• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde of formule in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank0416

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 dec 2023
Hallo,

Ik ben een tijd bezig met een draaitabel/grafiek, maar ik kom er niet uit. Soms heb je wat hulp nodig.

Bijgaand het voorbeeld bestand. Wat je hier zit is een draaigrafiek met op de X as de weekdagen (ma, di, wo..) en uren, en op de Y-as het aantal camera-constateringen van voertuigen.
Wat ik graag zou willen, is dat een maand geselecteerd kan worden, of meerdere maanden, waarbij het systeem automatisch het gemiddelde camera-constateringen toont per weekdag.
Wat er nu gebeurt is dat het systeem alle camera-constateringen van alle weekdagen van die maand bij elkaar optelt. Dat is dan niet de bedoeling, maar voor de rest werkt het.

Ikzelf dat eenvoudig eruit te komen door 'gemiddelde' in de waarde-instellingen te selecteren, maar helaas. De benadering hoe ik kan komen tot het gewenste resultaat, is mij niet helder. Dus bedankt alvast voor de hulp!

Bijlagen

voeg een kolom toe aan je bron data met de formule weekday(kolomA;2)
Daarna verwijzen naar die kolom in je draaitabel

Bij nader inzien denk ik dat je dit bedoelt.
Heb een measure toegevoegd (dus ook je data toegevoegd aan het data model)

PHP:
= AVERAGEX(SUMMARIZE(tickets__1;[Datum];[weekday];"av";SUM([Constatering]));[av])

Bijlagen

Top!

Ik heb aan de As nog 'Tijd (Uur)'
Bij nader inzien denk ik dat je dit bedoelt.
Heb een measure toegevoegd (dus ook je data toegevoegd aan het data model)

PHP:
= AVERAGEX(SUMMARIZE(tickets__1;[Datum];[weekday];"av";SUM([Constatering]));[av])

Dank! Ik kende die functie nog niet.

Ik heb aan de As 'Tijd (uur)' toegevoegd, zodat je het gemiddelde verloop per uur van de weekdag kan zien.
Wat ik echter zie gebeuren, is dat de as niet netjes van 0 naar 23:59u loopt, maar van 0 naar 24 + 8 de volgende dag. Waar kan dat aan liggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan