• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Missende afleveringen automatisch tonen met lege cellen ertussen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekjevaneigendeeg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 sep 2024
Versie: Microsoft Office Professioneel Plus 2021

Hallo allemaal,

In mijn Excel-lijst staan alle afleveringen van een serie in kolom A, maar er ontbreken er een paar. Wat ik wil doen, is dat in kolom C de ontbrekende afleveringen zichtbaar worden, met lege cellen tussen de bestaande afleveringen, zodat ik deze later handmatig kan toevoegen als ik ze heb.

Bijvoorbeeld: in kolom A gaat het van aflevering 3 direct naar aflevering 10. In kolom C wil ik dat de afleveringen 4 t/m 9 met een blanco cel ertussen zichtbaar worden, zodat ik weet welke afleveringen ik nog moet toevoegen.

Een vriend heeft dit voor elkaar gekregen in zijn bestand, maar ik ben niet zo handig met formules. Ik zou graag stap voor stap uitleg willen over hoe ik dit ook in mijn Excel-bestand kan doen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik automatisch de missende afleveringen tussen de bestaande afleveringen laten zien in een nieuwe kolom, met lege cellen ertussen, zodat ik ze later handmatig kan bijvoegen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

Euhh,
Kan je vriend dat niet stapje voor stapje uitleggen?
Of laat het bestandje eens zien wat je vriend al voor elkaar heeft gekregen.
Of laat ChatGPT de formule van je vriend eens analyseren.

Euhh,
Kan je vriend dat niet stapje voor stapje uitleggen?
Of laat het bestandje eens zien wat je vriend al voor elkaar heeft gekregen.
Of laat ChatGPT de formule van je vriend eens analyseren.
Dat is het voorbeeldbestand van mijn vriend, onbewerkt. Ik heb het hier al toegevoegd. Hij heeft helaas geen tijd of zin om me dit uit te leggen, en daarom zoek ik hier hulp. Ik heb al op verschillende fora en Excel Discords geprobeerd, maar daar kreeg ik geen bruikbare antwoorden.

Het gaat om een complete lijst van afleveringen waarbij ik wil dat de ontbrekende afleveringen automatisch worden weergegeven in de juiste volgorde. In kolom C wil ik dat de ontbrekende nummers op de juiste plaats verschijnen, met lege cellen ertussen, zodat de celnummers overeenkomen met de corresponderende afleveringen.

Hopelijk kan iemand hier me verder helpen!

Misschien op deze manier.
Via datavalidatie (kolom A) kun je alleen de afleveringen kiezen die je nog nodig hebt.
In kolom B komt dit gesorteerd weer terug.

Bijlagen

Als je op het tweede tabelletje gaat staan zie je ineens naast tabelontwerp "Query" staan.
Ga daar heen en bewerk. Dan kun je zien wat ik heb gedaan.
Aan de rechterkant zie je de stappen, klik op het radertje.

Ik heb ASS en heb nooit echt les gehad in Excel, behalve misschien één keer met Office 2010. Het zou enorm helpen als iemand mij via Skype zou kunnen assisteren, zodat ik kan leren en de stappen beter kan begrijpen. Op die manier kan ik het zelf onder de knie krijgen en in de toekomst beter toepassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan