Ik denk dat je voor de verkeerde deur staat… Wat je zou moeten doen, is bij het begin beginnen, en niet bij het eind (een database). De grootste fout die beginners maken is een simpele: denken dat een voorbeeld van een ánder óók voor jou gaat werken. Dat is namelijk zelden zo. Al was het maar omdat je dan gelijk al begint met oogkleppen op te zetten, en een bestaand systeem aanpast dat vanuit een heel ander perspectief is ontworpen dat geheid niet het jouwe is. Alsof iemand je de verkeerde weg op stuurt, en je van erre moede dan maar gewoon door blijft fietsen.
En stel dát ik een voorbeeldje post (wat ik dus nu even niet ga doen): hoe ga jij dan verder? Je laatste zin (“zelf trachten aan te passen”) laat bij mijn alle nekharen overeind staan. Zeker in combinatie met de zin “ik ben een beginneling”. Wat stel jij je daarbij voor? De combinatie Access + Beginneling is een hele slechte. Access is géén Excel of Word waarin je gelijk kan gaan prutsen, ook al heb je er geen enkele kennis van. Databases ontwerpen is een vak. En zoete zien heb jij dat niet in de vingers.
Mijn databases zitten vol geautomatiseerde formulieren en VBA procedures. Hoe denk jij die zonder kennis aan te kunnen passen? Kansloze zaak….
Maar even terug naar het begin; elke database begint bij het maken van een (Functioneel) Ontwerp. Daarin beschrijf je wát je doelen zijn met de database. En wat je er uiteindelijk uit wilt kunnen halen. Voorraadbeheer heeft heel veel verschillende aspecten, die wij niet kennen, maar jij hopelijk wel. Jij weet tenslotte wat je aan het doen bent. Wellicht gebruik je nu al een ander (Excel?) systeem waarvan je de data wilt kunnen hergebruiken. Hoeveel mensen gaan er met het systeem werken? En wat zijn, in dat geval, hun rollen? En wat voor soort output wil je kunnen maken? (Overzichts)Rapporten, facturen?
Kortom: begin met het op papier zetten van jouw wensen (tegenwoordig doen we dat a.d.h.v. User stories) en begin dán aan het ontwerp van (eventueel) de database.