• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Snelle manier som toevoegen Excel 365

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarita

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2004
Goedemorgen,

Voor werk moet ik maandelijks rapportages maken waarbij ik ongeveer aan 110 regels de som handmatig toevoeg. met handmatig bedoel ik dat ik in de juiste cel sta en dan op autosom druk. dit doe ik voor 2 cellen. Weet iemand een gemakkelijkere manier? Ik ben er veel tijd aan kwijt. Meeste tijd gaat zitten aan het toevoegen van de som.

De 110 regels zijn afdelingen. Na elke laatste regel van de afdeling voeg ik een som toe. aan het eind komt er een totaal en of soms een subtotaal. Heb ik overigens niet in het voorbeeld gezet. Subtotaal omdat een afdeling uit meerdere teams kan bestaan.

Ik hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen. Ik kan trouwens geen gebruik van macro's; is niet toegestaan.

Alvast bedankt,
Sarita

Bijlagen

Haal die totaalregel eerst even weg.

Nu begin je dus met je data zoals je die hebt voordat je totalen hebt.
Selecteer alle data en ga dan naar tab Data--> Subtotal

Vul het zo in

1736333130436.png

excel gebruiken zoals het gemaakt is kan ook al veel helpen. En geen macro's toelaten is zoals met een auto rijden en het stuur niet mogen gebruiken.

Bijlagen

Haal die totaalregel eerst even weg.

Nu begin je dus met je data zoals je die hebt voordat je totalen hebt.
Selecteer alle data en ga dan naar tab Data--> Subtotal

Vul het zo in

Bekijk bijlage 382623
Nou, volgens mij dit het, hoor!! Net geprobeerd en er worden zelfs regels toegevoegd. Dat deed ik vooraf ook nog, weliswaar niet handmatig, maar dat hoef ik dan niet meer te doen. Ik probeer deze week een nieuw rapporten te draaien en toe te passen. Je weet niet hoeveel tijd en frustratie je mij gaat besparen.

excel gebruiken zoals het gemaakt is kan ook al veel helpen. En geen macro's toelaten is zoals met een auto rijden en het stuur niet mogen gebruiken.
Vanuit werk is het niet toegestaan. Vandaar. En van macro's weet ik helemaal niets van af.

Dank je wel. Handig, je kan nu allerlei variabelen kiezen. En tabelopmaak toegevoegd. Jij gebruikt ook subtotaal ipv som. Goed om te weten.

Waarom laatje excel niet het werk doen, gebruik een draaitabel.

Bijlagen

Waarom laatje excel niet het werk doen, gebruik een draaitabel.
Ik heb ook een draaitabel in een ander tabblad met meerdere gegevens. Het gaat er om dat de totalen zichtbaar zijn in die ene tabblad. Een rapport heeft rond de 80 afdelingen, dus subtotalen.

Of misschien m.b.v. power query?

Bijlagen

Of misschien m.b.v. power query?
Ik heb ook een subtotaal per afdeling nodig. Ik had de andere afdeling Naam twee moeten noemen zodat het duidelijk is dat het om verschillende afdelingen gaat.

Nou, volgens mij dit het, hoor!! Net geprobeerd en er worden zelfs regels toegevoegd. Dat deed ik vooraf ook nog, weliswaar niet handmatig, maar dat hoef ik dan niet meer te doen. Ik probeer deze week een nieuw rapporten te draaien en toe te passen. Je weet niet hoeveel tijd en frustratie je mij gaat besparen.
Ik heb net gekeken. Het lukt en dit is wat ik nodig heb en iets meer vanwege de lege regels die ik zelf toevoeg. Dit is al een hele tijdwinst! Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik geen draaitabel kan invoegen. Ik krijg een melding:

1736367338663.png

Draaitabel heb ik wel nodig. Mocht de formatie niet kloppen kan ik dmv de draaitabel (snel) zien wat ik mis. Ook anderen hebben het nodig.

Ik ga mijn rapportage vandaag afmaken, dan deel ik het zoals ik het maak. Misschien schept dat een beter beeld.

Misschien geeft de bijlage een beter beeld. Zo ziet een van de rapportages eruit als het af is. Draaitabel op een ander tabblad.

Bijlagen

Hoe krijg je de originele gegevens binnen?
Ik zie n.l. weer een =SOM functie in tabblad "Gegevens".

Hoe krijg je de originele gegevens binnen?
Ik zie n.l. weer een =SOM functie in tabblad "Gegevens".
het is een .cvs bestand die ik dan op sla als werkmap en bewerk. de bijlage is uitwerking van het bronbestand.

het advies van JEC werkt perfect, alleen niet in combinatie met een draaitabel. die kan dus niet maken met een subtotaal. heel jammer.

Een Csv bestand kan je heel makkelijk inladen d.m.v. power query.
Hier doe je eenmalig je berekeningen en klaar is Sarita voor de volgende rapportage.
Dus plakken in tab "Gegevens" en hierna de draaitabel verversen .... en klaar.

Bijlagen

Een Csv bestand kan je heel makkelijk inladen d.m.v. power query.
Hier doe je eenmalig je berekeningen en klaar is Sarita voor de volgende rapportage.
Dus plakken in tab "Gegevens" en hierna de draaitabel verversen .... en klaar.
Ik weet echt niets over power query.

Ja, je zegt dat ik bv voor de volgende maand de gegevens vanuit het .cvs rapport plak in jouw bestand en dan ververs. het enige is dat ik het rapport, zoals jij het hebt gemaakt, kan niet kan opleveren. het moet er meer uit zien zoals in mijn bericht van een half uur geleden.

kolommen Werktijd in uren en Formatie in fte's voeg ik handmatig toe. ook moet ik bepaalde gegevens omzetten naar getal ed. het is heel bewerkelijk. Dat vind ik niet erg maar het toevoegen van de sommen wel per afdeling.

kolommen Werktijd in uren en Formatie in fte's voeg ik handmatig toe. ook moet ik bepaalde gegevens omzetten naar getal ed. het is heel bewerkelijk. Dat vind ik niet erg maar het toevoegen van de sommen wel per afdeling.
Als ik jou was, zou ik me eens een klein beetje verdiepen in Power Query.
Je zult versteld staan van hoeveel tijd je dat oplevert én je bent dan volledig van het handmatige werk af. Dat betekent ook dat er geen eventuele fouten meer worden gemaakt.
Dus... wat houd je tegen?
Hier al een aanzet.
https://www.google.nl/search?q=.csv...ate=ive&vld=cid:3425b3cb,vid:y-6ffGMK8Ow,st:0

Ja, misschien dat het vanuit werk niet mogelijk is? Ik zou dat eerst moeten checken, en inderdaad dan even inlezen.

Jammer dat er een optie voor de subtotalen is maar dat ik dan weer geen draaitabel kan maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan