• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Ophalen foto via hyperlink m.b.v. datum

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Hallo forummers,

Mijn vraag gaat over het ophalen van een (al dan niet aanwezige) foto in een specifieke directory / -bestand m.b.v. een hyperlink.

In een foto-directory / -bestand heb ik foto’s staan die alle het standaard formaat JJJJMMDD_uummss.JPG hebben. Op veel datums zijn veel foto’s aanwezig terwijl er op sommige datums geen foto’s aanwezig zijn. Sinds kort zijn er ook foto’s met de extensie .HEIC (ipv JPG).

In mijn Excelsheet heb ik een flink aantal rijen met daarin o.a. een datum (en geen tijd). Het maken van een gedeeltelijke hyperlink (dus zonder het tijd-deel) is niet het probleem.

Ik ben op zoek naar een hyperlink (of alternatief ?) die mij, indien aanwezig in de foto-directory, de eerste aanwezige foto van die datum laat zien of een melding geeft dat er van die datum geen foto in de
directory / -bestand aanwezig is.

Kan iemand van jullie mij op weg helpen ?

Je hebt al een lijst met de bestandsnamen in je excel?

En hoe ziet je datum eruit?

Denk dat we dit redelijk simpel met een zoekfunctie icm een wildcard kunnen oplossen.

Voorbeeldbestandje zou enorm helpen.

Je hebt al een lijst met de bestandsnamen in je excel?

En hoe ziet je datum eruit?

Denk dat we dit redelijk simpel met een zoekfunctie icm een wildcard kunnen oplossen.

Voorbeeldbestandje zou enorm helpen.
Hallo Globe,

Bedoel je hiermee een extract met alle namen uit de foto-directory ?

zoiets?

In kolom A staan de datums, in kolom C de bestandsnamen (kan ook andere sheet of tab zijn)

Kolom B bevat de zoekformule incl. conversie van datum naar tekst YYYYMMDD.

Code:
=VERT.ZOEKEN(TEKST(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2);DAG(A2));"jjjjmmdd") & "*"; C:C; 1; ONWAAR)

Bijlagen

Start macro met Alt+F8, Enter.
Als er geen hyperlink wordt gemaakt is er geen foto voor de betreffende datum gevonden.

Bijlagen

zoiets?

In kolom A staan de datums, in kolom C de bestandsnamen (kan ook andere sheet of tab zijn)

Kolom B bevat de zoekformule incl. conversie van datum naar tekst YYYYMMDD.

Code:
=VERT.ZOEKEN(TEKST(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2);DAG(A2));"jjjjmmdd") & "*"; C:C; 1; ONWAAR)
het maken van een lijst / overzicht van de aanwezige foto's gaat wat ver: die directory wordt regelmatig ge-update. Als ik je goed begrijp zou dat betekenen dat ik iedere keer de te extraheren lijst zou moeten maken. Dat is de reden dat mijn insteek een (dynamische) hyperlink was.
De kolommen B en C in mijn voorbeeld bevatten tekst en hebben geen andere relatie met de foto's dan dat deze daar gemaakt zijn.
Ik zou de oplossing eerder zoeken m.b.v. een hyperlink waarbij, als dat mogelijk zou zijn, met het datumformaat plus een ster of iets dergelijks naar het foto-bestand wordt gezocht.

Dus precies wat er in mijn oplossing in #8 gebeurt.
Dank je. Dit is een forse stap vooruit !

In mijn sheet heb ik de naam van de directory staan waar de foto's staan.
Hoe kan ik deze in de SUB invoegen in of bij de With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker) regel ?

Wat mij opvalt is dat er in de SUB (If Right(FolderPath .... en If Filename ...)
geen End If wordt gebruikt. ... mis ik iets ?

Als jouw directory in cel XX## staat:
Code:
Sub MaakHyperlinks()
    folderpath = Range("XX##").Value
    If Right(folderpath, 1) <> "\" Then folderpath = folderpath & "\"
    For r = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
        filenaam = Dir(folderpath & Format(Cells(r, 1), "yyyymmdd") & "*.jpg")
        If filenaam = "" Then filenaam = Dir(folderpath & Format(Cells(r, 1), "yyyymmdd") & "*.heic")
        If filenaam <> "" Then ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(r, 4), Address:=filenaam
    Next
End Sub
En als je maar één statement uitvoert na een If kan dat op dezelfde regel zonder End If

Bedankt voor je snelle oplossing AHulpje ! Top !

Waar / hoe zet ik deze vraag op opgelost ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan