• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Weken tellen af in plaats van op

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
je doet in die formule vandaag (10 maart) minus 15 maart dat levert -5 /7 en dat rond excel af op -1

als je het weeknummer wilt weten van de startdatum dan kun je gewoon de functie ISO.WEEKNUMMER(H9) gebruiken ipv je afronden naar boven berekening)

In google sheets is het zelfs
Code:
=ISOWEEKNUM(H9)

=ALS(ISLEEG(C25);"Mist datum";AFRONDEN.NAAR.BOVEN((VANDAAG()-C25)/7))

Hoe zou de formule er dan in zijn geheel uitzien volgens jullie?

Gok deze.
Code:
=ALS(C25="";"";ISOWEEKNUM(C25))

Ah ja! Dan snap ik deze formule, maar niet helemaal mijn insteek van de wekentelling

De wekentelling moet bij 1 beginnen wanneer desbetreffende clieent start bij mij. Ik wil niet weten welke week 10-03-2024 van het jaar is.

Voorbeeld;
Client X start bij mij op 09-03-2024 dan is 09-03-2024/16-03-2024 week 1.

Ik pruts nog even door

maar dat doet jouw functie, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat als je een datum in de toekomst plant dat dan die datum in de toekomst gebruikt wordt. Den heb je alleen nog wat extra's nodig om geen negatieve weken te tonen. Als zou je ook kunnen zeggen dat -1 het aantal weken tot aan de start weergeeft. het kan dus ook een nut hebben.

probeer deze eens
=ALS(ISLEEG(C25);"Mist datum";AFRONDEN.NAAR.BOVEN((MAX(VANDAAG();C25)-C25)/7))

Als het goed is komt er dan "weeknummer" 0 te staan zolang de startdatum in de toekomst ligt.

_____
kanttekening: ik zou ook overwegen de cel anders te noemen bijv weeknr project. zodat duidelijk is dat het geen kalender weeknummer verandert niets aan de werking maar kan verwarring vermijden.

zoveel gokken zonder voorbeeld bestandje is aan mij niet gegeven.

Dat heeft dus niks met het weeknummer uit een datum te maken.
Klopt,
het heeft te maken met hoeveel weken de cliënt al onder leiding is van mij.
_____
kanttekening: ik zou ook overwegen de cel anders te noemen bijv weeknr project. zodat duidelijk is dat het geen kalender weeknummer verandert niets aan de werking maar kan verwarring vermijden.
Klopt, maar voor de cliënt is het wel duidelijk dat wanneer hij/zij al 3 weken onder begeleiding is hij/zij zich in week 3 van het traject bevindt.

Plaats toch een voorbeeld bestand met anonieme gegevens idpv de helpers doen te gokken wat je wil.

Deze?
PHP:
=ALS(C25<>"";MAX(0;VANDAAG()-C25)/7;"")

Edit:
Ik zie net dat roeljongman hetzelfde idee plaatste.

Wil best het bestand delen, maar als ik het download als Excel bestand gaan heel veel formules verloren en is de bron van het probleem weg lijkt mij?

misschien zoiets:
PHP:
=IF(C25="";"";WEEKNUM(C25-$C$25;11))

Bijlagen

Ik denk deze
Code:
=ALS(C25="";"Mist datum";AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((C25-$C$25)/7;0)+1)

Ben toch benieuwd naar de oplossing, wel handig om te delen.
Zomaar op oplossen zetten staat een beetje raar.

Ik ook.
En de anderen die op de vraag reageerden denk ik ook wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan