Macro's in sharepoint/ onedrive

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geezy

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2010
Hoi kenners,

Ik heb een Excel document vol met macro's die ik in de onedrive moet zetten en waar veel mensen zich moeten kunnen inschrijven. Echter, als ik het document zo in de onedrive zet dan doen de macro's het niet. Ik weet dat ik het document wel kan openen met de excel app en daar kan instellen om de macro's toe te staan. Alleen als ik de populatie bekijk die in het document moeten werken, gaan die dat niet snappen.

Is er ook een manier om de macro's toe te staan zonder dat je het document via de onedrive moet openen in excel app en daar de instellingen moet veranderen? Gewoon dus in onedrive?

Groetjes

Ik weet dat ik het document wel kan openen met de excel app en daar kan instellen om de macro's toe te staan. Alleen als ik de populatie bekijk die in het document moeten werken, gaan die dat niet snappen.
Is er ook een manier om de macro's toe te staan zonder dat je het document via de onedrive moet openen in excel app en daar de instellingen moet veranderen?
Nee. Sowieso heeft OneDrive weinig (zeg maar: niets) met jouw (of iemand anders) Excel instellingen te maken. Elke gebruiker moet zélf aangeven dat hij/zij het gebruik van macro's toestaat of niet. Heb je een Excel bestand met macro's en de werkgever staat gebruik van macro's niet toe, dan gaan die macro's niet werken. Zo simpel is het. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders mijn beveiliging kan omzeilen!

Daarnaast is die beveiliging juist ingebouwd omdat kwaadwilligen virussen en andere ongein kunnen introduceren op jouw pc. Dus het is nogal vreemd als jij vanaf jouw positie kan bepalen of iemand anders macro's mag gebruiken of niet. Je geeft de postbode toch ook niet jouw huissleutel als er een pakje bezorgd moet worden?

Ik werk zelf niet met SharePoint, dus ik weet niet of je in een SharePoint bestand macro's kan en mag gebruiken. Daar zijn vast helpers die daar meer ervaring mee hebben. Maar dat jíj de beveiling van iemand anders zijn pc/programma kan aanpassen of omzeilen, dat kan je echt vergeten.

Nee. Sowieso heeft OneDrive weinig (zeg maar: niets) met jouw (of iemand anders) Excel instellingen te maken. Elke gebruiker moet zélf aangeven dat hij/zij het gebruik van macro's toestaat of niet. Heb je een Excel bestand met macro's en de werkgever staat gebruik van macro's niet toe, dan gaan die macro's niet werken. Zo simpel is het. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders mijn beveiliging kan omzeilen!

Daarnaast is die beveiliging juist ingebouwd omdat kwaadwilligen virussen en andere ongein kunnen introduceren op jouw pc. Dus het is nogal vreemd als jij vanaf jouw positie kan bepalen of iemand anders macro's mag gebruiken of niet. Je geeft de postbode toch ook niet jouw huissleutel als er een pakje bezorgd moet worden?

Ik werk zelf niet met SharePoint, dus ik weet niet of je in een SharePoint bestand macro's kan en mag gebruiken. Daar zijn vast helpers die daar meer ervaring mee hebben. Maar dat jíj de beveiling van iemand anders zijn pc/programma kan aanpassen of omzeilen, dat kan je echt vergeten.

Hoi, dankjewel voor je (bijzondere) reactie.
Mijn vraag gaat over sharepoint en macro's (zie titel) en niet over beveiligingen omzeilen.
Daarnaast, als de postbode een collega van mij zou zijn, dan zou ik zeker mijn huissleutel te leen geven als dan het pakketje goed bezorgd wordt. De mensen die in het document werken zijn niet geheel vreemden, dat lijkt me logisch.

Is er ook een manier om de macro's toe te staan zonder dat je het document via de onedrive moet openen in excel app en daar de instellingen moet veranderen? Gewoon dus in onedrive?
Waarom je mijn complete bericht citeert is mij niet helemaal duidelijk; wellicht heb je daar een logische verklaring voor? Je kunt toch gewoon een antwoord typen? Wat je opmerking betreft: volgens mij vraag je dat dus wél. (Vandaar dat ik dus één zin uit jouw berichtje nog maar een keer citeer.)

En mijn antwoord was dacht ik ook duidelijk: dat kan niet. Macro beveiliging zit in Excel, en dat is toch echt de applicatie waarmee je een Excel bestand opent. Dus moet je bij de gebruikers zijn. Nogmaals: OneDrive doet niets met bestanden, anders dan ze opslaan. Net zo goed als je het ook niet leuk vindt dat de postbezorger jouw pakketjes openmaakt om te kijken wat er in zit ;).

In Trusted locations zou je https://d.docs.live.net kunnen toevoegen (zie link) Dit zal dan wel per gebruiker eenmalig moeten(?) en hoewel je eea openzet voor jouw collega's wat prima is voor jouw bestand, zet je eea ook open voor niet alleen dit bestand.

@EvR: dat is hier toch geen oplossing voor? Je moet nog steeds in Excel het bestand openen, en dan krijg je dus als gebruiker nog steeds de vraag (als dat niet al goed is ingesteld) of de macro's moeten worden gebruikt. Dat is in mijn ogen namelijk een Excel instelling, en heeft niets met OneDrive te maken.
Al helpt het natuurlijk wel dat je OneDrive als trusted location instelt, want dat scheelt weer een boel andere problemen :).

Als ik het goed begrijp.... éénmalig in Excel Trusted Locations instellen dus ongeacht het bestand (maar wel bij alle gebruikers van het bestand)
daarna zouden de macro's moeten werken in Sharepoint voor het specifieke bestand maar ook in andere bestanden(!)

Plus/Edit, Ja de gebruikers hebben ook nog hun eigen macro-settings
(ik ging er vanuit (wellicht ten onrechte) dat dit al verholpen zou zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan