kan niet meer databases openen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kom, kom je weet toch wel hoe Windows Update werkt? 😞
Dat automatisch updaten kun je echt wel uitzetten. Je weet toch hoe Windows Update werkt? ;)

Je zult het vast heel raar vinden maar ik weet niet veel over updates en heb me volledig gefocust op het bouwen van software, sorry
Dat maakt niet uit, wat je niet weet, weet je niet en daarvoor hoef je je in beginsel nooit voor te excuseren :). Er zijn natuurlijk uitzonderingen: een metselaar die een muurtje bouwt dat na een week omvalt hoeft niet aan te komen met de smoes "ik weet niet hoe ik een tweesteens muurtje moet metselen, doe alleen maar eensteens". En zo kan ik nog wel een paar beroepen noemen :).

Het is common practice dat je bij software altijd V-1 werkt. Op zijn minst. Dus: nooit de laatste versie gebruiken, maar daar minstens één versie onder gaan zitten. Het hangt een beetje van de software(leverancier) af hoeveel versies 'afstand' je houdt, maar toch wel minstens 1. Zodat je zelf de tijd hebt om jouw applicatie op de nieuwste software te testen. Grote bedrijven met grote applicaties blijven minstens twee versies van de nieuwste versie afzitten.

Bij kleine applicaties/bedrijfjes zal dat waarschijnlijk minder opportuun zijn dan bij grote bedrijven, maar als het kan: hou dat principe aan, en in de gaten. Rol alleen applicaties uit in versies waarvan je zeker weet dat ze werken. En overleg dat uiteraard ook met de klanten. Niemand zit te wachten op een applicatie of database die 'ineens' niet meer werkt.
Als jij iets verkoopt aan een klant en je vertrouwt de onderliggende architectuur (zoals een Windows update of een Office update) niet helemaal, dan is het geen verkeerde aanpak om dat goed af te spreken.

Blijkbaar, als Peter gelijk heeft, ben je nu het 'slachtoffer' geworden van een update in ofwel Office, ofwel Windows waardoor jouw database niet meer werkt. Dat is dan buiten jou om gebeurd, maar uiteraard wel vervelend voor de klanten (en voor jou).
Hou daar dus rekening mee in de toekomst!

Het probleem met Office 365 is dat de updates automatisch gebeuren en dat daar V-1 in feite niet bestaat.

Da's niet helemaal waar. Je kunt dat nog wel zelf bepalen. Zeker als je lokaal draait.

Kan je ook vertellen hoe? Zelf heb ik op mijn privé laptop een abonnement op Office 365 en ik krijg bij elke update gewoon de laatste versie, geen idee hoe ik dit zelf kan sturen.

Simpel: ga in een Office applicatie naar <Bestand>, <Account> en kies in het rechter venster de knop <Bijwerkopties>. Kies daar <Updates uitschakelen>. Vervolgens kun je ze zelf installeren.

thx, voor mij laat ik het nu zo, maar goed om weten

Nou de horrorshow is nog steeds gaande. Opvragen en daarna wegschijven van gegevens gaat een tijdje goed en daarna klapt ie er weer uit. Morgen heb ik een zware knie operatie dus kan nu weinig doen. Ik ga even vragen of ik via Any desk haar laptop mag overnemen en updaten zoals jij hieronder heb aangegeven
<Bestand>, <Account> en kies in het rechter venster de knop <Bijwerkopties>. Kies daar <Updates uitschakelen>. Vervolgens kun je ze zelf installeren.

Bijlagen

• error123.png
    error123.png
    132,2 KB · Weergaven: 2
Let ook op het versienummer om te zien of de update (al) gedaan is. Zou hoger dan 2408 moeten zijn.

Klopt ik gebruik DAO ook de recordset gegevens op te vragen en om een tijdelijk tabel in te voeren alleen betreft het een sql server database en geen lokale database plus op mijn laptop en anderen loopt het niet vast. Dat is het gekke. Haar laptop heeft ook een 64 bit Nederlands office installatie

Als je als BE met iets anders werkt dan gewone Access tabellen, kan je best ADO gebruiken. Die bibliotheek is speciaal ontwikkeld om met datasets van SQL databases te werken. DAO is beter met natieve Access datasets. Kijk ook eens hoe er connectie gemaakt wordt met de database, de klant heeft misschien een verkeerde ODBC versie.
Als je een temp table gebruikt, maak je die dan aan op de SQL database of in je applicatie?

Als je als BE met iets anders werkt dan gewone Access tabellen, kan je best ADO gebruiken. Die bibliotheek is speciaal ontwikkeld om met datasets van SQL databases te werken. DAO is beter met natieve Access datasets. Kijk ook eens hoe er connectie gemaakt wordt met de database, de klant heeft misschien een verkeerde ODBC versie.
Als je een temp table gebruikt, maak je die dan aan op de SQL database of in je applicatie?
Jeetje ik denk dat wel 100 misschien wel 300 recordsets gebruik. Ik hoop dan echt dat met een update dit te kunnen oplossen.
Odbc connectie ik codematig dus niet via drivers.
En temp table is idd binnen de applicatie maar blijft het bijzonder vinden dat dit opeens plaatsvind op nu dus twee laptops terwijl de rest dezelfde processen gebruikt en foutloos werkt

Jeetje ik denk dat wel 100 misschien wel 300 recordsets gebruik. Ik hoop dan echt dat met een update dit te kunnen oplossen.
Odbc connectie ik codematig dus niet via drivers.
En temp table is idd binnen de applicatie maar blijft het bijzonder vinden dat dit opeens plaatsvind op nu dus twee laptops terwijl de rest dezelfde processen gebruikt en foutloos werkt
Heb jij een codematig odbc connectie dat stabiel connect?

Je moet misschien een connectiestring voor een nieuwere versie op die PC's gebruiken.
Er is toch geen nieuwe versie van SQL server gebruikt? Of de versie kan misschien te oud zijn (de oudste nog ondersteunde versie is momenteel de 16 dacht ik).

De code van de PC connectie is afhankelijk van de Windows en office versie/ODBC versie/SQL server versie.
Je kan hier eens kijken:
https://support.microsoft.com/nl-nl...l-server-050d88f3-b2d6-4e76-b6f9-f3c556f139ea
Klopt ik denk dat ik deze connectie al 5 jaar misschien wel 8 jaar gebruik. Moet je dit jaarlijks wijzigen dan? Morgen vroeg heb ik een operatie staan dus kan daar binnenkort mee aan de slag. Ben ook afhankelijk van een ander waarmee ik via any desk kan testen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan