• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulering in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glekke

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2023
Ik heb hulp nodig met onderstaande formule. Betreft de formule van cel D5 =IF(LEFT(D4;1)="V";8;IF(LEFT(D4;1)="L";8;IF(LEFT(D4;1)="N";8;IF(LEFT(D4;1)="W";12;IF(LEFT(D4;1)="D";12;IF(RIGHT(D4;1)="V";6,17;IF((D4)="Z";6,17; " ")))))))

Ik zou hieraan moeten toevoegen
OV; 8

Als ik OV intyp in D4 zou het getal 8 moeten verschijnen in cel D5.

Bij het totaal onderaan mag het OV aantal 8 uur niet bij het totaal opgeteld worden:
=SUMIF(D5:D27;"<>6,17")

Excel voorbeeld bestandje?

Zonder voorbeeld moet je het zelf even vertalen, maar dit lijkt me ok voor je eerste vraag:
Code:
=ALS(OF(D4="OV";LINKS(D4;1)="V";LINKS(D4;1)="L";LINKS(D4;1)="N");8;ALS(OF(LINKS(D4;1)="W";LINKS(D4;1)="D");12;ALS(OF(RECHTS(D4;1)="V";D4="Z");6,17;"")))

Excel 365:
=LET(d;D4;x;LINKS(d;1);y;RECHTS(d;1);ALS(OF(d="OV";x="V";x="L";x="N");8;ALS(OF(x="W";x="D");12;ALS(OF(y="V";y="Z");6,17;""))))

Die tweede vraag kan ik niet zoveel mee zonder voorbeeldje.

Laatst bewerkt:
Als OV, dan 8.
Als OV, dan 6,17 niet meetellen?
Is OV nou 8 of 6,17?

Zijn er meer lettercombinaties dan genoemde?

Laatst bewerkt:
Als OV, dan 8.
Als OV, dan 6,17 niet meetellen?
Is OV nou 8 of 6,17?

Zijn er meer lettercombinaties dan genoemde?
OV moet 8 zijn, en deze mag niet meetellen.
Normaal staan alle combinaties vermeld in het document

Totaal onderaan:
Code:
=SOM.ALS(D4:D27;"<>6,17")-AANTAL.ALS(D4:D26;"=OV")*8
En als dit de enige combinaties zijn dan VERT.ZOEKEN in tabel:
D 12
W 12
V 8
L 8
N 8
AV 6,17
OV 8
Z 6,17
JV 6,17

Totaal onderaan:
Code:
=SOM.ALS(D4:D27;"<>6,17")-AANTAL.ALS(D4:D26;"=OV")*8
En als dit de enige combinaties zijn dan VERT.ZOEKEN in tabel:
D 12
W 12
V 8
L 8
N 8
AV 6,17
OV 8
Z 6,17
JV 6,17
Hoe kan ik snel zien welke combinaties allemaal zijn ingegeven?

Met combinaties bedoelde ik lettercombinaties, dus D, W, V, L, N, AV, OV, Z en JV en als je die met de bijbehorende uren netjes in een tabelletje zet kun je daar met VERT.ZOEKEN heel gemakkelijk de uren mee opzoeken, dan heb je niet zo'n lange formule met veel ALS-en, OF-en en EN-en nodig.

Maar verder snap ik je vraag niet, bedoel je hoeveel van iedere lettercombinatie in het hele document voorkomen? Dus het totaal aantal AV-tjes etc?

Hoe kan ik snel zien welke combinaties allemaal zijn ingegeven?
Het is een document van een collega, bijvoorbeeld als ik OV ingeef komt de lijn eronder een getalwaarde die aan de combinatie OV is gekoppeld. Maar deze zou 8 moeten zijn ipv 6,17

Zou u dat even kunnen toevoegen aan het bestand zodat ik kan zien wat je bedoeld? met de tabel en verticaal zoeken

Heb je post #3 wel bekeken? Voldoet die niet?

Als ik deze in een kolom zet en de functie verticaal zoeken doe, geeft hij een foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan