• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Hoe is dit te sorteren?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Nog een vraagstukje voor de experten.
Voorbeeldfile bijgevoegd. Ik zou kolommen A en B moeten sorteren van DATA 1 tot DATA 10 in kolom A, en DATA 11 tot DATA 20 in kolom B. Maar de invoer is helemaal niet chronologisch. Ik vind wel sorteren op 1 kolom, of sorteren op kolom 1 en daarna op kolom 2, maar ik heb dus een sortering nodig van kolom A en B als deze waarden kriskras door elkaar worden ingegeven. Liefst, als je data toevoegt, bv DATA 19 in cel B6, en je drukt op enter, dat de ingevoerde data dan ineens gesorteerd is met hetgeen dat al ingevuld is... . Hopend op geen tussenstappen, maar als het nodig is, is het nodig uiteraard.

Bijlagen

Laat eens zien zoals je het in gedachten hebt.

Ik heb in kolom H en I gezet hoe het er uit zou moeten zien. De rode getallen zijn uiteraard nog niet ingevuld in kolom A of B, maar als die worden ingevuld moeten die dus gewoon gesorteerd worden zoals de voorgaande.

Bijlagen

Nee, ze komen nooit onder elkaar. Ze blijven in 2 kolommen staan. Als het allemaal in 1 kolom zou staan is het makkelijk te sorteren met de sorteerfuncties in Excel. Maar ik vind niets dat kan sorteren over 2 kolommen tezamen. Ze moeten dus blijvend in 2 blokken van 10 items staan, maar dan mooi gesorteerd op nummer of alfabetisch.

En nu een bestandje met wat meer realistische gegevens.
Dus niet Data 1, Data 2....Data 20

En
- Zijn het altijd exact 20 waarden
- Zijn het altijd 10 rijen en 2 kolommen

of kan hier ook nog een variatie in zitten?

Laatst bewerkt:
Hey Popipipo, ik had het met data gemaakt omdat dat sneller typte. Maar het betreft dus uitgavenposten. Het zijn 4 kolommen van 10 waarden. Er zijn ongeveer 30 daarvan effectief ingevuld, en ongeveer een 10-tal "reserve" voor toekomstige posten

En als je een uitgavenpost bij typt in het eerste "reserve" vakje, zou dat direct nadat je ENTER drukt mee gesorteerd moeten zijn op alfabetische volgorde. Dit is de meest ultieme uitkomst, mogelijks is dat niet mogelijk.

Excel 365:
Code:
=NEMEN(WEGLATEN(SORTEREN(VERT.STAPELEN($A1:$A10;$B1:$B10;$C1:$C10;$D1:$D10));10*(KOLOM(A1)-1));10)
Kun je doortrekken naar rechts, elk keer krijg je volgende 10.

Hartelijk dank AlexCEL, maar hierbij komen de gesorteerde waarden ergens anders te staan. Dat is misschien niet echt duidelijk in mijn voorbeeldfile, maar idealiter zou de data gesorteerd in kolommen A/B/C/D staan op de rijen 1 tot 10, en niet ergens anders in de file. Uw stukje code werkt anders wel perfect.

Dat wordt programmeren in VBA dan.

Waarom heb je er voor gekozen om er 4 kolommen te gebruiken ipv1.
Je maakt het jezelf daardoor onnodig moeilijk.

En dan komt straks misschien wel de vraag: Kan ik van 4 kolommen 1 validatie lijst maken?

citaat van @bartvt78 "Ik ga me in de power query verdiepen."
Daar is het goed in mogelijk zoals je het beschrijft.
Maar ik dien @popipipo wel gelijk te geven met
Je maakt het jezelf daardoor onnodig moeilijk.
Je bent in eerdere topics ook bezig geweest met het toevoegen van lege rijen en kolommen, die je later wilt invullen.
Als je tabellen gebruikt, is dat helemaal niet nodig. Vroeg of laat – eigenlijk nu al – stuit je op problemen, en die zullen alleen maar toenemen.

Hartelijk dank allen, ik kan verder. Het zou inderdaad gemakkelijker kunnen door alles in 1 kolom te zetten, maar een bladspiegel is ook belangrijk. Het oog wil ook wat. En tot op heden hebben jullie voor elk probleem een oplossing gevonden. Waarvoor dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan