• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Rangschikken volgens beschrijving

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
@ snb,
Mag ik daar lichtjes aan twijfelen?
"gewaardeerd worden op de minst negatieve waarde" komt, voor de Nederlandstaligen onder ons, ook neer op van hoog naar laag, en daar heb je m.i. per ongeluk een andere interpretatie aan gegeven. Met een kleine wijziging aan je formules kom ik wel tot de gewenste rangschikking.

@ Angela 69,
Dat is tenminste wat ik hoop...
En ja hoor, net nu is #20 verschenen, dus ik zal nog gelijk hebben ook

Bijlagen

@ snb,
Mag ik daar lichtjes aan twijfelen?
"gewaardeerd worden op de minst negatieve waarde" komt, voor de Nederlandstaligen onder ons, ook neer op van hoog naar laag, en daar heb je m.i. per ongeluk een andere interpretatie aan gegeven. Met een kleine wijziging aan je formules kom ik wel tot de gewenste rangschikking.

@ Angela 69,
Dat is tenminste wat ik hoop...
En ja hoor, net nu is #20 verschenen, dus ik zal nog gelijk hebben ook
Hartelijk dank alweer, maar in het bestand wat je terug stuurt zie ik geen verandering -3 staat nog steeds bovenaan. Y7 moet naar Y9 enz.

@ es
Dat lijkt me dan inderdaad geen verkeerde aanpak.

Laatst bewerkt:
@ Angela,
Geen verandering? snb zat op het goede spoor met de volgorde in kolom AB, mijn inbreng was beperkt tot finetunen ervan met de volgorde in kolom AE, en die komt netjes overeen met de 'juiste' volgorde die je eerder zelf had gepost.
Zoals je merkt is daar trouwens geen enkele vba, pq of andere omweg voor nodig.

@ Sylvester,
Gewoon: dat die niet doet wat verlangd wordt... (het enige dat je macro doet is sorteren op 'kolom 1' die al formules bevatten die niet het gewenste resultaat gaven).

@Angela69 ik heb erboven gezet van wie het tabelletje is.
Er zit een verborgen kolommetje bij, selecteer kolom AI en AL en met de rechtermuisknop menu zichtbaar maken dan zie je de kolom Ber van berekening en de kolom stand aan het begin die horen bij elkaar.
Als je nu een een cijfer veranderd in de andere cellen waar geen formule staat veranderd ook de stand.
Alle credits gaan naar @snb en @Enigmasmurf, ik heb er alleen maar een tabel van gemaakt.
Dus geen vba of Power Query.

Alle inzenders, hartelijk dank voor jullie hulp, ik ben daar erg blijmee.
Is het makkelijk om uit te leggen hoe =--([@ptn]&(9-ABS([@[-]]))&[@7SA]&[@7]&[@6SA]&[@6])
functioneert? Nogmaals allen bedankt!

als ik het goed begrijp is het zoiets wat je zoekt? let wel je kan op max. 3 kolommen sorteren.

Bijlagen

Zoals ik al schreef, je kan maximum op 3 kolommen sorteren. Probeer maar iets te zoeken ,zonder handmatig in te vullen, waar je 3 volledig dezelfde uitslagen hebt.

Dat is een erg vreemde gedachtenkronkel. Ik heb meestal de gewoonte om, als het op de routineuze manier niet gaat, over te schakelen op nadenken, en dan kom ik in dit geval al gauw op volgende (niet eens out of the box) methode om op eender hoeveel kolommen te sorteren: sorteer eerst op het minst belangrijke criterium, vervolgens op het op één na minst belangrijke, enz., om te eindigen met het belangrijkste, en dan bereik je, willen of niet, wat gewenst wordt.
Dus eventjes terug naar de openingspost, de daar aangetroffen 'tabel' heb ik op willekeurige volgorde door elkaar gehusseld. Een druk op de knop zal vervolgens het nodige doen.

"Ha, eindelijk, bedankt, maar alleen de rechtertabel is de juiste!"
Inderdaad, zoals ik tevoren al had gezegd was het perfect haalbaar met formules, en die rechter bevatte de weg die ik had getoond. Ik hoopte ergens dat je er daarmee zelf zou komen, maar jverkerk was je dus voor;)

Maar zoals je merkt kon ik het na de laatste inbreng van emields echt niet laten om een beetje vba te gebruiken, en dan heb je natuurlijk ook geen hulpkolommen meer nodig.

Bijlagen

Voor wie het leuk vindt:
CSS:
Sub M_snb()
   sn = ListObjects(1).DataBodyRange

With CreateObject("System.Collections.ArrayList")
       For j = 1 To UBound(sn)
         .Add --(sn(j, 3) & (9 + sn(j, 8)) & sn(j, 7) & sn(j, 6) & sn(j, 5) & sn(j, 4) & Asc(sn(j, 2)) & Format(j, "00"))
       Next

.Sort
       .Reverse
       sp = .toarray
       For j = 0 To .Count - 1
         sn(Val(Right(sp(j), 2)), 1) = j + 1
       Next
    End With

ListObjects(1).DataBodyRange = sn
End Sub

Voor wie het leuk vindt:
CSS:
Sub M_snb()
   sn = ListObjects(1).DataBodyRange

With CreateObject("System.Collections.ArrayList")
       For j = 1 To UBound(sn)
         .Add --(sn(j, 3) & (9 + sn(j, 8)) & sn(j, 7) & sn(j, 6) & sn(j, 5) & sn(j, 4) & Asc(sn(j, 2)) & Format(j, "00"))
       Next

.Sort
       .Reverse
       sp = .toarray
       For j = 0 To .Count - 1
         sn(Val(Right(sp(j), 2)), 1) = j + 1
       Next
    End With

ListObjects(1).DataBodyRange = sn
End Sub
Bedankt, ik denk wel dat ik het leuk vind, ik heb het in het laatste voorbeeld gezet (Visual Basic) maar wanneer gaat dan het werken?

In je openingspost vroeg je toch om een vba-oplossing?
Je moet nog enkel op een knop klikken...

😵‍💫 3 dagen en 40 posts later, ik heb het maar zijdelings gevolgd, maar jullie zijn een enigma aan het oplossen ??? 🤣

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan