• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naam zoeken in excel, maar anders geschreven

Status
Niet open voor verdere reacties.

excelgoedinjevel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jan 2025
hoihoi,

ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik werk met 2 verschillende systemen die namen van personen anders registreren. Nou wil ik met beiden excel bestanden 1 geheel maken en de gegevens samenvoegen.

In tablad 1 wil ik graag de aanwezigheid (1 of 0) overnemen die in tablad 2 staat. Nu worden de namen dus anders beschreven en heb ik geen idee hoe ik hier een makkelijke formule van kan maken (zonder dat ik de namen handmatig moet aanpassen, gaat namelijk om 800 namen).

hopelijk is het een beetje duidelijk beschreven haha.

(gaat om fictieve personen)

Bijlagen

Welke van de 2 naam notaties wil je gaan gebruiken?
Welke versie van excel heb je?

Zoiets is moeilijk waterdicht te krijgen met uitsluitend gebruik van formules, zie bijlage.

Bijlagen

En nog een poging m.b.v. power query.
Maar zoals er al werd gezegd, nooit en te nimmer waterdicht te krijgen.

Bijlagen

Welke van de 2 naam notaties wil je gaan gebruiken?
Welke versie van excel heb je?
ik wil tablad 1 gaan gebruiken en uit tablad 2 haal ik de aanwezigheidscijfers, ik heb wel ergens iets gelezen dat je het zou kunnen doen met vert.zoeken en een wildcard, weet alleen niet hoe dit werkt..

Blijft altijd moeilijk en zoals peter al zei je krijgt het nooit waterdicht.
Je hebt nu 3 verschillende methodes gekregen kijk welke (evt. combinatie) je het beste past

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan