• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verfoppervlakte berekening staalprofielen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joff85

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2024
Ik heb hulp nodig met het maken van een rekentabel voor het berekenen van de verfoppervlakte van staalprofielen.
Wat ik tot nu toe heb is hier aan bijgevoegd. Profielen kunnen vaak in hoeken of andere plaatsen staan, vandaar deze tabel.

Ik heb moeite met de keuzes te berekenen. Ik krijg een formule (nog omslachtig) gecreëerde voor de eerste kolom. Maar wat als ik niet in de eerste kolom maar in de 2e of 3e kolom iets heb aangeduid? HEB, HEM, ... uiteraard kan het maar 1 optie zijn.
Ik krijg het niet werkend.
De formule voor de juiste berekening zoek ik zelf hopelijk nog even uit. Niet mijn grootste zorg :).

Alvast bedankt!

Joffrey

Bijlagen

In plaats van aan de formule te sleutelen zou ik aan de opzet van je tabel werken.
Je gebruikt nu 4 kolommen om het profiel aan te duiden. Herleid dit naar 2 met in de 1ste kolom de hoofdgroep en in de 2de kolom een gegevensvalidatie afhankelijk van de gekozen hoofdgroep.
Op die manier moet je maar naar 1 kolom verwijzen voor de op te zoeken waarde ipv 4 en kan je de huidige formule als uitgangspunt nemen.

Misschien met power query.
In één tabel.
Dit is inderdaad zeer dichtbij wat ik zoek!
De opzet echter van de verschillende kolommen voor de verschillende types profielen was om dit overzichtelijker gegroepeerd te hebben. Maar dat is geen 'Must'.
Bedankt, ik ga mij hier verder in verdiepen, ben nog niet zo thuis in query's.

In plaats van aan de formule te sleutelen zou ik aan de opzet van je tabel werken.
Je gebruikt nu 4 kolommen om het profiel aan te duiden. Herleid dit naar 2 met in de 1ste kolom de hoofdgroep en in de 2de kolom een gegevensvalidatie afhankelijk van de gekozen hoofdgroep.
Op die manier moet je maar naar 1 kolom verwijzen voor de op te zoeken waarde ipv 4 en kan je de huidige formule als uitgangspunt nemen.
Dit ga ik ook even een kans geven. Is inderdaad veel eenvoudiger. Maar zoals eerder gezegd had ik de profielen graag per kolom behouden om overzicht per type nadien te kunnen filteren.
Merci!

In het bestand in Post#5 heeft @AHulpje al gemaakt wat ik bedoelde.
Je kan dan toch in de B-kolom filteren per type, dan heb je ineens alle gekozen profielen voor dit type.

Hallo ik denk dat je moet uitgaan van het verfoppervlak in de tabel en deze moet verminderen met het invullen van 2-2-4-4 vlakken.
Alleen de vlakken kloppen natuurlijk niet helemaal omdat de radius er niet wordt afgetrokken.
Ik heb de methode van @AHulpje gebruikt.

Bijlagen

Dan heb je verkeerd gerekend, de verf-oppervlakte AL per strekkende meter die in de tabel staat is tot op drie decimalen nauwkeurig.

Ik ga voor deze dewelke een optelling is van alle oppervlakten.
Ik hou ook liever van de optelling dan het in mindering brengen!
De formule is nog niet correct voor de berekening, daar moet ik nog even tijd in steken. Inderdaad, ook rekening houden met de straal zoals @jverkerk zei. Vandaar dat ik de lengte van die radius al in de database had toegevoegd.

Beiden bedankt voor de hulp, hier kan ik wel wat mee!

Reken even mee, de omtrek van een HE 100 A profiel is:
Flens 2 x 100
Rib 4 x 8
Binnenflens 4 x 35,5
Ziel 2 x 56
Straal 4 kwartcirkels = 1 hele cirkel = 2 x PI x r = 2 x PI x 12 = 75,398
Totaal: 561,398 mm.
Voor een profiel van 1 m dus 561398 mm2 = 0,561 m2, precies wat in de tabel staat.

Reken even mee, de omtrek van een HE 100 A profiel is:
Flens 2 x 100
Rib 4 x 8
Binnenflens 4 x 35,5
Ziel 2 x 56
Straal 4 kwartcirkels = 1 hele cirkel = 2 x PI x r = 2 x PI x 12 = 75,398
Totaal: 561,398 mm.
Voor een profiel van 1 m dus 561398 mm2 = 0,561 m2, precies wat in de tabel staat.
Bedankt AHulpje,
Inderdaad. dat is de opzet! Ik ga het alleen nog wat feller indelen. Voor bvb profielen die gedeeltelijk opgevuld zijn en dergelijke...

En dan zitten de kopse kanten er nog niet bij, maar als ze ergens tussen gelast worden hoef je die niet te rekenen. Bij één balk zal het niet veel uitmaken maar als je er duizend of meer, soms wel tienduizend dan gaat het wel ergens over.

En dan zitten de kopse kanten er nog niet bij, maar als ze ergens tussen gelast worden hoef je die niet te rekenen. Bij één balk zal het niet veel uitmaken maar als je er duizend of meer, soms wel tienduizend dan gaat het wel ergens over.
Die zitten er in mijn geval zelden bij. Dit is meer voor constructies die reeds gemonteerd staan, waar die op de werf zelf nog overspoten dient te worden. Dan hebben we natuurlijk nog kopplaten en andere zaken die ertegen en aangelast zijn. Maar dit is dan al de grootste hoeveelheid en redelijk dicht bij de waarheid.

Ook ga ik nog proberen UPN's en L-profielen hieraan toe te voegen, in diezelfde tabel. Weer andere formules, dus nog wat uit te zoeken. Die database had ik bewust weggelaten om het niet onmiddellijk te ingewikkeld te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan