kan niet meer databases openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Sinds vorige week en sinds gisteren werken opeens bepaalde functies niet.
Zelf maak ik dit niet mee maar bij mijn klanten op sommige werkstations (zijn zzpers en zijn eigenlijk particulieren) hebben Office 365 draaien, denk de 32 bits standaard installatie, loopt Access opeens vast nadat ik via een simpele recordset data ophaal en toevoegt in een andere recordset. Krijg opeens de melding: "kan niet meer databases openen". Recordset is niet meer te bedienen en ik moet de Access applicatie opnieuw starten. Dit persoon kan ook niet meer verder en we hebben tijdelijk de actie gestopt. Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat kan ik doen? Dacht misschien door een nieuwe Office 365 update dat Access opeens met vba icm recordsets raar doet. Alle recordset vervangen is geen optie dan ben ik een week verder met alles om te bouwen mocht iemand dit adviseren.

Beetje zonderling (en onbegrijpelijk) verhaal, vrees ik. En nee, zelf nog nooit meegemaakt.

Een recordset werkt, of werkt niet. Als hij werkt, kan je hem 100 keer vervangen, maar dan zal hij gewoon blijven werken. En vervangen door wat? Code die níet werkt? Lijkt mij geen verbetering :).
Als je databases uitzet bij mensen met verschillende Office versies, zul je hem zodanig moeten opbouwen dat hij in beide versies werkt. De vraag is dus: heb je dat wel (correct) gedaan?

ik gebruik deze applicatie bij 8 werkstations en 2 loopt het vast door opeens de melding: "kan niet meer databases openen". Geloof me op mijn woord, het ligt niet aan de recordset, ligt niet aan de databases, want anders zou het bij 6 anderen werkstations ook vast moeten lopen. Het lijkt alsof die opeens de verbinding kwijt is en ik denk dat het een update is van Office 365 of dat ie een update mist. De vba code veranderen is niet het probleem en ik voel me machteloos nu want ik weet niet waar ik het zoeken moet. Het is een hele rare foutmelding.

Het is ook programmatuur dat al 10 jaar werkt en opeens loopt het bij twee laptops vast

Ik vermoed dat jij geen invloed hebt op wat er verder op die twee laptops gebeurt. Dus als daar conflicterende updates worden uitgevoerd, kan er van alles fout gaan. Nogmaals: als je de programmatuur nooit hebt aangepast met detectie voor 32/64 bits, dan is dat een potentieel probleem in je programma.

De vba code veranderen is niet het probleem en ik voel me machteloos nu want ik weet niet waar ik het zoeken moet.
Dat is dus nog maar de vraag…

Het lijkt een fout in Access die mogelijk morgen hersteld wordt.
Zie HIER.

Ik programmeer 25 jaar in Access. Twee klanten hebben opeens problemen met programmatuur dat al een tijdje probleemloos draait. Gewoon een recordset dat gegevens ophaalt en in een ander recordset wegschrijft. Opeens is helemaal van slag

Kan zeker geen kwaad om te controleren of het om deze versies gaat.

De melding lijkt er verdacht veel op vind je niet? En als simpele programmatuur (door een recordset heen gaan noem ik simpel) altijd foutloos draait en opeens niet meer dan kan het niet aan de programmatuur liggen maar dat er een update heeft plaatsgevonden waardoor de blibliotheken kennelijk in conflict raken

Daarom schreef ik dat ook in #5 :). Als je software uitrolt bij klanten, ben jij, neem ik aan, ook verantwoordelijk voor de te gebruiken versie. Als een klant zélf een niet door jou geteste update installeert, dan kan er dus een probleem ontstaan. Dát heb ik dan weer wél vaak meegemaakt :). Altijd de leverancier bellen als je een update wilt installeren.

Al kan ik mij voorstellen dat jij dit specifieke probleem ook niet had gevonden.

zijn meer particulieren OctaFish. Ik installeer niets en ben ook niet verantwoordelijk. Ze hebben een voordelige licentie om hun administratie en facturatie te beheren. Vereiste is Office 365 echter sinds vorige week opeens op twee laptops problemen.

De melding lijkt er verdacht veel op
Als ook het nummer nog klopt...........
Ik kwam trouwens op deze mogelijke oplossing via deze vraag. Ook daar is sprake van een probleem met een recordset.
De update van morgen maar even afwachten.

Thanks even tot morgen wachten maar hoe weet wanneer de nieuwe update is doorgevoerd?
Kan je dat ergens zien of moet je dit handmatig installeren?

De update gaat via Windows Update. Het is afhankelijk van de instellingen daarvan of de update automatisch uitgevoerd wordt en Microsoft-producten meegenomen worden.

Daar zijn ze niet heel scheutig mee.

Kan je dat zelf forceren zodat ik zkr weet dat de laatste update erop zit?

Kom, kom je weet toch wel hoe Windows Update werkt? 😞

Je zult het vast heel raar vinden maar ik weet niet veel over updates en heb me volledig gefocust op het bouwen van software, sorry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan