formule in Excel 365! Je moet dan wel iteratie aanzetten (via Opties > Formules > Berekeningsopties), maar dan kun je met een checkbox een tijd vastleggen die ook bewaard wordt bij verdere bewerking of opnieuw openen. Zie voorbeeld.

Bijlagen

Even een hersenbreker voor een kleine uitleg waarom =VANDAAG() niet werkt.
Gisteren was Vandaag Morgen
Vandaag is Morgen Gisteren.

=VANDAAG() werkt prima. Doet precies wat de naam zegt.
Je hersenbreker is leuk :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan